گزارش

برگزاری کارگاه مکتب اصفهان در رویداد از افسانه تا اصالت

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

 

به گزارش کارپتور به نقل از روابط عمومی موزه فرش، نخستین کارگاه رویداد از افسانه تا اصالت با سه سخنرانی در زمینه مکتب اصفهان در روز چهارم فروردین 1402 کلید خورد.

اولین سخنرانی کارگاه طراحی فرش مکتب اصفهان با استاد طراح و پیشکسوت این مکتب؛ علی اصغر شیرسپهر بود که در این کارگاه ایشان هفت اصل طراحی سنتی ایران را معرفی کرده و ضمن توضیح پیشینه و کاربرد این اصول، نحوه طراحی نقشمایه‌های مربوطه را آموزش داد: این اصول عبارتند از اسلیمی، ختایی، نیلوفر یا شاه عباسی، فرنگی، ابر چینی، واق یا صورت، بند رومی و گره چینی. در ادامه تکنیک‌ها و اصطلاحات فرش اصفهان مثل مطابقت جدول نقشه فرش با رجشمار و ابعاد، تعریف معیار اندازه گیری *صدتایی* در فرش اصفهان و نحوه نقشه چسبانی و رنگ و نقطه اصفهان را بیان کرد و در آخر نقشه‌هایی از بهترین استادان فرش اصفهان را برای حضار نمایش داد.

دومین سخنرانی شکل‌گیری و تحولات مکتب فرش اصفهان؛ از دوره ظل‌السلطان تا به امروز؛ توسط فاطمه شیرسپهر، دکترای پژوهش هنر و طراح فرش اصفهان بود. در این سخنرانی به شکل تحلیلی، رنسانس فرش اصفهان در دوره ظل‌السلطان (مقارن با عهد ناصری) مورد واکاوی قرار گرفت؛ اینکه چگونه رویکرد باستان‌گرایی و خودآگاهی ملی، توانست از حاکم مستبد و ویرانگری همچون ظل‌السلطان، یک حامی هنری بسازد. همچنین ویژگی‌های اولین فرشی که ظل‌السلطان به محمدتقی‌خان نقاش سفارش داد به عنوان نقطه آغاز مکتب معاصر اصفهان بررسی شد. 
در ادامه تآثیر انقلاب مشروطه و قحطی بزرگ ناشی از جنگ جهانی اول بر فرش ایران واکاوی شد و در گذار تاریخی، به ویژگی‌های زمان رضاشاه پرداخته شد: اینکه تب باستان‌گرایی و خودباوری ملی در این دوره چطور توانست به شکوفایی و بلوغ مکتب فرش اصفهان کمک کند. در ادامه فراز و فرودهای اجتماعی و سیاسی و اقتصادی، منجر به بروز تغییراتی در مکتب اصفهان در گذر زمان شد و فرشهایی متاثر از رویکرد مدرن‌گرایی دوران پهلوی دوم پدید آمد که رویکرد فرنگی سازی، واقع گرایی و مستندسازی به کمک دوربین عکاسی را نمایندگی می‌کنند.

در سخنرانی سوم پروژه بزرگترین فرش تصویری جهان با نام فرش جاده ابریشم  توسط مسئول پروژه؛ محمد مهدی صفدرزاده حقیقی بیان گردید و ایشان تجربیات خاص خود درباره چالش‌ها و فراز و فرودهای این پروژه را با مخاطبان به اشتراک گذاشت. چالش‌هایی همچون زمان بسیار کوتاه تحویل، که تیم را مجبور به بافت سه شیفت و تمام وقت برای پروژه کرد و یا تعداد رنگ بسیار زیاد که او را وادار به ساخت یک مدل پالت رنگی بسیار پیچیده کرد تا بافندگان سنتی اصفهان بتوانند از پس انتخاب رنگ از بین رنگهای بسیار مشابه پروژه برآیند. این تابلو فرش به سفارش یکی از موزه‌های دولتی چین و به مناسبت هفتادمین سال انقلاب اقتصادی چین به محمدمهدی صفدرزاده حقیقی؛ قالیباف اصفهانی سفارش داده شد.

لازم به یادآوری است، رویداد از افسانه تا اصالت توسط موزه فرش ایران، مجموعه ایران گره و استارتاپ چمروش برگزار می‌شود و تا 12 فروردین 1402 ادامه خواهد داشت.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.