آمار و اطلاعات

تولید فرش دستبافت در مهاباد امسال ۲۵ درصد کاهش یافت

ییس اتحادیه بافندگان فرش دستباف مهاباد گفت: امسال چهار هزار و ۵۰۰ مترمربع فرش دستبافت در این شهرستان تولید شده‌ است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

چیا قربانی‌اقدم روز پنجشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کاهش صادرات و مانع های موجود در در این زمینه باعث شده تا تولید فرش در سال جاری دچار رکود شود.

وی ادامه داد: برگزار نشدن نمایشگاه های داخلی برای عرضه محصولات به مشتریان داخلی و خارجی به علت کرونا ازر دیگر دلایل رکود اقتصادی حوزه تولید فرش است.

رییس اتحادیه بافندگان فرش دستباف مهاباد اظهار داشت: مهم‌ترین تولیدات فرش مهاباد از نوع تابلو فرش، فرش "افشار" و "درشت‌بافت افشان" است که به ترتیب ۴۰، ۲۵ و ۳۵ درصد تولیدات را شامل می‌شود.

قربانی‌اقدم با بیان اینکه افزایش نرخ ارز موجب سودآوری صادرات فرش دستبافت در سطح کشور شده است، بیان کرد: فرش دستبافت این منطقه به دلیل جایگاه ویژه‌ای که از گذشته تاکنون داشته‌ است، می‌تواند در جهت توسعه صادرات در منطقه نقش مهمی داشته باشد.

وی تاکید کرد: شهرت فرش این منطقه به لحاظ زیبایی، نقش و کیفیت مواد اولیه در جهان کم‌نظیر است و انواع فرش‌های دستبافت در طرح‌های قبا، ماهی، نقشه، افشار و فرش تمام ابریشم توسط فعالان این بخش در سطح استان تولید و روانه بازار می‌شود.

رییس اتحادیه بافندگی فرش دستبافت مهاباد گفت: هم‌اکنون براساس اقتضای فصلی بیش از ۲ هزار نفر در حوزه فرش مهاباد فعالیت می‌کنند و هزار و ۹۰۰ نفر در این شهرستان زیرپوشش بیمه قالیبافی هستند.

آذربایجان‌غربی یکی از قطب‌های مهم تولید فرش دستبافت در کشور است و سالانه حدود ۲۹۰ هزار مترمربع انواع فرش در رج‌های مختلف تولید می‌شود؛ شهرستان‌های ارومیه، خوی، بوکان، تکاب و مهاباد دارای بیشترین بافنده فرش در استان است.

 

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.