موزه ها و گالری ها

اعتبارات سفر استانی موزه فرش تبریز را از رکود خارج می‌کند؟

موزه فرش از جمله طرح‌های نیمه‌تمام آذربایجان‌شرقی است که پس از گذشت ۱۲ سال از آغاز ساخت آن تاکنون به نتیجه نرسیده و تصویب اعتبار ۲۸۰ میلیارد تومانی حوزه میراث فرهنگی در سفر استانی اخیر هیات دولت به این خطه این سوال را به افکار عمومی متبادر کرده که آیا ساخت این بنا از رکود خارج می‌شود؟

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

کلان شهر تبریز به «شهر موزه ها»، معروف و اکنون بیش از ۲۰ موزه در آن فعال است؛ در این میان «موزه فرش» نیز از جمله موزه های در حال احداث این خطه محسوب می شود که رکورد یک دهه ای در تکمیل آن، صدای دوستداران حوزه میراث را در آورده و آنان خواستار اهتمام برای تکمیل این بنای فاخر فرهنگی می باشند.

منتقدان رکود در تکمیل موزه فرش تبریز که گفته می شود بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، می گویند در شرایطی که مسوولان استانی بر اتمام آن تا پایان سال ۱۳۹۵ تاکید داشتند، چه عواملی سبب شده که این مهم تحقق نیابد و این سازه موزه ای همچنان نیمه تمام باقی بماند؛ البته مدیران میراث فرهنگی آذربایجان شرقی نیز استدلال های خود را دارند و می گویند که تخصیص نیافتن اعتبار مورد نیاز و مشکلات حقوقی با پیمانکار قبلی از دلایل اصلی به فرجام نرسیدن این طرح میراثی در آذربایجان شرقی بوده است.

حال هر چه بوده، با تصویب اعتبار ۲۸۰ میلیارد تومانی برای حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در سفر اخیر هیات دولت به این خطه، بارقه های امید برای تکمیل موزه فرش تبریز روشن شده و دوستداران این حوزه تاثیرگذار به گذاشتن نقطه پایان بر آن در دولت مردمی امیدوار شده اند.

در تبیین اهمیت و ضرورت تکمیل موزه فرش تبریز، اشاره به این نکته نیز خالی از لطف نیست که فرش تبریز، شناسنامه فرش ایران در بازارهای جهانی است و هر گونه سرمایه گذاری برای معرفی این هنر- صنعت باستانی در سطوح ملی و فراملی می تواند به اعتلای نام ایران در سطح جهانی منجر شود.

نکته دیگری که ضرورت تلاش برای تسریع در تکمیل موزه فرش تبریز را دوچندان می کند، شناخته شدن تبریز به عنوان پایتخت جهانی فرش دستباف است که منجر به برگزاری رویدادهای مختلف با این انتخاب بین المللی در یکی دو سال قبل و فعال شدن دبیرخانه آن در این کلان شهر شد و بار دیگر نام فرش تبریز را بر بام فرش جهان نشاند.

در هر حال مردم تبریز، گردشگران و دوستداران میراث فرهنگی انتظار دارند که با توجه به تصویب اعتبار قابل توجه برای حوزه میراث فرهنگی استان در سفر اخیر رییس دولت سیزدهم و جمعی از اعضای کابینه به این خطه، نهادهای مسوول در تکمیل و بهره برداری از این بنای فرهنگی هم افزایی بیشتری داشته باشند تا برگ زرین دیگری بر کتاب قطور تاریخ این دیار افزوده شود.

موزه فرش تبریز تا سال ۱۴۰۳ تکمیل می شود

سرپرست اداره کل موزه های وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از تامین اعتبار تکمیل پروژه موزه فرش تبریز خبر داد و گفت: «با توجه به اینکه فرش یکی از شناسنامه‌ها و هویت اصیل تاریخی تبریز و منطقه آذربایجان است، لذا راه‌اندازی موزه فرش تبریز یکی از مهم‌ترین پروژه‌های در دستورکار این وزارت محسوب می‌شود.»

مرتضی ادیب زاده  ادامه داد: «در راستای تکمیل این پروژه اعتبار لازم از محل اعتبارات سال ۱۴۰۱ این وزارت تامین خواهد شد تا طی دو سال آینده شاهد راه‌اندازی این موزه ارزشمند با همکاری همه‌جانبه دستگاه‌های اجرایی، بازار فرش تبریز و تهران، خیرین و مجموعه‌داران باشیم.»

وی با اشاره به اینکه اعتبار لازم برای تکمیل موزه منطقه‌ای تبریز نیز از محل اعتبارات ریاست جمهوری تامین خواهد شد، ادامه داد: «به دنبال سفر اخیر ریاست محترم جمهور به آذربایجان شرقی، تامین اعتبار لازم برای تکمیل موزه منطقه‌ای تبریز از محل اعتبارات ریاست جمهوری در دستورکار قرار گرفت که پس تکمیل پروژه، اقدامات تجهیز این موزه توسط وزارت میراث‌فرهنگی انجام شود.»

 

بازدید مسوولان دیوان محاسبات و اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی از طرح نیمه تمام موزه فرش تبریز

 

ورود دیوان محاسبات به پروژه رها شده موزه فرش تبریز

مدیرکل دیوان محاسبات آذربایجان شرقی نیز به تازگی از بررسی پروژه نیمه کاره ساخت موزه فرش تبریز توسط دیوان با هدف تحقق سیاست محوری کاهش قیمت تمام شده کالا و خدمات و مقابله با ترک فعل‌ها، خبر داد.

محمدرضا کردلو با ابراز تاسف از تعطیلی پنج ساله پروژه اظهار کرد: این پروژه امروز به دلیل تعطیلی به ۱۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد تا تکمیل شود در حالی اگر پروژه با تعطیلی مواجه نمی شد با هزینه های خیلی کمتری تر قابل بهره برداری بود. 

وی با بیان اینکه دیوان محاسبات در حمایت از اتمام پروژه‌های نیمه تمام برای کاهش اتلاف در بیت المال مصمم است، خاطرنشان کرد: طولانی شدن زمان احداث پروژه ها، موجب هدر رفت بیت المال و افزایش قیمت تمام‌شده‌ می شود.

کردلو اجرای رای هیات داوری مبنی بر اجرای ماده ۴۸ شرایط عمومی پیمان پیرامون خاتمه قرارداد با پیمانکار و همچنین انتخاب مشاور ذیصلاح برای موضوع نظارت بر پروژه موزه فرش تبریز را به مسئولین ذی ربط خاطرنشان کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی: ۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل موزه فرش پیش‌بینی کردیم

در همین حال مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: امسال ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل موزه فرش تبریز پیش‌بینی کرده ایم.

احمد حمزه زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: موزه فرش تبریز بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تکمیل آن در محوطه تاریخی و موزه ای مسجد کبود می تواند پازل مجموعه موزه ای این کلان شهر را در قلب بافت تاریخی تکمیل کند.

وی با اشاره به حل مشکلات حقوقی مربوط به اجرای این طرح در ارتباط با پیمانکار قبلی، یادآوری کرد: بازدید اخیر مدیرکل دیوان محاسبات آذربایجان شرقی از موزه فرش تبریز نیز در راستای کمک به تسریع پیشبرد آن بود.

وی در پاسخ به این سوال که تکمیل موزه فرش تبریز به عنوان یک طرح نیمه تمام چقدر هزینه دارد، توضیح داد: تحقق این مهم با لحاظ قیمت های امروزی نیازمند ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.

حمزه زاده با اشاره به تصویب اعتبار ۲۸۰ میلیارد تومانی برای حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در سفر استانی اخیر رییس جمهوری به این خطه اضافه کرد: از این اعتبار مبلغی نیز برای تکمیل عملیات ساخت موزه فرش اختصاص می یابد.

وی تشریح کرد: موزه فرش تبریز با ۱۲ هزار متر مربع وسعت در سه طبقه ساخته می شود و سه گالری، آمفی تئاتر و کارگاه های آموزش رنگرزی و بافت در آن پیش بینی شده است.

وی گفت: موزه فرش تبریز به گونه ای طراحی شده که صفر تا صد تولید فرش دستباف به شکل کارگاهی در آن برای گردشگران و بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی ادامه داد: در این موزه گالری ویژه نمایش فرش های تاریخی و قدیمی نیز طراحی و پیش بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: موزه فرش تبریز به دلیل واقع شدن در جوار موزه آذربایجان، موزه سنگ نگاره ها، موزه عصر آهن و مسجد کبود، دارای اهمیت ویژه از منظر موزه ای است و تکمیل آن می تواند به کامل شدن پازل موزه ای این منطقه کمک کند.

وی گفت: با توجه به اینکه این موزه ها در محل قدیمی ترین خیابان ایران به نام «کهنه خیاوان» با قدمت ۸۰۰ ساله واقع شده اند، دسترسی به این مسیر تاریخی در قالب طرحی پانوراما در ساختار موزه فرش پیش بینی شده است، ضمن اینکه همه این اماکن موزه ای و تاریخی به همدیگر راه دارند و بازدید از آنها می تواند تمام روز یک گردشگری را به خود اختصاص دهد.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.