مرکز ملی فرش ایران

به منظور صیانت از هنر- صنعت فرش دستباف؛

امضاهای طلایی در صادرات فرش‌های دستباف تمام‌ابریشم برچیده شد

برخی با استفاده از امضاهای طلایی، فرش‌های تقلبی یا غیرایرانی را به‌ جای فرش‌های دستباف تمام‌ابریشم روانه اروپا می‌کردند که با حذف این امضاها از این سوء استفاده جلوگیری شد.

در برخی موارد حتی کالا در ایران وجود نداشت و اصلا مشخص نبوده که کالا چه هست، اما تاییدیه یاد شده را دریافت می‌کرد و چنین سوء استفاده‌هایی به‌شدت بازار فرش تمام ابریشم ایرانی را در اتحادیه اروپا تحت تاثیر منفی خود قرار داد.

فرح‌ناز رافع رییس مرکز ملی فرش ایران در این زمینه توضیح‌داد: صادرکنندگان فرش‌های دستباف تمام ابریشم به‌منظور استفاده از قانون معافیت پرداخت حقوق گمرکی به میزان هشت درصد ارزش کالا، ملزم به ممهور کردن اوراق صادراتی خود به مُهری هستند که در اداره گمرکات اروپا ثبت می‌شود و به «مهر بروکسل» شهرت دارد.

وی اظهار داشت: با توجه به احتمال ارائه اظهارنامه‌های غیرواقعی و در برخی موارد فرش‌های اظهار شده که در ایران نبوده یا اصالت ایرانی نداشته است، صدور این گواهی تایید موجب ایجاد فضای امضای طلایی برای برخی کارشناسان و حتی رییس مرکز می‌شد.

رافع گفت: در برخی موارد حتی کالا در ایران وجود نداشت و اصلا مشخص نبوده که کالا چه هست، اما تاییدیه یاد شده را دریافت می‌کرد و چنین سوء استفاده‌هایی به‌شدت بازار فرش تمام ابریشم ایرانی را در اتحادیه اروپا تحت تاثیر منفی خود قرار داد.

رییس مرکز ملی فرش تاکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع، پس از بررسی و کارشناس، به‌منظور جلوگیری از ایجاد هرگونه شائبه و حمایت از هویت و اصالت فرش دستباف ایرانی، مقرر شد تایید اصالت فرش‌های ابریشم صادراتی ابتدا توسط کارشناسان رسمی دادگستری انجام شود و سپس مورد تایید این مرکز قرار گیرد.

مطابق آمارها، در سال ۲۰۱۹ بیش از یک میلیارد دلار فرش دستباف در مبادلات جهانی به کشورهای مختلف صادر شد. در این میان جمهوری اسلامی ایران سهم ۷.۹ درصدی از مجموع صادرات فرش دستباف را به خود اختصاص داد.

از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه، یک میلیون و ۷۰۰ هزار متر مربع فرش دستباف در کشور تولید شده است. این آمار در هم‌سنجی با پارسال رشد حدود ۱۰ درصدی نشان می‌دهد.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • یعنی خانم رافع میفرمایند که کارشناسان و رئیس مرکز از این وضعیت سوء استفاده و تخلف کرده اند؟ آیا این کارشناسان و مدیر سابق به مراجع قانونی معرفی شده اند یا خیر....

    • جناب رضایی متاسفانه بازار ادعا داغ است و نظارتی هم بر آن نیست. این گفته رییس مرکز عملا اعلام و تایید سوء استفاده از طرف کارمندان و ریاست مرکز ملی فرش ایران است. اگر اینگونه است یقینا باید مدارکی هم داشته باشد و بر اساس قانون مدیر فعلی موظف به گزارش آن به مراجع ذیصلاح است. در این خبر هیچ اشاره ای به این بخش از موضوع نشده است. مدیرانی که می آیند اسلاف خود را خاطی و متخلف و ... می خوانند ولی با کمال تعجب رسیدگی به این موارد نمی شود. از زاویه دیگر درصورتی که مدیر فعلی نسبت به تخلف صورت گرفته اطلاع داشته و اقدامی نکند بر اساس مقررات متخلف و در جرم صورت گرفته شریک خواهد بود

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.