جریان تولید اندیشه در ایران و آلیس در سرزمین عجایب
سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور
به گزارش کارپتور به نقل از روابط عمومی موزه فرش دومین کارگاه رویداد از افسانه تا اصالت با دو سخنرانی در روز پنجم فروردین 1402 برگزار شد.
دومین سخنرانی این کارگاه با عنوان جریان تولید اندیشه در ایران و آلیس در سرزمین عجایب توسط دکتر امین عسلی دانش آموخته دکترای رشته معماری دانشگاه هنر کاربردی اتریش انجام شد.
در ابتدا امیرحسین روشن ضمیر بنیانگذار استارتاپ چمروش به معرفی گالری موند پرداخت و گفت «مـوند گـالری یکی از مجموعههای موفق دکتر عسلی در سال ۲۰۱۲ در زمینههای هنرهای تجسمی، هنرهای دکوراتیو، فرش پارسی و جواهرات در شهر فرهنگ و هنر ایران، شیراز، پایهگذاری شد که با شعار گسترش شیوهی زیست پارسی به سمت خلق، تولید و به کارگیری محصولاتی میرود که در سراسر جهان مبلّغ جنبههای حکمی و خِرد فرهنگ ایرانی باشد.»
در ادامه کارگاه دکتر عسلی گفت «جریان تولید اندیشه یکی از زیربنایی ترین و مهمترین عواملی است که بر فرهنگ و هنر تاثیر دارد بطوریکه هر زمان تولید اندیشه تقویت شده هنر ایران ارزشمندتر و بالنده تر شده است زیرا اندیشه آبشخور هنر است.»
وی اضافه کرد: «خلاقیت در هنر و فرش ایرانی بیشتر از باورهای کیهان شناسی سرچشمه گرفته است که این باورها موجب شکل دادن مجموعه ای از اسطوره های تاریخی مانند رستم و سیاوش شده است که در دوره های زمانی در قالب های مختلف تکرار شده اند. گرچه فرش ایران از دو موضوع فرهنگ ایرانی و آموزه های دینی و بطور مشخص آموزه های اسلامی در 14 قرن اخیر سرچشمه می گیرد و هنر ایرانی به زیباترین شکل ممکن این دو موضوع را در فرش با یکدیگر یکپارچه کرده است. اما لازم است بدانیم که این هنر بیشتر از اینکه تحت تاثیر احساسات طراح و هنرمند و دستور حکمرانان دوره زمانی مربوطه باشد از باورهای کیهان شناسی نشات می گیرد.»
وی در ادامه افزود: «یکی از جذابترین شاخه های فرش ایرانی مربوط به فرش های عشایری است زیرا کوچ نشینان که اغلب بصورت ملوک الطوایفی می زیسته اند به دلیل ماهیت حضورشان در طبیعت و جابجایی که در هر فصل انجام می داده اند اصالت فرهنگ کیهان شناسی ایرانی را حفظ کرده است و الگوهای فرمایشی حکومت ها در هنر آنها تاثیر چندانی نداشته است و بنابراین در فرش های خود با استفاده از یک یا چند نماد انتزاعی تصاویر و مفاهیم بسیار عمیقی را منعکس می کنند. بعنوان مثال فرش های سه ترنجی که در فرش های قشقایی نماینگر سه اطراقگاه ایل قشقایی است زمانیکه از منطقه سردسیر به گرمسیر حرکت می کنند در یک منطقه میانی نیز سکونت می کنند.»
عسلی در پایان افزود: «بحث داستانسرایی و روایت گری مهمترین عناصر بازاریابی در جهان امروز است و این موضوع در فرش از گذشته دور بسیار جدی بوده است زیرا فرش همواره قالب انتقال مفاهیم از خواص به عوام بوده که بصورت سینه به سینه منتقل می شده است و بنابراین همه ما رسالت بزرگی را برعهده داریم که از طراحان فرش بخواهیم بحث روایتگری را بصورت جدی در طراحی و بافت در نظر بگیرند.»
گفتنی است که موند گالری در رویداد از افسانه تا اصالت چهار قالیچه خاص کشکولی استان فارس را عرضه کرده است که به پاس سه دهه فعالیت مستمر مرحوم زریرخان جهانگیری نام وی برروی این فرش ها بافته شده است.
لازم به یادآوری است که رویداد از افسانه تا اصالت توسط موزه فرش ایران، مجموعه ایران گره و استارتاپ چمروش برگزار می شود و تا 12 فروردین 1402 ادامه خواهد داشت.
دیدگاه ها