گزارش

تعاونی‌ها به بازارهای جهانی می‌اندیشند

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

معاون وزیر کار از فعالیت بیش از ۵۰ درصد تعاونی‌ها در بخش تولید خبر داد و گفت: توسعه صادرات و گسترش بازارهای جهانی تعاونی‌ها رویکرد اصلی دولت سیزدهم است.

بر اساس آمارها،  بیش از نیمی از تعاونی‌های کشور را تعاونی‌های تولیدی تشکیل می‌دهند.

اهمیت بخش تولید در تعاونی‌ها به حدی است که در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد تعاونی‌های فعال کشور را به خود اختصاص داده اند. در آمارهای مربوط به ثبت و تشکیل تعاونی‌های جدید نیز عمدتا برتری تعاونی‌های تولیدی حفظ شده و این امر از علاقه مندی افراد به تشکیل این دسته از تعاونی‌ها حکایت دارد.

تعاونی‌های تولیدی در بخش‌های مختلف کشاورزی و صنعت و در گرایش‌های متعددی اعم از شیلات، باغبانی، زراعت، دام و طیور، فرش و صنایع دستی و عمران و ساختمان فعالیت دارند.

مهمترین ویژگی تعاونی‌های تولیدی در اشتغالزایی آنها است و بیش از ۴۵ درصد اشتغال کشور متعلق به تعاونی های تولیدی است.

مهدی مسکنی ـ معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ با اشاره به نقش موثر تعاونی‌ها در اشتغالزایی و حمایت از تولید ملی می گوید: بیش از ۵۰ درصد تعاونی‌های کشور در بخش تولید کشور فعالند که عموما در حوزه هایی نظیر تولید مواد غذایی، ‌دام و طیور، کشاورزی و شیلات مشغول فعالیت هستند.

وی ضمن اشاره به تحریم‌های ظالمانه و محدودیتهای دوران کرونا بر لزوم توجه به گسترش صادرات غیرنفتی تاکید کرد و آن را موجب تقویت بخش تعاون و اقتصاد کشور عنوان کرد.

در حال حاضر تعاونی‌ها از جمله بنگاه‌هایی هستند که در توسعه صادرات و کسب بازارهای هدف نقش بسزایی دارند.

محصولاتی نظیر خرما، زعفران، ‌پسته، فرش و ... از جمله کالاهای صادراتی به شمار می رود که بخش اعظمی از آنها توسط تعاونی‌ها صادر می‌شود. البته تعاونی‌های مرزنشین هم فعالیت چشمگیری در حوزه صادرات محصولات غذایی، مصنوعات پلاستیکی، لوازم خانگی و چای و برنج دارند که ارزش افزوده خوبی را نصیب کشور می‌کند.

با آنکه تعاونی ها ظرفیت‌های بالایی در صادرات غیرنفتی دارند ولی آنچنان که باید از توانمندی‌های بخش تعاون کشور استفاده نمی‌شود.

با این حال معاون وزیر تعاون، توسعه صادرات و گسترش بازارهای جهانی تعاونی‌ها را رویکرد اصلی دولت سیزدهم دانسته و می‌گوید: ایجاد پاویون ویژه فعالان بخش تعاون در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، فرصتی مناسب برای آشنایی عینی با بازارهای هدف، تقویت بازار تعاونی‌ها، جلب و کسب درآمدهای بیشتر و کشف بازارهای جدید دانست.

در شرایط فعلی اقتصاد توجه به کارکردهای موثر تعاونی‌ها به ویژه تعاونی‌های تولیدی و صادراتی از اهمیت بسزایی برخوردار است و فراهم کردن زیرساختهای لازم برای حمایت از تعاونی ها در جهت توسعه صادرات محصولات غیرنفتی می تواند ضمن اشتغالزایی، ارزآوری بالایی برای کشور به ارمغان آورد.

 

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.