اتحادیه سراسری شرکتهای تعاونی فرش دستباف ایران

بهرامی؛ رئیس کمیسیون فرش دستباف اتاق تعاون:

سند راهبردی فرش دستباف حوزه تعاون رونمایی می‌شود!

رئیس کمیسیون فرش دستباف، صنایع دستی و گردشگری اتاق تعاون ایران از تدوین سند راهبردی فرش دستباف در حوزه تعاون و رونمایی این سند ملی در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از اتاق تعاون ایران، «عبداله بهرامی» با بیان این مطلب گفت: در حوزه تعاون فرش دستباف نیاز به  این سند راهبردی محسوس بود که با هم‌فکری و هم‌اندیشی متخصصان و کارشناسان حوزه فرش، سند راهبردی فرش دستباف در حال تدوین است.

وی ادامه‌داد: این سند نقطه شروعی برای خط مشی و ماموریت‌های پیش روی این صنعت در حوزه تعاون است که در یک ماه آینده این سند با حضور مسوولان وزارت تعاون، صنعت، اتاق تعاون ایران و مدیران اتحادیه و تعاونی‌ها صنعت فرش دستباف رونمایی خواهد شد.

رئیس کمیسیون تخصصی صنایع‌دستی، فرش دستباف و گردشگری اتاق تعاون ایران، با اشاره به چالش‌های صنعت فرش دستباف، افزود: فرش‌هایی که صادر می‌شوند به مرور زمان به مرمت و اقدام‌های تکمیلی مثل رفو، شور، تعمیر و تنظیم رنگ احتیاج دارند و به همین دلیل لازم است به خاستگاه اولیه خود برگردند، اما قوانین گمرک در این بخش موجب شده تا تولیدکننده و صادرکننده فرش دستباف از درآمد ارزی سرشار این هنر- صنعت محروم بمانند.

وی ادامه‌داد: اگر تحریم‌های داخلی حذف و تسهیلات ارزان‌قیمت ایجاد شود، به‌راحتی ظرفیت اشتغال برای یکصد هزار نفر مهیا می‌شود که ۹۰ درصد تولیدات آنها ارزآور با۷۰ درصد ارزش افزوده بوده و این عین مولفه‌های اقتصاد مقاومتی است.

رئیس کمیسیون تخصصی صنایع دستی، فرش و گردشگری اتاق تعاون ایران یادآور شد: کاهش تولید و عدم توانمندسازی و حمایت‌های موثر از اتحادیه‌ها و تعاونی موجب غیرفعال شدن یا کاهش شدید فعالیت این تشکل‌های مردم‌نهاد شده است که باید مورد حمایت جدی قرار بگیرند.

به گزارش ایرنا و به گفته مسوولان، دست‌کم هشت میلیون نفر در سراسر کشور در عرصه تولید، فروش و صادرات فرش ارتزاق می کنند که این میزان یک دهم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد. 

۲ میلیون نفر در بافت فرش به‌طور مستقیم و ۱۹۱ هزار نفر در صنایع جانبی آن مشغول فعالیت هستند. همچنین ۱۱۵ هنرستان در زمینه فرش دایر است و پنج‌هزار و ۵۰۰ دانش آموخته هنر صنعت فرش دستباف داریم.

منبع: ایرنا 

پی‌نوشت:
کارپتور: ادعای ایجاد امکان اشتغال برای یکصد هزار نفر!! صرفا با ارایه تسهیلات ارزان قیمت و یا صادرات 90درصدی تولیدات آنهم با 70درصد ارزش افزوده ادعای بی اساسی است که صرفا برای برخی جلسات مصرف دارد. مادام که مشکل بازارهای جهانی و امکان انتقال و تبادل مالی وجود نداشته باشد این گونه مطالب در همان سطح ادعاهای بی اساس باقی است.
اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.