برگزاری کارگاه تهران با استاد صمدی بهرامی در رویداد از افسانه تا اصالت
سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور
به گزارش کارپتورایران به نقل از روابط عمومی موزه فرش ایران کارگاه مکتب تهران روز 6 فروردین ماه 1402 در سالن آمفی تئاتر موزه فرش از ساعت 13 تا 18 برگزار شد.
در بخش اول و دوم کارگاه یوسف صمدی بهرامی در موضوع شکل گیری، تحولات و تاریخچه و اصول طراحی فرش تهران سخنرانی کرد. در ابتدا این کارگاه امیرحسین روشن ضمیر بنیانگذار استارتاپ چمروش به معرفی استاد صمدی بهرامی پرداخت و گفت «ایشان با 35 سال سابقه تخصصی در زمینه فرش، در اردیبهشت ماه سال 1401 به عنوان یکی از شش نفر مشاهیر فرش دستباف ایران انتخاب شد و هم اکنون ضمن تدریس در دانشگاه دارای درجه 1 هنری مرمت فرش دستباف، عضو انجمن مجموعه داران ایران، عضو موسسه فرهنگی پیشکسوتان هنرمند، عضو انجمن موزه داران، داور آثار هنری دست بافته های وزارت میراث فرهنگی و عضو حرفه ای شورای برنامه ریزی درسی رشته صنایع دستی – فرش در دفتر تالیف فنی و حرفه ای است.»
صمدی بهرامی در آغاز سخنان خود با تبریک سال نو و آرزوی اتفاقات خوب برای فرش گفت «متاسفانه چالش های زیادی در زمینه فرش وجود دارد از جمله بیمه قالیبافان و همینطور قوانین پیچیده فرش های مرجوعی که جلوی ورود رایگان این آثار ارزشمند را می گیرد و ضمن اینکه دسترسی علاقمندان را به بخشی از تاریخ و هویت ایران سلب می کند، ما را از حفظ و نگهداری این آثار و همینطور درآمدهای خوب تعمیر و مرمت آنها محروم می کند»
وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که گرچه مستنداتی در مورد قالیبافی در ورامین و میگون وجود دارد اما در گذشته دور، قالیبافی در استان و بخصوص شهر تهران رواج چندانی نداشته است و قالیبافی در تهران و شکوفایی و توسعه آن از حدود 220 سال پیش هم زمان با انتقال پایتخت ایران بنا نهاده شد چرا که این انتقال، موقعیت ویژه سیاسی و اقتصادی را برای این شهر ایجاد کرد و موجبات مهاجرت از نقاط مختلف ایران به تهران را فراهم کرد. در همین راستا تولید کنندگان بنام ایران از کرمان، اصفهان و تبریز کارگاه های قالیبافی در تهران دایر کردند تا بتوانند تقاضای دربار قاجار و خانواده های متمول را برای تولید فرش های فاخر و نفیس تامین کنند. بنابراین از دوره فتحعلی شاه قاجار بتدریج هویت فرش تهران شکل گرفت بطوریکه قالی روستایی تهران که در آن نقوش بصورت شکسته بود با تاثیر از سبک های موجود در شهرهای دیگر (که در تهران بافته می شدند) تبدیل به سبک شهری شد. صمدی بهرامی در پایان گفت قالی تهران در میان سبک های دیگر به سختی قابل شناسایی است زیرا برخی از طرح های آن متعلق به سایر مراکز مهم قالیبافی ایران است و سایر طرح به هیچ کدام از سبک های قالی ایران شباهت ندارد بنابراین زمینه بسیار خوبی برای پژوهش های میدانی است تا ویژگی های این مکتب بهتر شناخته شود.
گفتنی است این رویداد توسط موزه فرش ایران، مجموعه ایران گره و استارتاپ چمروش با نمایش 40 گزیده قالی اصیل ایران در 29 اسفندماه آغاز بکار کرد و تا 12 فروردین ادامه می یابد.
نشانی: تهران، تقاطع خیابان کارگر شمالی و فاطمی، موزه فرش ایران
دیدگاه ها