گزارش

گره‌هایی که آبروی فرش دستباف را برده‌ است

مدیر عامل شرکت فرش دستباف شهرستان کاشمر گفت: متأسفانه برخی بافندگان فرش دستبافت در کوهسرخ و کاشمر به خاطر کاهش قیمت تمام شده به بافت فرش‌های بدون گره، گره تقلبی، جفتی‌بافی و استفاده از مواد نامرغوب روی آورده‌اند.

داوود گلبازی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: متأسفانه این قالیبافان تولیدات خود را به نام کاشمر وارد بازار می‌کنند و با این کار آبروی فرش دستبافت را برده‌اند.

وی تصریح کرد: این اقدام قالیبافان فرش دستبافت نه تنها ضربه بسیاری به این صنعت وارد نموده بلکه آبروی فرش‌های با کیفیت منطقه را جلوی کشورهای دیگر که به دنبال فرش‌های دستبافت با کیفیت کاشمر هستند، برده‌اند. متأسفانه این افراد اعتبار فرش کاشمر را از نظر بافت و مواد اولیه زیر سوال برده و به آن لطمه زده‌اند.

بدون شک اگر قالیبافان توان، شرایط جسمی و سرمایه لازم را می‌داشتند، اصلا این حرفه را ادامه نمی‌دادند و به دنبال کار دیگری بودند اما به اجبار و علی‌رغم تمام مشکلات مجبور هستند در این صنعت باقی بمانند.

وی تصریح کرد: این قالی‌ها چون بدون گره است و در بافت آن از مواد نامرغوب استفاده می‌شود، بالغ‌ بر ۵۰ درصد با فرش‌های مرغوب اختلاف قیمت دارد و پس از ارسال به تهران و تبریز از آنجا به کشورهای آسیای میانه صادر می‌شود. این موضوع موجب شده وقتی فرش با کیفیت کاشمر را در نمایشگاه‌های بزرگ عرضه می‌کنیم، شاهد ابراز نارضایتی‌های بسیاری باشیم.

مدیر عامل شرکت فرش دستباف شهرستان کاشمر همچنین افزایش سرسام‌آور قیمت مواد اولیه را یکی از معضلات جدی صنعت فرش باف دانست و عنوان کرد: نبود نقدینگی از مشکلات جدی بافندگان است که موجب شده نتوانند صبر کنند تا فرش خود را به قیمت خوبی بفروشند.

وی با بیان این‏که ۷۰ درصد تولیدات توسط روستاییان انجام می‌شود، گفت: افزایش ۶۰ درصدی و بی‌حساب ‌و کتاب مواد اولیه به نسبت سال گذشته و رنگ‌های مرغوب که وارداتی است و هم‏چنین افزایش هزینه حمل‌ و نقل و دستمزد رنگرز و نخریسی و... از جمله مشکلاتی است که موجب شده قیمت تمام‌ شده فرش افزایش یابد.

گلبازی عنوان کرد: به دلیل اینکه اغلب مواد اولیه وارداتی است، افزایش قیمت تمام شده و ناتوانی خانواده در خرید را موجب شده است.

وی در ادامه با ابراز تأسف از اینکه خبری از رونق فرش کاشمر نیست و آن هم به خاطر نبود بافنده و نیروی انسانی است، اظهار کرد: بسیاری از بافندگان قدیمی بازنشسته شده‌ و برخی هم فوت کرده‌اند اما هیچکس جایگزین این افراد نشده است. 

مدیر عامل شرکت فرش دستباف شهرستان کاشمر عنوان کرد: اگر چه سال گذشته قیمت فرش افزایش خوبی داشت اما امسال وضعیت به مراتب بدتر شده است. هر چند قیمت‌ها در قالی ۶ متری چهار تا پنج میلیون تومان کاهش یافته اما برای بافنده که مواد اولیه را با قیمت بالایی تهیه می‌کند، این موضوع صرفه اقتصادی ندارد که فرش خود را بفروشد اما به خاطر سررسید شدن چک‌ها بافنده مجبور می‌شود به هر قیمتی محصول خود را بفروشد.

وی بیان کرد: علی‌رغم‌ اینکه سال گذشته خریدها به صورت نقدی بود اما اکنون به صورت ۲ ماهه انجام می‌شود و این موضوع قالیبافان را با مشکلات جدی مواجه نموده است.

گلبازی تصریح کرد: بدون شک اگر قالیبافان توان، شرایط جسمی و سرمایه لازم را می‌داشتند، اصلا این حرفه را ادامه نمی‌دادند و به دنبال کار دیگری بودند اما به اجبار و علی‌رغم تمام مشکلات مجبور هستند در این صنعت باقی بمانند.

وی اظهار کرد: اگر چه در چند سال قبل بیش از هزار نفر در این حرفه مشغول به کار بودند اما اکنون حدود ۲۰۰ نفر بیشتر باقی نمانده‌اند و نسل جدید هم تمایلی به انجام ادامه این پیشه ندارد.

مدیر عامل شرکت فرش دستباف شهرستان کاشمر در ادامه با بیان اینکه خرید فرش دستبافت به خاطر گرانی از سبد خانوارها حذف شده، گفت: برخی بافندگان در منطقه کوهسرخ و کاشمر فرش دستبافت بی‌کیفیت می‌بافند و این موجب بروز ضررهای جبران‌ناپذیری شده است. آنان فقط به فکر کاهش قیمت به هر طریقی هستند و کسی هم نیست جلوی بافت این قالی‌ها را بگیرد.

گلبازی با اشاره به برنامه‌های صادرات فرش‌های دستباف کاشمر عنوان کرد: تولیدی نمانده که بخواهیم به فکر صادرات باشیم. تولید فرش‌های کنونی نیز اغلب برای مصرف بازارهای داخلی است. هیچ سازمان و اداره‌ای نیست که در این زمینه بافنده بخواهد مراجعه کند و خواسته‌های خود را مطرح و حمایتی دریافت کند.

وی نقش رونق کارگاه‌های قالیبافی را در جلوگیری از مهاجرت و رفع مشکل بیکاری بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: به دلیل نرخ بالای بازپرداخت تسهیلاتی که به قالیبافان اعطا می‌شود، از سوی فعالان این صنعت استقبالی برای دریافت این تسهیلات نمی‌شود.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.