گزارش

فرش‌های باشکوه(!) آذربایجان در روزهای صنایع دستی هنری اروپا به نمایش درآمد

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

گزارش: لامان اسماعیلوا

 

علیرضا قادری

نمایشگاه فرش های باشکوه آذربایجان در گالری نور باکو که به مناسبت نخستین سال عضویت آذربایجان در رویداد روزهای صنایع دستی اروپا، با ارایه آثاری ضعیف برپا گردید، موجب شگفتی است.
با آنکه منطقه آذربایجان و قفقاز سابقه کهنی در قالیبافی و تولید انواع فرش و دستبافته ها دارند و آثار قابل اعتنای زیادی نیز از این منطقه موجود است، اما اقدامات فرمایشی و فشار سیاست های تبلیغات دولتی، که با حجم گسترده اخبار ریز و درشت در حوزه های اقتصاد، سیاست و فرهنگ همراه گردیده، تا آنجا که به موضوع دستبافته ها باز می گردد، در قالب اقداماتی کم ارزش و گاه بی ارزش ظاهر گردیده که نمایشگاه فرش های باشکوه آذربایجان یکی از آنهاست.
با آنکه چهار خبرگزاری فعال
Azernews.Az ، Trend.Az، Day.Az  وMilli.Az   این جمهوری در اقدامی هماهنگ به عنوان پشتیبانان رسانه ای با این برنامه های تبلیغاتی همکاری دارند، اما در عمل رویدادهای تدارک دیده شده آشکارا بی مایه و ضعیف هستند و خلاف انتظار، نمایشگاه تدارک دیده شده به مناسبت اولین سال مشارکت آذربایجان در رویداد روزهای صنایع دستی اروپا، که در گالری نور باکو و با همکاری دستگاه های مختلف از جمله موزه فرش باکو برپا گردیده، به شکل غیر قابل باوری سخیف و کم مایه است.


نمونه ای از ارایه های قبلی  آثار در موزه باکو


نمونه ای از ارایه های قبلی  آثار در موزه باکو


نمونه ای از ارایه های قبلی  آثار در موزه باکو
رویا تقی یوا
رویا تقی یوا

حضور افراد موثر و کاردانی چون رویا تقی یوا مدیر گالری نور، با تحصیلات دکتری هنر و سوابق همکاری موثر با موزه فرش باکو در برپایی این نمایشگاه خجالت آور، جای تعجب دارد. چه آن که پیشتر بارها آثار صنایع دستی خصوصا دستبافته های وزین این منطقه  در موزه باکو به شکلی آبرومندانه به نمایش درآمده و تجربه حاصل از آن می توانست محتوای ارزشمند و جدی تری را به آن ببخشد.
از کار فرمایشی شتابزده و تبلیغاتی البته نتیجه ای جز این مورد انتظار نیست. شاید این اقدام امثال تقی‌یوا نوعی واکنش به این رفتارهای دستوری باشد. کسی چه می داند؟!

گزارش خبرگزاری آذربایجان ( آذرنیوز) را در باره برگزاری این نمایشگاه بخوانید:

 

 

فرش های باشکوه آذربایجان در خانه هنر نور در شهر باکو همزمان با روزهای صنایع دستی هنری اروپایی -EACD)(European Artistic Crafts Days  به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش سرویس اخبار خارجی کارپتور به نقل از آذرنیوز، هدف اصلی این نمایشگاه ترویج هنر و مکاتب قالی بافی است که ارتباط تنگاتنگی با میراث غنی فرهنگی آذربایجان، شیوه زندگی و سنت‌های دیرینه مردم این کشور دارد.

پیش از مراسم افتتاحیه، معاون شورای هنرهای غیردولتی آذربایجان و نماینده شورای جهانی صنایع دستی اروپا در آذربایجان سونا گولیوا گفت که آذربایجان برای اولین بار به روزهای اروپایی صنایع دستی هنری پیوسته است.

وی افزود:  "به طور سنتی، در آغاز بهار، رویدادهایی در کشورهای اروپایی به عنوان بخشی از روزهای اروپایی صنایع دستی برگزار می شود. امسال، ما برای اولین بار آن را در باکو برگزار می کنیم، زیرا در پایان سال 2022 به شورای جهانی صنایع دستی اروپا پیوستیم. هر ساله کشورهای عضو به مدت یک هفته میزبان رویدادهایی هستند که به صنایع دستی اختصاص دارد و اکنون تصمیم گرفتیم نمایشگاهی را برای فرش برگزار کنیم، زیرا آنها بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ و تاریخ ما هستند و جایگاه قابل توجهی در میراث مردم آذربایجان دارند. این نمایشگاه شامل فرش های مدرن است، به عنوان مثال طراح یکی از آنها فایق احمد() است که نه تنها در کشور ما بلکه در خارج از کشور نیز شناخته شده است. فرش های کلاسیک و عتیقه نیز در این گالری به نمایش گذاشته شده است."

داداش ممدوف، رئیس شورای هنرهای غیردولتی آذربایجان در مراسم افتتاحیه، تاکید کرد که روزهای اروپایی صنایع دستی هنری در سال 2002 تأسیس شد.
ممدوف گفت: «به عنوان بخشی از روزهای اروپایی صنایع دستی هنری، نمایشگاه هایی به طور همزمان در کشورهای مختلف اروپایی برگزار می شود. سال گذشته شورای هنر آذربایجان به عضویت شورای جهانی صنایع دستی اروپا درآمد که به ما این فرصت را داد تا به این ابتکار بپیوندیم و نمایشگاهی برگزار کنیم»

پیتر میخالکو سفیر اتحادیه اروپا در آذربایجان نیز در سخنرانی خود از رویا تاگیوا برای برگزاری این رویداد در فضای نمایشگاهی فوق العاده مانند خانه هنر نور و همچنین برای سازماندهی نمایشگاه به رئیس شورای هنرهای غیردولتی آذربایجان داداش ممدوف ابراز قدردانی کرد.
میچالکو خاطرنشان کرد که این نمایشگاه فرهنگ آذربایجان را منعکس می کند، نمونه هایی از هنر سنتی در اینجا به نمایش گذاشته می شود و بازدیدکنندگان می توانند فرش های قدیمی و مدرن را ببینند.


نفر سمت چپ رویا تقی یوا

مدیر خانه هنر  نور، دکترای هنر و متصدی نمایشگاه، پروفسور رویا تقی‌یوا (Roya Tagiyeva) در سخنانی تاکید کرد که این نمایشگاه تاریخ و سنت‌های قدیمی قالی بافی آذربایجان و همچنین نمونه‌هایی از فرش‌های کلاسیک و مدرن را به نمایش می‌گذارد.

در این نمایشگاه فرش نمونه های متعددی از فرش های طرح کلاسیک و مدرن متعلق به مکاتب مختلف قالی بافی آذربایجان به نمایش گذاشته شداین نمایشگاه ها علاقه زیادی را در بین هنردوستان برانگیخت.

یادآور می‌شویم که این نمایشگاه تا 2 آوریل ادامه خواهد داشت. کلاس‌های مسترکلاس‌های فرش بافی به عنوان بخشی از این رویداد برگزار می‌شود.

با اشاره به اینکه روزهای صنایع دستی هنری در سال 2002 به ابتکار دولت فرانسه تأسیس شداز سال 2012، آنها را روز صنایع دستی اروپایی (EACD) می نامند.
آنها توسط موسسه ملی هنر(The National Institute of Arts-INMA) سازماندهی شدند و اولین رویداد بین المللی اختصاص داده شده به صنایع دستی بودند که هر ساله در اوایل بهار برگزار می شدند.

استودیوهای صنایع دستی درهای خود را به روی عموم باز می کنند، در حالی که صنعتگران، مؤسسات آموزشی و موزه ها نمایشگاه هایی در فضای باز برگزار می کنند. 24 کشور در EACD 2023 شرکت می کنند.

شرکای رسانه ای این رویدادAzernews.Az ، Trend.Az، Day.Az Milli.Az و  هستند.


یکی از نمونه طراحی های بافته شده فائق احمد طراح مدرنیست آذربایجانی

 

 

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.