گزارش

سیاست‌های اشتباه،صنعت فرش را هم به ویرانی کشاند

اتخاذ تصمیماتش اشتباه، صدور بخشنامه‌های متفاوت، دخالت سیاسیون در اقتصاد و .... باعث شد تا فرش‌های دستباف استان هم از بازارهای جهانی بیرون رانده شود و بافندگان فرش دست باف استان یکی پس از دیگری از ادامه فعالیت در این حوزه دست بکشند.

 گزارش ایلنا از جای خالی فرش دستباف فارس در بازارهای جهانی؛
دخالت دولتی‌ها سبب افول فرش‌های دستباف فارس در بازارهای جهانی شد

 

فرش‌های دستباف کشور و استان فارس که روزی 85 درصد بازارهای دنیا را به خود اختصاص داده بودند در حال حاضر به دلیل مشکلات فراوان یکی پس از دیگری از بازار ها رانده شدند و در حال حاضر تنها سهم فرش‌های دستباف ایرانی از بازارهای جهانی حدود 12 درصد است.

اگرچه در سال‌های گذشته افراد و خانواده‌های زیادی از طریق صنعت فرش ارتزاق می‌کردند اما در حال حاضر وضعیت به گونه‌ای شده که تنها پیشکسوتان و قدیمیان این صنعت در بازار حضور دارند و افراد و فعالان برای کسب در آمد و روزی به دیگر مشاغل رو آورده‌اند.

سهم 12 درصدی فرش ایرانی از بازارهای جهانی

آن طور که مفرحی رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف شیراز می‌گوید: در حال حاضر وضعیت بازار فرش دستباف به هیچ وجه جالب نیست و دلایل زیادی باعث شده تا وضعیت آن در کشور و استان فارس روز به روز بدتر و بد‌تر شود.

غلامرضا مفرحی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه صادرات یکی از دلایل مهم رونق فرش به شمار می‌رود اما وجود مشکلات بسیار در صادرات باعث شده تا به شدت با مشکل مواجه شویم ، می‌افزاید: به رغم اینکه   در 30 الی 40 سال گذشته حدود 80 درصد بازارهای جهانی در مشت فرش های ایرانی بود اما متاسفانه در حال حاضر وضعیت به گونه‌ای شده  که سهم فرش‌های دستباف ایرانی از بازارهای جهانی حدود 12 درصد و به صورت متزلزل است.

دخالت دولتی‌ها در فرش سبب افول فرش های دستباف فارس در بازارهای جهانی شد

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف شیراز با اشاره به اینکه متاسفانه دخالت‌های دولت و ارگان‌های مختلف در فعالیت‌های فرش سبب افول جایگاه فرش دستباف ایرانی و استان فارس در دنیا شد ادامه می دهد: شوربختانه وضع قانون‌های متفاوت و دخالت در امور فعالان فرش مانند ارائه جایزه صادراتی، برگرداندن ارز، وجود بخشنامه‌های متفاوت و...... سبب شد تا صادر کنندگان فرش با ابهامات زیادی مواجه شوند.

مفرحی با اشاره به اینکه متاسفانه تمام این موارد سبب شد تا تجار اروپایی نتوانند با صادرکنندگان ایرانی همکاری کنند، بیان می‌کند : دخالت مسئولان باعث شد تا تجار اروپایی برای خرید فرش به کشورهایی مانند ترکیه، هند، پاکستان و..... رجوع کنند و سرمایه هایشان را برای خرید در این کشورها هزینه کردند.

تغییر قوانین صادراتی بافندگان را از ادامه فعالیت سرد کرد

وی با بیان اینکه مقرون به صرفه نبودن تولید فرش سبب شد تا تولید کنندگان از این فعالیت دست بکشند می‌گوید: تغییر مدام قوانین در حوزه صادراتی، افزایش هزینه‌های تولید، نبود زیر ساخت های صادراتی مانند ریلی، هوایی، دریایی و ...سبب شد تا تولید کنندگان فرش دستباف استان یکی پس از دیگری از این حرفه دست بکشند.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف شیراز با اشاره به اینکه مشکلات در برگشت ارز هم سبب شد تا صادر کنندگان در مبادلات بانکی هم با مشکل مواجه شوند ادامه می دهد: متاسفانه در گیر بودن اقتصاد در سیاست مشکلات متعددی برای فعالان فرش ایجاد کرده است و اگرچه در تمام دنیا سیاست دنباله رو اقتصاد است اما در ایران اتفاق رخ نمی دهد که این مهم باعث بروز شکست می شود.

بیشترین گبه در فارس تولید می شود

مفرحی در ادامه با بیان اینکه وضعیت بازار فرش دستباف استان در کشور بد نیست می افزاید: حدود 35 درصد فرش دستباف کشور در استان فارس تولید می شود و این در حالی است که بیشتر میزان تولید گبه و گلیم در فارس تولید می شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف شیراز با اشاره به اینکه نبود قالیشویی‌های مناسب و فعالیت های صادراتی سبب شده تا فرش های دستباف در استان هایی مانند تهران آماده و به دیگر کشورها صادر شود می‌گوید: در نتیجه این مهم سبب شده تا فرش فارس در گمرکات به نام دیگر استان ها صادر شود.

بافندگان فرش دلسرد شده‌اند

وی با اشاره به اینکه مقرون به صرفه نبودن تولید گبه و گلیم و فرش دستباف باعث شده تا این فرش‌ها هم رو به افول رود خاطر نشان می‌کند: شوربختانه در حال حاضر دیگر بافت فرش برای بافندگان به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد و این در حالی است که بافندگان فرش به هر کار دیگری رو بیاورند از دستمزد بالاتری برخوردار می شوند.

مفرحی با اشاره به اینکه بالا بودن نرخ پشم و قیمت رنگ به دلیل وارداتی بودن آن و ..... باعث شده تا بافندگان با مشکلات متعددی مواجه شوند بیان می کند: متاسفانه مقرون به صرفه بودن پشم خام به کشورهای افغانستان و پاکستان هم سبب شده که در تولید مواد اولیه فرش هم با مشکل مواجه شویم.

خام فروشی مواد اولیه تولید فرش را در فارس کاهش داد

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف شیراز در ادامه با اشاره به اینکه پشم های گوسفند ایرانی به دلیل مرغوبیتی که دارد به دیگر کشورها صادر می شود می گوید: خام فروشی مواد اولیه مانند پشم سبب شده تا میزان تولید فرش در استان فارس کاهش یابد.

وی با بیان اینکه وجود دو نوع فرش دستباف سبب شده تا بتوانیم در این بخش فعالیت کنیم می افزاید: تنوع بالای فرش های ماشینی و ارزان بودن آن سبب شده تا مردم از خرید این فرش استقبال کنند.

مفرحی با بیان اینکه همواره مردم از خرید فرش دستباف استقبال می کنند می گوید: متاسفانه دولت تولید کنندگان فرش دستباف را اذیت می کند.

وی با اشاره به اینکه اگر دولت در سال های گذشته انرژی که در تولید و صنعت خودرو صرف کرد را در تولید فرش دستباف سرمایه گذاری کرده بود قطعا وضعیت فرش دستباف در بسیاری از موارد مانند اشتغالزایی موفق تر بود می گوید: در سال های 57 تا 58 حدود 25 درصد از جمعیت کشور درآمدشان بر اساس بافتن و .... فرش بود این در حالی است که حدود 20 نفر در تولید فرش نقش دارند.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف شیراز با اشاره به اینکه متاسفانه بازار اروپا وضعیت مناسبی در بخش فرش ندارد می گوید: هرچند که بازار آمریکا یکی از بهترین بازارها در فروش فرش به شمار می رود اما نبود راه و ورود به بازار این کشور سبب شده تا نتوانیم در صادرات موفق باشیم.

فرش‌های ایرانی با لیبل پاکستان به آمریکا فروخته می‌شود

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی بعضی از بافندگان با دور زدن از طریق کشور پاکستان و فروش فرش مرغوب ایران با لیبل پاکستان اقدام به صادرات فرش به آمریکا می‌کنند می افزاید: قطعا این مهم بسیار هزینه بر است.

مفرحی با بیان اینکه در شرایط فعلی کشورهای دبی، امارات، کویت و .... دیگر توانی در فروش فرش ندارند ادامه می دهد: با توجه به اینکه کشور عربستان هم از دیگر بازارهای مهم فروش فرش به شمار می رود اما مشکلات در روابط سیاسی سبب شده تا راهی برای فروش در این کشور نداشته باشیم.

بازارهای جهانی را از دست داده ایم

پایدار یکی از فعالان حوزه فرش هم در ادامه با اشاره به اینکه افزایش نرخ تورم و گرانی‌ها سبب شده تا مردم از خرید فرش استقبال نکنند، می گوید: با توجه به اینکه قیمت فرش‌های دستباف با ماشینی تفاوت زیادی نداشته‌باشد اما متاسفانه مردم از خرید فرش دستباف استقبال نمی‌کنند.

وی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه نبود صادرات و مشتری‌های داخلی باعث شده تا تولید کنندگان فرش با مشکل مواجه شوند می افزاید: در حال حاضر دیگر کشورها از خرید فرش دستباف استان استقبال نمی‌کنند که متاسفانه تمام این موارد سبب شده تا بازارهای جهانی فرش را از دست بدهیم.

پایدار با بیان اینکه در حال حاضر تنها قشر سنتی و قدیمی در بازار فرش شیراز فعالیت می کنند می گوید: این مهم سبب شده تا افراد همواره به امید فردایی بهتر فعالیت کنند.

این مغازه دار با بیان اینکه بافندگان هم در شرایط فعلی به یک پنجم کاهش یافته ، می‌افزاید: افزایش قیمت مواد اولیه و ... سبب شده تا بافندگان فرش دستباف دیگر رمقی برای فعالیت نداشته باشند.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.