همایش‌های داخلی

رئیس فرهنگستان هنر:

فرش ایرانی نماد اقتصاد مقاومتی است

رئیس فرهنگستان هنر با اشاره به درون‌زا بودن فرش ایرانی گفت: فرش ایرانی میراث ارزشمند هویت ما و نماد اقتصاد مقاومتی است.

بهمن نامورمطلق امروز (دوشنبه، ۲۲ آذر) در آیین افتتاحیه همایش فرش سنت هنر به همت فرهنگستان هنر برگزار شد، با اشاره به اینکه فرش آینه زیباشناسی فرهنگی ایرانی و بوم خیالات مردم ایران است، گفت: این بوم خیالات گاهی توسط مردم معمولی و گاهی توسط افراد حرفه‌ای بافته می‌شود.

رئیس فرهنگستان هنر با اشاره به عنوان این همایش که فرش، سنت و هنر نام‌گذاری شده گفت: سنت مفهوم تداوم و البته تغییر را در خود دارد. کسی بخواهد ذهنیت مردم ایران را بفهمد و بشناسد می‌تواند از طریق همین فرش به آن آگاهی پیدا کند و با این میراث ارزشمند که هویت ما را تشکیل می‌دهد آشنا شود.

نامور مطلق با تاکید بر اینکه فرش محصولی اقتصادی و صادراتی است گفت: فرش بهترین نماد اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود، زیرا هم درون زاست هم از خیالات ایرانی نشات گرفته و بیشتر مواد اولیه اش در کشور تولید می‌شود؛ ارزآوری برای کشور را به همراه دارد و جوانان این مرز و بوم می‌توانند تولیدکننده این محصول باشند.

رئیس فرهنگستان هنر افزود: فرش همه ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی را دارد و جزء صنایع خلاق محسوب می‌شود، توجه به این صنعت می‌تواند از مهاجرت بی‌رویه نیز جلوگیری کند.

وی ادامه داد: ما  نفت صادر و در قبال آن ارز وارد می‌کنیم در حالی که با صادرات فرش ایرانی زیباشناسی ایران را صادر می‌کنیم. به عنوان مثال آلمان با تولید و صادرات خودرو بنز هنر و زیبایی‌شناسی خود را صادر می‌کند، ما هم می‌توانیم با صادرات فرش ایرانی به دنبال صادرات زیبایی‌شناسی برویم.

 

راه‌حل‌های بنیادی برای احیای فرش ایرانی

نامور مطلق با بیان اینکه فرهنگستان هنر بیش از گذشته در خدمت فرش و صنایع‌دستی کشور است، گفت: آمادگی داریم که برای سیاست‌گذاران این حوزه راه‌حل‌های بنیادی ارائه دهیم. هم اکنون وضعیت فرش ایران خوب نیست، اما نباید مایوس و ناامید بود، باید راه‌حل‌های بنیادی برای احیای فرش ایرانی پیدا کنیم.

رئیس فرهنگستان هنر گفت: باید به دنبال فعالیت‌های بنیادی رفع مسائل و مشکلات جدی برای بهتر شدن وضعیت فرش های ایرانی باشیم. باید در مورد زیبایی‌شناسی فرش ایرانی حرف بزنیم، اما مسائل دیگر همچون رفع مشکلاتی جدی از جمله موضوعات مهم برای احیای فرش ایرانی است.

نامور مطلق گفت: ما باید به دنبال احیای فرش ایرانی باشیم و علم‌داری فرش دستباف جهان را در اختیار بگیریم. آن موقع کانون فرش جهان می شویم البته همواره عِرق به فرش ایرانی خواهیم داشت تا تلاش کنیم ضعف‌ها در صادرات و تجارت فرش ایرانی را رفع کنیم.

اصل خلاقیت پایه و اساس  فرش ایرانی است

همچنین تورج ژوله دبیر علمی همایش فرش سنت هنر گفت: فرهنگستان هنر ایران در راستای  رسالت خود، که مبتنی بر رویکرد های ساختاری و فکری در حوزه های مختلف هنری است از اواسط سال ۱۳۹۸ مصمم به برگزاری رویدادی هدفمند علمی هنری و البته اثرگذار برای فرش دستباف شد.

وی افزود: در این راستا پس از چند نشست و هم اندیشی با اعضای شورا توجه به ضرورت ها و نیازهای پیرامون فرش دستگاه کشور که تمام وجوه فرهنگی هنری اقتصادی و اجتماعی فرش را مورد توجه با پوشش قرار دهد و مهمتر از آن از تعلق فرش به فرهنگ عامه به عنوان مردمی‌ترین هنرمندی کشور، این عنوان برای این رویداد انتخاب شد.
صالحی گفت: بر هیچ یک از اعضای خانواده بزرگ فرش دستباف ایران پوشیده نیست که اصل خلاقیت پایه و اساس این هنر ملی و تاریخی کشور و از ارکان مهم پیدایی حیات آن میان توده ها و طبقات مختلف مردم ایران بوده و خواهد بود.

دبیر علمی همایش فرش سنت هنر گفت: تجربه نشان داده هر گاه و به هر دلیل این وجه مهم و غالب در پیدایی و هویدایی این هنر کمرنگ یا نسبت به آن بی‌مهری شده، تزلزل و سقوط در ابعاد مختلف آن به ویژه اقتصاد و بازرگانی، آغاز و مشکلات متعدد پیش روی خانواده بزرگ فرش دستباف کشور قرار گرفته است.
ژوله گفت: اقبال جهانی فرش دستباف ایران میان اقوام و ملت‌های مختلف در گرو خلاقیت های هنری پیدا و نهان آن بوده است. فرش دستباف ایران همچون شهاب سنگی بزرگ و به ناگاه بر این بخش از جهان سقوط نکرده بلکه به عنوان پدیده اجتماعی و مبتنی بر ضرورت‌ها و نیازها چنان در زندگی و روزمره های خالق آنان نفوذ یافته که جز واژه سنت و ابعاد مختلف مفهومی آن نمی‌توان هیچ عامل اثرگذار و جاودان برای فرش ایران به عنوان پدیده غالب در میان لایه های مختلف طبقات اجتماعی ایران زمین برای آن برگزید.

همایش فرش، سنت، هنر امروز با سخنرانی اساتیدی چون محمد علی رجبی رئیس گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی، سید رضی میری پژوهشگر طراح و کارگردان هنر فرش آغاز شد. همچنین از برگزیدگان بخش مقالات تقدیر و نمایشگاه گره بافته‌های تاریخی همزمان با آن در فرهنگستان هنر افتتاح شد.

این همایش قرار است فردا نیز با سخنرانی کارشناسانی چون داوود شادلو، شادی بهره مند، سجاد نوروزی ادامه دارد؛ روز سوم این همایش آثاری از عباس کیارستمی، بهرام‌ بیضایی با موضوع فرش پخش می شود.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.