نمایشگاه داخلی

نمایش فرش‌هایی با ۱۵۰ سال قدمت:

نمایشگاه گره‌بافته‌های تاریخی تصویری

در نمایشگاه «گره‌بافته‌های تاریخی تصویری» ۴۰ قالی و گلیم با قدمت ۵۰ تا ۱۵۰ سال در گالری صبا به نمایش در می‌آید.

نمایشگاه گره‌بافته‌های تاریخی تصویری در راستای برگزاری همایش «فرش، سنّت، هنر» در مؤسسه فرهنگی‌هنری صبا برپا می‌شود. این نمایشگاه شامل انواع گره‌بافته‌ها (قالی و موارد محدودی گلیم) با موضوع تصویربافی است که برای نخستین بار به‌صورت یکجا به نمایش گذاشته می‌شود.

این نمایشگاه شامل حدود ۴۰ اثر می‌شود که از مجموعه‌داران خصوصی تهیه شده است. همچنین، تصویری از یک گلیم مصور موجود در موزه فرش، و تصویر یک قالی ویژه موجود در موزه کاخ گلستان به‌عنوان بزرگ‌ترین فرش تاریخی تصویری ایران نیز در این نمایشگاه خواهد بود که علیرضا قاسم‌خان، دبیر بخش «فرش در نگره فیلم‌سازان»، فیلم مستندی با عنوان «حکایت سفر تنهایی» از این اثر فاخر ساخته است.

این آثار قدمتی بین ۵۰ تا ۱۵۰ سال دارند و تصاویر تمامی این آثار در کتابی با عنوان «تصویربافی در فرش ایران»، توسط تورج ژوله در حال تهیه و نگارش است.

تورج ژوله، دبیر علمی همایش «فرش، سنّت، هنر»، درباره این آثار گفت: این نمایشگاه از حیث موضوع تصویربافی دارای اهمیت است، چراکه تصویربافی، به‌رغم دیگر آثار مشابه، اثری منحصربه‌فرد است که ابتدا طرح اولیه روی کاغذ یا در ذهن بافنده طراحی می‌شود؛ به همین دلیل، بسیار متنوع است و جذابیت خاصی از نوع تفکر و باورهای بافنده در دوره و زمان خود دارد.

ژوله در این‌باره توضیح داد: بعضی از طرح‌ها بسیار ساده و ابتدایی است و بعضی هم با جزئیات بسیار دقیق طراحی و بافته شده‌اند.

نمایشگاه گره‌بافته‌های تاریخی تصویری صبح روز دوشنبه، ۲۲ آذر ۱۴۰۰، هم‌زمان با آیین افتتاح همایش «فرش، سنّت، هنر»، در مؤسسه فرهنگی‌هنری صبا گشایش می‌یابد و تا ۲۴ آذر ۱۴۰۰، میزبان علاقه‌مندان به این هنر فاخر ایرانی خواهد بود.

 

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.