گزارش

فعالیت ۱۰۰ هنرستان تخصصی فرش در کشور

رئیس مرکز ملی فرش ایران از فعالیت ۱۰۰ هنرستان تخصصی صنعت فرش دستباف در کشور خبر داد.

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

فرحناز رافع با تاکید بر استفاده از خلاقیت و نوآوری برای توسعه صنعت فرش دستباف افزود: با تفاهم نامه‌های صورت گرفته بین دو وزراتخانه صمت و علوم، از طرح‌های دانشجویی در حوزه فرش دستباف در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا حمایت می‌کنیم و انتظار داریم با جذب دانشجویان بیشتر و حمایت از طرح‌های دانشجویی، این هنرصنعت اصیل ایرانی را توسعه دهیم، زیرا فرش دستباف در طراحی، تولید، توسعه بازار و کل زنجیره ارزش نیازمند خلاقیت و نوآوری است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: در تفاهم نامه‌ای با وزارت علوم و پارک علم و فناوری بیش از ۵ مرکز رشد و فناوری در استان‌های مختلف از جمله قم، اصفهان و خراسان رضوی راه اندازی شده است.

به گفته خانم رافع در حاشیه مراکز رشد و فناوری در حوزه فرش دستباف کارگروه‌های تخصصی توسعه و فناوری را در استان‌ها تشکیل دادیم که هفته‌های فرش و جشنواره‌های فرش را با تاکید بر خلاقیت و نوآوری برگزار کنند.

وی ادامه داد: تلاش ما این است که در راستای آموزش و ارتقای مهارت دانش آموزان قدم برداریم تا بتوانند مهارتی را کسب کنندو پس از اخذ دیپلم جذب بازار کار شوند.

رافع گفت: هم اکنون بالغ بر ۱۰۰ هنرستان تخصصی فرش در کشور فعالیت می‌کنند که مربیان بسیار خوبی در این هنرستان‌ها در حال آموزش هستند، ولی احتیاج به آموزش مستمر و ارتباط مستمر با بازار هستند.

وی با تاکید بر ضرورت ارتقای آموزش در حوزه صنعت فرش گفت: با ارتباطات دو سویه وزارت صنعت معدن و تجارت و آموزش و پرورش می‌توانیم آموزش‌های لازم را برای فراگیران دوره‌های تخصصی فرش از جمله حوزه توسعه بازار، رنگرزی، طراحی و .. داشته باشیم.

به گفته رافع در کل زنجیره ارزش فرش دستباف نیازمند یادگیری مستمر هستیم و آموزش و پرورش باید با ما همکاری داشته باشد.

وی با اشاره به یکی از اقدامات مهم مرکز ملی فرش ایران در عرصه فرش دستباف ادامه داد: یکی از اقدامات زیربنایی به اجرا درآمده در این مرکز ملی، هویت بخشی به فرش دستباف ایران بود تا فرش‌های چینی، پاکستانی، هندوستانی و افغانستانی به نام فرش دستباف پرآوازه ایرانی در جهان فروخته نشود و جایگاه فرش ایران متزلزل نشود.

وی گفت: کیفیت فرش‌هایی که در کشور‌های یاد شده تولید می‌شود در حد و اندازه فرش ماشینی ما هم نیست و کیفیت برخی فرش‌های ماشینی تولید شده در کشور ما از فرش دستباف آن‌ها هم بالاتر است.

به گفته رافع با توجه به ارزش و جایگاه فرش دستباف ایران بر اساس قانون حمایت از هنرمندان و قالیبافان بحث گواهی اصالت و شناسنامه دار کردن فرش را در دستور کار خود قرار دادیم.

وی ادامه داد: از ابتدای سال ۱۴۰۱ در راستای اجرای طرح شفاف سازی جریان کالا به عنوان یکی از طرح‌های بسیار مهم وزارت صمت، در این حوزه با استفاده از ظرفیت فناوری و نوآوری شناسنامه فرش را طراحی کردیم.

بر این اساس از سال ۱۴۰۲ تمامی تولید کنندگان فرش ملزم به دارا بودن شناسه کالا، ثبت میزان تولید در سامانه تجارت و کد رهگیری از سامانه خدمات پس از فروش (گارانتی) هستند تا در نهایت اگر بخواهند فرش خود را صادر کنند ضمن دریافت گواهی اصالت، کد مرکز شماره گذاری کالا GS۱ (جی اس وان) که در سطح جهان و بین المللی شناخته شده است را دریافت کنند.

به گفته رئیس مرکز ملی فرش ایران؛ استفاده از رمز ارز‌ها و بلاک چین، در کنار شناسنامه دار کردن فرش دستباف از دیگر اقدامات موثر انجام شده برای توسعه بازار فرش بوده است.

وی با تاکید بر اجرای اجباری شناسنامه دار کردن فرش دستباف در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲؛ گفت: این طرح در مراحل مختلف اجرایی خواهد شد، در مرحله اول ما به کارگزاری‌های تخصصی فرش اعلام عمومی کردیم و ثبت نام انجام شد و هم اکنون بیش از ۱۲ کارگزاری از مرکزملی فرش تاییدیه و اعتبارنامه گرفته‌اند.

رافع گفت: پیش از اجرای این طرح، یک شرکت به صورت آزمایشی شناسنامه فرش دستباف را صادر کرد که ضمن افزایش ارزش افزوده برای فرش ها، کارگاه‌های تولیدی و صادرکنندگان نیز استقبال خوبی از آن داشتند و پس از آن با اعلام یک فراخوان عمومی با شرایط تدوین شده توسط معاونت محیط کسب و کار و معاونت صنایع عمومی وزارت صمت به کل استان‌ها ابلاغ شد و با ثبت نام متقاضیان کارگزاری‌ها راه اندازی شد.

 

 

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.