فرش در ایران

فرش یهودی باف کاشان

فرش ایرانی در موزه تاریخی یهودیان آمستردام

سایت اطلاع رسانی فرش ایران- کارپتور

 

اقلیت های دینی، اعم از زرتشتییان، مسیحییان و کلیمیان از دیر باز در ایران ساکن بوده و در تمامی شئون کشور همانند دیگر ایرانیان فعال بوده اند. در این میان کلیمیان در صنعت نساجی، رنگرزی، ابریشم بافی و قالیبافی فعالیت قابل توجهی داشته اند.  شهر کاشان، به دلیل وجود یهودیان در این شهر از یک تاریخ ویژه و قدیمی برخوردار بوده و این شهر در حقیقت محل اقامت یهودیان رانده شده از اسپانیا در دروان تفتیش عقاید می‌باشد و همان‌گونه که Anton Felton می‌نویسد، بنا بر اسناد تاریخی موجود، شهر کاشان «مرکز فرهنگی یهودیان ایران» بوده است و فرش‌های بافته شده توسط یهودیان در این شهر، خود گواه این امر است. در این مطلب به معرفی نم.نه ای از فرش های یهودی باف ایران پرداخته ایم. بخوانید:

 

فرش یهودی باف کاشان 

این فرش ایرانی در ابعاد ۲۰۰*۱۳۸ سانتیمتر و رجشمار تقریبی ۵۰۰۰ گرده در دسیمتر مربع، در اوایل سده بیستم میلادی، با استفاده  از ابریشم و پشم دستریس در شهر کاشان بافته شده است و از سال ۱۹۸۲ در انبار موزه تاریخی یهودیان در آمستردام به امانت از ای. آشر تال ( E. Asscher-Tal) نگهداری می‌شود.

این فرش تصویری زیبا آخرین بار در نمایشگاه هنر یهودی با عنوان "یهودیت: دنیای داستان" در نیوکِرک (De Nieuwe Kerk) آمستردام به نمایش درآمد

 

 

 

تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به سایت اطلاع رسانی فرش ایران- کارپتور است

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.