آمار و اطلاعات

صادرات فرش ماشینی کشور کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار است

مدیر کل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: متاسفانه با وجود ظرفیت‌های بسیار، میزان صادرات فرش ماشینی ما کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار است که رقم قابل قبولی نیست.

احسان قمری عصر امروز در آیین رونمایی از پوستر نخستین سمپوزیوم برترین‌های صنعت فرش ماشینی ایران اظهار کرد: وقتی ما می‌خواهیم از یک صنعت حمایت کنیم، نکته مورد توجه این است که چه میزان مشاغل پیشینی و پسینی در این صنعت وجود دارد. صنعت فرش از جمله صنایعی است که این نوع مشاغل پیشینی و پسینی زیادی دارد و باعث افزایش اشتغال می‌شود. 

وی افزود: متاسفانه با وجود ظرفیت‌های بسیار، میزان صادرات فرش ماشینی ما کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار است که رقم قابل قبولی نیست. در این مورد هم دولت و هم بخش خصوصی باید میزان فعالیت خود را افزایش دهند. اگر بخش خصوصی فکر کند که ابتدا باید بازار داخل اشباع شود و بعد به سمت صادرات برود، صادرات را از دست خواهیم داد. 

مدیر کل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت گفت: در ۷ ماهه ابتدایی سال ۹۹ میزان صادرات فرش ماشینی کشور ۱۰۳ میلیون دلار و در ۷ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ این رقم ۱۲۹ میلیون دلار بوده است. گرچه رشد شایانی را تجربه نکرده اما نشان‌دهنده زحمات در این حوزه است. کشورهایی مانند ترکیه، بلژیک و آلمان میزان بسیار بیشتری از ما در این حوزه صادرات دارند.

وی تصریح کرد: اغلب صادرات صادرکنندگان ما به کشورهای هدف نزدیک مانند عراق و افغانستان است. در گذشته بیشتر صادرات هم به این شکل بود که کالا را درب کارخانه می‌فروختند و ریال می‌گرفتند. با وجود این شرایط، رفع تعهد ارزی و بازگشت ارز حاصل از صادرات موضوع سختی برای این صنعت بود. 

قمری خاطرنشان کرد: در سال ۹۷ بیشترین میزان بخشنامه‌ها را در حوزه رفع تعهدات ارزی داشتیم که باعث سردرگمی صادرکنندگان می‌شد. خوشبختانه از سال ۹۸ به بعد این میزان کاهش قابل توجهی داشته و به ۲ تا ۳ بخشنامه رسیده که در سال ۱۴۰۰ تنها یک بخشنامه بوده است. وقتی تنها یک قالب را معین و صادرکننده را مجبور می‌کنیم که در قالب آن رفع تعهد ارزی کند، صادرکننده هم قادر به آن نیست مواردی مانند کارت اجاره‌ای و ... به وجود می‌آید. قانون‌گذار به درستی مقرر کرد که صادر کننده می‌تواند به هر شیوه‌ای که می‌خواهد رفع تعهد ارزی کند و حتی با آن تامین مواد اولیه و ماشین‌آلات داشته باشد.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.