نمایشگاه داخلی

آغاز به کار یک گالری با افتتاح نمایشگاه طراحی فرش

گالری میرمولا از روز جمعه ـ ۲۹ بهمن ماه ـ با افتتاح نمایشگاهی از آثار طراحی فرش افتتاح شد.

نمایشگاه آثار میرمولا ثریا روز جمعه ۲۹ بهمن ماه در گالری میرمولا ـ ده ونک به نشانی شمال میدان شیخ بهایی، ابتدای خیابان سئول، پلاک ۴۰ گشایش یافت.
گالری میرمولا - ده‌ونک که پیش از این با عنوان گالری «آن» فعالیت داشت، با افتتاح این نمایشگاه، دوره جدید فعالیت‌های خود را با نامی جدید آغاز کرد.

میرمولا ثریا هنرمند نقاش و طراح نوگرای فرش ایرانی است که آثار او در نقاط مختلف دنیا به نمایش گذاشته شده است. او سال‌های طولانی از زندگی‌اش را روی طراحی نقوش فرش و نمد صرف کرده است.

در استیتمنت این نمایشگاه به قلم میرمولا ثریا آمده است: «در ابتدا این‌چنین بوده است که دستبافت‌های عشایری و نقوش روی آن، منعکس کننده نحوه زندگی، طبیعت پیرامون و آرزوهای آن روزهای بافنده بوده است. بعدها آن چنان می‌شود که شهرنشینی و تجارت، خیال کوچ نشین را آلوده می‌کند و خیال رهای هنرمند بافنده، اسیر کسب و صنعت شهری می‌شود. خیال سیال بافنده از دست می‌رود و تصورات و نیازهای اشراف نقش‌بند بافته‌ها می‌گردد.
نقوش ساده، هندسی و ابتدایی از گیاهان و حیوانات که تجلی تعابیر فردی انسان کوچ نشین از پیرامونش بوده کم کم به نقوش پرگو، پیچیده، غیر واقع بدل می‌شود و دیگر هرگز آن رویکرد بی‌واسطه بافنده پدیدار نمی‌گردد. آنچه بعدها می‌بینیم البته صنعتی است والا که خیال سفارش دهنده را به شکوه و تمامیت اجرا می‌کند.
این روزها بیشتر بر فی‌البداهه گی تصویر و طرح تمایل دارم. از تکرار مکررات و آذین کلیشه‌های سنتی که وام دار فرهنگ ایستا است، پرهیز دارم. به امروزم نگاه می‌کنم، به اطرافم و آن چه بر من می‌گذرد. نقوش در بافته‌هایم، گاهی ریشه در قصه‌ای دور دارد که تا امروز به دنبالم است و گاهی حادثه‌ای است که در کمینم است و بی‌خبرم.
به آن، به بافته، آنگونه نگاه می‌کنم که زمینی است که می‌بایست خیال را در آن کاشت.
سال‌های زیادی بر آن رفت تا از سنت گذشته بدانم و باز بدانم که چگونه این هنر آزاده و پویا به صنعتی اسیر، جامد و تکرار پذیر بدل گشت. بر این باورم که خیال را باید آزاد کرد و آن موقع است که بافته، به هر گونه که باشد گستره و جولانگاهی خواهد بود برای تجلی.»

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.