قوانین و مقررات

منابع تبصره ۱۸ قانون بودجه برای شکوفایی صنعت فرش قابل استفاده است

به تسهیلات ارائه شده تنها با دید حمایتی نگاه نکرده بلکه به وجه درمانگری آن توجه کنیم، گفت: وقتی منابع جدید تخصیص داده می شود باید ببینیم پس از اختصاص این منابع، چه امکانات و قابلیت های جدیدی به حوزه مربوطه اضافه می شود. 

مدیر تحقیقات بازار و ساماندهی صندوق کارآفرینی امید کشور با اشاره به برنامه ریزی های دولت برای حمایت از تولید و کارآفرینی گفت: منابع خوبی در تبصره ۱۸ قانون بودجه برای این منظور پیش بینی شده که در بخش صنعت فرش هم قابل استفاده است.

رضا یوسفیان روز یکشنبه در جلسه مشورتی جمعی از تشکل های حوزه فرش استان آذربایجان شرقی در اتاق بازرگانی تبریز گفت: وزارت صمت نیز می تواند بخشی از منابع تبصره ۱۸ را برای توسعه بخش فرش جذب کند.

وی خاطرنشان کرد: کلیات تبصره ۱۸ به منظور ایجاد، توسعه، تولید اشتغال و کارآفرینی بوده و از محل منابع ردیف ۲۸ مصارف جدول تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ به میزان ۳۲ هزار میلیارد تومان به استان های کشور اختصاص پیدا کرده است.

 یوسفیان افزود: البته توافقاتی هم با صندوق توسعه ملی، سازمان هدفمندی، صندوق کارآفرینی امید، بانک های عامل و بنیاد برکت شده تا با آورده اعتباری آنها، سهم ۳۲ هزار میلیارد تومانی افزایش و به سقف ۸۰ هزار میلیارد تومان برسد تا این منابع به حوزه تولید تزریق شده و موجب اشتغالزایی و رشد اقتصادی کشور شود.

وی با بیان اینکه فرش تبریز به عنوان برند منطقه ای مطرح بوده و برای کشور اهمیت ویژه ای دارد، گفت: وظیفه ملی ما است که در حفظ این برند که بخشی از هویت ما به شمار می رود، تلاش کنیم. 

یوسفیان ادامه داد: آذربایجان شرقی نیز با توجه به فعالیت بالا در حوزه فرش باید درصد بالایی از این منابع را جذب کند.

مدیر تحقیقات بازار و ساماندهی صندوق کارآفرینی امید کشور با بیان اینکه به تسهیلات ارائه شده تنها با دید حمایتی نگاه نکرده بلکه به وجه درمانگری آن توجه کنیم، گفت: وقتی منابع جدید تخصیص داده می شود باید ببینیم پس از اختصاص این منابع، چه امکانات و قابلیت های جدیدی به حوزه مربوطه اضافه می شود. 

وی بر لزوم برگزاری جشنواره ها و رویدادهای کارآفرینی در حوزه فرش در استان تاکید کرد و گفت: ما نیز در برگزاری این نوع رویدادها، یاری گر تشکل های مربوطه خواهیم بود. 

غلامعلی راستی، سرپرست سازمان صمت استان نیز در این جلسه با بیان اینکه ۳۵ درصد تولید و صادرات فرش کشور بر عهده آذربایجان شرقی است، گفت: وجود برخی محدودیت ها، صادرات فرش را با مشکلاتی مواجه کرده است. 

وی، تامین مالی را از مهم ترین مشکلات واحدهای تولیدی عنوان کرد و گفت: انتظار داریم سازمان توسعه تجارت کارهای جدی در این راستا انجام دهد. 

احد هریسچیان، نایب رییس اتحادیه صادر کنندگان فرش تبریز نیز در این جلسه با اشاره به مشکلات صادرات فرش تبریز و افزایش این مشکلات در طول سال های اخیر گفت: باید بدانیم از چه مسیری شروع کنیم و فرش های مان را به چه صورتی تولید کنیم تا راه برای صادرات باز شود. 

وی با بیان اینکه مصرف داخلی فرش به خاطر توان پایین مالی، کمتر شده است، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، اقتصاد صنعت فرش نیز فلج شده که امیدواریم این وام ها بتواند موثر واقع شود. 

 

در زمان حاضر افزون بر ۵۰۰ هزار بافنده فرش در آذربایجان شرقی مشغول فعالیت هستند که سیر نزولی صادرات، افزایش شدید قیمت مواد اولیه و کاهش سهم استان از بیمه قالبیافان مشکل اصلی آنان در این هنر- صنعت ارزآور محسوب می شود.

پی‌نوشت:
منبع: ایرنا
اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.