دنیای نشر

اولین قالی ایرانی را چه کسی بافت؟

تا حالا فکر کرده‌اید که اولین قالی ایرانی را چه کسی بافته است؟ اگر جواب این سوال را می‌خواهید به موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران بروید.

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

به بهانه روز ادبیات کودک و نوجوان، کتاب «قصه گل‌های قالی» در موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران رونمایی و معرفی شد. این کتاب که نوشته «نادر ابراهیمی» است و با تصویرسازی «نورالدین زرین‌کلک» منتشر شده، متعلق به گنجینه موزه کتابخانه اختصاصی است و برای نخستین بار در معرض نمایش عموم قرار گرفته است.

در کتاب قصه گل‌های قالی نویسنده به طرز ماهرانه‌ای نقش قالی را با تار و پود خیال می‌بافد و به معرفی فرش زیبای ایرانی در قالب قصه‌ای کودکانه‌ می‌پردازد و در آن داستانی خیالی از پیدایش نخستین قالی و آشنایی با نقش قالی‌های زیبای ایران بیان می‌شود.

روایت داستان کتاب این گونه‌ است که هزاران سال پیش در یکی از روستاهای کرمان چوپانی با زن و دو فرزندش زندگی می‌کرد. خشکسالی می‌شود و چوپان ناچار خانواده‌اش را با مقداری آذوقه در روستا تنها می‌گذارد و خود به قصد پیدا کردن غذا برای گوسفندانش به سرزمین‌های شمالی می‌رود. وقتی خشکسالی تمام می‌شود و به خانه برمی‌گردد گل‌ها، درختان، جانوران، کوه‌ها و دریاها را با نخ به شکل قالی می‌بافد تا به دو دخترش آنچه را دیده، نشان دهد.

«پهلوان پهلوانان»، «پوریای ولی»، «باران»، «آفتاب و قصه کاشی»، «بزی که گم شد»، «سنجاب‌ها»، «من راه خانه را بلد نیستم» و «دور از خانه» از جمله کتاب‌های این نویسنده در حوزه ادبیات کودک و نوجوان هستند.

علاقه‌مندان برای دیدن این اثر می‌توانند تا ۲۸ تیرماه هر روز از ساعت ۹ تا ۱۹ به موزه کتابخانه اختصاصی مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران مراجعه کنند.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.