آمار و اطلاعات

رییس مرکز ملی فرش:

۱.۷ میلیون متر مربع فرش دستباف در نیمه نخست امسال تولید شد

رییس مرکز ملی فرش ایران از بافت و تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار متر مربع فرش دستباف از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه خبر داد.

فرح‌ناز رافع افزود: این آمار در هم‌سنجی با پارسال رشدی حدود ۱۰ درصدی داشته است.

وی بیان‌داشت: این رشد تولید در حالی حاصل شد که فرش‌بافان داخلی همچنان با مشکلاتی نظیر کرونا، کمبود مواد اولیه و افزایش بی‌ضابطه نرخ برخی از مواد اولیه داخلی و تداوم تحریم‌ها مواجه بوده و هستند.  

رافع خاطرنشان‌کرد: از ابتدای امسال اجرایی شدن ۴۷ پروژه کارآفرینی از سوی این مرکز با بودجه ۳۰۰ میلیارد تومانی و اعطای تسهیلات کم‌بهره به متقاضیان در دستور کار قرار گرفته که در زمینه‌های فرش‌بافی، نخ‌ریسی‌های خانگی و رنگرزی است.

وی گفت: تولید ۵۰ هزار و ۳۷۸ متر مربع فرش دستباف با اشتغال‌زایی برای بیش از ۶ هزار نفر از محل اجرای این پروژه‌ها تا پایان سال پیش‌بینی می‌شود.

رییس مرکز ملی فرش ایران تصریح‌کرد: هزینه کم، اشتغال‌زایی گسترده به‌ویژه در روستاها و سکونتگاه‌های غیر رسمی، ایجاد ارزش افزوده بالا و آموزش و فراگیری آسان، از جمله مشخصه‌های هنر- صنعت فرش دستباف است.

وی ادامه‌داد: تسهیلات فنی و اعتباری، تسهیلات کارا، تسهیلات طرح تام و تسهیلات مشاغل خانگی، از جمله تسهیلاتی است که مردم و کارآفرینان می‌توانند با مراجعه به سامانه بهین‌یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان صنعت استان‌ها یا مرکز ملی فرش برای توسعه فعالیت فرش‌بافی و اشتغال‌زایی و تولید، از آنها استفاده کنند.

رافع تصریح‌کرد: از ابتدای امسال تا امروز ۵۰ جواز تاسیس و ۲۶۰ پروانه بهره‌برداری در زمینه فرش دستباف به طور الکترونیک صادر شده که پیش‌بینی می‌شود اشتغال‌زایی ۹ هزار و ۵۶۵ نفری را به دنبال داشته باشد.

وی خاطرنشان‌کرد: امروز متاثر از پاندومی کرونا، صدور جواز تاسیس و پروانه‌های بهره‌برداری به طور الکترونیک و در سامانه بهین‌یاب انجام می‌شود که سرعت بالایی در صدور داشته است.

به گزارش ایرنا، دست‌کم هشت میلیون نفر در سراسر کشور در عرصه تولید، فروش و صادرات فرش ارتزاق می کنند که این میزان یک دهم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد.  ۲ میلیون نفر در بافت فرش به‌طور مستقیم و ۱۹۱ هزار نفر در صنایع جانبی آن مشغول فعالیت هستند. همچنین ۱۱۵ هنرستان در زمینه فرش دایر است و پنج‌هزار و ۵۰۰ دانش آموخته هنر صنعت فرش دستباف داریم.

مطابق آمارها، در سال ۲۰۱۹ بیش از یک میلیارد دلار فرش دستباف در مبادلات جهانی به کشورهای مختلف صادر شد. در این میان جمهوری اسلامی ایران سهم ۷.۹ درصدی از مجموع صادرات فرش دستباف را به خود اختصاص داد.

از ۱۸ دی‌ماه هفته فرش ایران در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی با شعار «گره همدلی برای صلح جهانی»‌ برگزار خواهد شد که رویدادهای این یک هفته توسط استان‌های داوطلب با توجه به سنت هر قوم و در انتهای هر رویداد یک کمپین برگزار می‌شود.

در راستای اجرای برنامه‌های اکوسیستم دیجیتال فرش دستباف، «ویکی فرش»، «آکادمی آنلاین فرش دستباف»، «بازار فروش آنلاین فرش دستباف» و «سرویس VOD فرش دستباف» رونمایی خواهد شد.

همچنین برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم و عکس فرش دستباف در هفته فرش اکسپو دبی نیز از برنامه‌های اکوسیستم دیجیتال است.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.