گزارش

در گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری بررسی شد

تجزیه و تحلیل نقوش گلیم استان سیستان و بلوچستان

طرح تجزیه و تحلیل نقوش گلیم استان سیستان و بلوچستان با هدف پژوهش در فرهنگ و هنر مردم این استان و تجزیه و تحلیل نقوش گلیم در خطه‌ای خاص که کمتر به آنها پرداخته شده در گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انجام شد.
سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور
 به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، آپه‌نا اسفندیاری عضو هیات علمی پژوهشگاه و مجری طرح تجزیه و تحلیل نقوش گلیم استان سیستان و بلوچستان ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ گفت: «کم‌توجهی و افول برخی از هنرهای سنتی، نتیجه نگاهی متفاوت به حمایت از این هنرها است.»

 

این پژوهشگر، آثار هنری و باستانی سیستان و بلوچستان با قدمتی طولانی را معرف وجود مردمانی با تمدن، صاحب فن و هنرمند دانست و تصریح‌ کرد: «تغییر و تحولاتی چندین هزار ساله سبب دگرگونی در نقوش این آثار شده که برخاسته از باورها، سنت‌ها، ریشه‌های تاریخی، زندگی روزمره، اقلیم و نظایر آنها بوده است.»

او افزود: «تجزیه و تحلیل نقوش حیوانی، گیاهی، ترکیبی و امثال آنها که دارای ترکیب‌ها و ساختارهای گوناگونی هستند، روایتی از زندگی این مردمان در طول تاریخ است و موشکافی و بررسی آنها برای گنجانده شدن در بانک نقوش و کاربردهای گوناگون در شاخه‌های مختلف هنر، می‌تواند موثر باشد که از نقش اخص خود فراتر می‌روند.»

اسفندیاری گفت: «تحقیق و تحلیل نقوش شاخه‌ای از هنرهای سنتی (نقوش گلیم) در خطه‌ای خاص که کمتر به آنها پرداخته شده همراه با پژوهش مختصر در پیشینه ادبیات و تاریخ و به طور کلی فرهنگ و هنر سیستان و بلوچستان به طور اعم و مطالعه، تجزیه و تحلیل نقوش گلیم به طور اخص به عنوان یکی از هنرهای سنتی، از اهداف پژوهش حاضر است.»

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.