فرش در ایران

ثبت جهانی فرش افشار تکاب پس از ۸سال

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی، از ثبت جهانی فرش افشار تکاب پس از ۸ سال و رونمایی آن با حضور مسئولان کشوری خبر داد.

غلامرضا بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ارومیه، با اشاره به اینکه این هفته آیین رونمایی از ثبت جهانی فرش آهنین افشار تکاب انجام می‌شود، اظهار داشت: در گذشته آذربایجان‌غربی دو ثبت ملی در حوزه فرش داشت که شامل ریزماهی خوی و افشار تکاب بود.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون در دنیا همه چیز به سمت و سوی مالکیت معنوی پیش می‌رود، افزود: برای مثال دانشمندان و شاعران نیز مالکیت معنوی یافته و حق و حقوقی شامل آن‌ها می‌شود و حتی هم‌اینک گیاهان، حشرات و حیوانات نیز ثبت معنوی شده تا به شناسنامه کشور خود شناخته شوند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی، گفت: بر این اساس، با توجه به اینکه طرح‌های ایرانی توسط هنرمندان پاکستان، آذربایجان، چین و هندوستان مورد استفاده قرار می‌گیرد، به دنبال ثبت بین‌المللی فرش افشار تکاب بودیم تا حق و حقوق هنرمندان کشورمان در آن لحاظ شود.

وی عنوان کرد: اگر در سایر کشورها، نقش و طرح و نوع بافت که برای ایران ثبت و در دنیا شناسانده شده توسط سایر کشورها به فروش برسد، تخلف است و عوارض و درآمد آن، حتی درآمدهای معنوی آن باید به کشور مبدا بازگردد.

بابایی گفت: این موضوع از سالیان گذشته در دستور کار بوده و خوشبختانه سازمان برنامه‌ریزی اذربایجان‌غربی نیز از این موضوع حمایت و هزینه مربوط به ثبت جهانی آن را پرداخت کرد و هم‌اکنون به ثبت بین‌المللی رسیده است.

وی با اشاره به اینکه رونمایی از ثبت جهانی فرش افشار تکاب، پنجشنبه این هفته انجام می‌شود، ابراز داشت: رئیس مرکز ملی فرش و مسئولان استانی در این آیین حضور خواهند داشت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی، با اشاره به اینکه تحریم‌های دشمنان سبب عدم صادرات فرش افشار تکاب به خارج از کشور شده، بیان کرد: مشتری اصلی فرش ایرانی، اروپا و آمریکا است و اگر صادرات آن نیز انجام شود، در بازگشت ارزی دچار مشکل هستیم و باید راهکاری برای دور زدن تحریم‌ها پیدا کرد.

بابایی در خصوص مشکلات قالیبافان استان، گفت: با توجه به اینکه هم اکنون 72 هزار بافنده شناسنامه‌دار فرش در آذربایجان‌غربی فعالیت دارند، در تلاش برای حل مشکلات بیمه‌ای آنان هستیم و از سوی دیگر سالانه 29 هزار متر مربع از تولیدات قالیبافان استانی است اما متاسفانه با توجه به کاهش پول ملی، قیمت مواد اولیه تولید فرش بسیار افزایش یافته و مردم نیز توان خرید فرش دارند.

وی از واگذاری تسهیلات قرض الحسنه خرید فرش خبر داد و تصریح کرد: تمامی تلاش‌ها بر این است که این هنر صنعت صدمه نبیند اما اگر بستری برای دور زدن تحریم‌ها پیدا شود، این فرش‌ها قیمت واقعی خود را پیدا می‌کنند. بنابراین در تلاش برای واگذاری تسهیلات 30 میلیون تومانی برای هر تخته فرش به صورت قرض‌الحسنه با عاملیت صندوق کارآفرینی امید هستیم تا خریداران استانی با استفاده از وام قرض الحسنه، به بازار فرش تحرکی بخشند.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.