موزه ها و گالری ها

راه‌اندازی موزه دست بافته‌های سیرجان به ۲۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفت: برای راه‌اندازی موزه دست‌بافته‌های سیرجان به ۳۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم و این اعتبار برای فعالیت‌هایی همچون انجام مطالعات و طرح محتوایی و همچنین خرید اموال این موزه در نظر گرفته شده است.

فریدون فعالی روز دوشنبه در نشست مشترک با نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین ردیف اعتباری جداگانه‌ای به مبلغ ۱۰ میلیارد ریال برای فعالیت‌های مرتبط با دست بافته‌های داری و غیرداری این شهرستان از سوی مسئولان شهرستان سیرجان اختصاص پیدا کند.

وی با اشاره راه اندازی دبیرخانه شهر جهانی سیرجان تصریح کرد: بزودی فردی توانمند برای ریاست این دبیرخانه معرفی می‌شود که کمیته‌های مختلفی همچون کمیته آموزش، تحقیق و پژوهش، تولید و حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی این شهرستان را تشکیل می‌دهد و بر توسعه این کمیته‌ها تاکید خواهد داشت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان بیان کرد: پژوهش، تحقیق، اجرای نمایشگاه‌های ملی و سایر اهداف حوزه صنایع‌دستی این شهرستان نیازمند بودجه کافی است که امیدواریم این موضوع در اولویت برنامه‌های شهرستان سیرجان قرار گیرد.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی در اسفندماه سال جاری در سیرجان تاکید کرد: با توجه به ظرفیت‌های این شهرستان در زمینه دست بافته‌های داری و غیرداری می‌توان نمایشگاه باشکوهی برپا کرد و از هنرمندان سراسر کشور برای حضور در این نمایشگاه دعوت به عمل آورد.

فعالی با بیان اینکه با ثبت سیرجان به عنوان شهر جهانی گلیم مسئولیت مدیران این شهرستان و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سنگین‌تر شده است افزود: انتظار داریم مدیران دستگاه‌های مختلف و بخش خصوصی این شهرستان در زمینه برگزاری رویدادها و مباحث فرهنگی مرتبط با صنایع‌دستی با این اداره‌کل همکاری داشته باشند.

وی همچنین از برگزاری جلسه دفاعیه شهرهای نامزد ثبت ملی استان کرمان در چهارم بهمن‌ماه سال جاری در تهران خبر داد و خاطرنشان کرد: شهرهای کرمان، شهربابک، راین، راور و قلعه‌گنج به ترتیب به عنوان شهر ملی صنایع‌دستی، شهر ملی سنگ فیروز، شهر ملی چاقوسازی، شهر ملی قالی و شهر ملی حصیربافی نامزد شده‌اند.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه نرخ بیکاری در برخی مناطق این شهرستان به صفر رسیده است گفت:  در آینده‌ای نه چندان دور سیرجان به شهرستان بدون بیکار تبدیل خواهد شد.

شهباز حسن‌پور با بیان اینکه ملت ایران بیش از ۲۷۰ هزار شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرده است اظهار داشت: امروز سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی به عنوان اسوه مقاومت و الگوی همه آزادی‌خواهان در سطح جهان مطرح است.

وی با اشاره به معرفی کرمان به عنوان پایتخت مقاومت افزود: در آینده نزدیک راهیان نور سردار سلیمانی راه‌اندازی می‌شود تا امکانات و شرایط حضور زائران سردار دل‌ها در کرمان فراهم شود.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در بیشتر ایام سال ضریب اشغال مراکز اقامتی سیرجان تکمیل است بیان کرد:  بزودی با افتتاح فاز اول هتل پنج ستاره سیرجان ظرفیت اقامتی این شهرستان افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: به همه سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری استان کرمان از محل تبصره ۱۸ تسهیلات پرداخت می‌شود و با پیگیری انجام شده دیگر هیچ محدودیتی برای در اختیار قرار دادن این نوع از تسهیلات به متقاضیان سرمایه‌گذاری در این صنعت در خطه کریمان وجود ندارد.

حسن پور با تاکید براینکه فرمانداری، شهرداری و سایر شرکت‌های معدنی و صنعتی همچون گذشته آماده مشارکت در بازسازی پروژه‌های مرمتی و بناهای تاریخی شهرستان سیرجان هستند گفت: باید در تهیه طرح بازسازی و تعبیه معبر عبور زیرساخت‌های آب، برق و گاز بازار تاریخی سیرجان تسریع تا پروژه بهسازی آن آغاز شود.

وی با اشاره به ثبت جهانی گلیم شیریکی‌پیچ سیرجان خاطرنشان کرد: در حال حاضر در بسیاری از نقاط شهرستان سیرجان از جمله منطقه بلورد بیکاری به صفر رسیده است که می‌توان با ایجاد کارگاه‌های صنایع‌دستی در رشته‌های مختلف در کاهش نرخ بیکاری به ویژه در بین بانوان این شهرستان بیش از گذشته گام برداشت.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.