اتحادیه سراسری شرکتهای تعاونی فرش دستباف ایران

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف کشور:

میز فرش در اتاق‌های تعاون همه استان‌ها تشکیل می‌شود

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف کشور از ایجاد میز فرش در همه اتاق‌های تعاون استانی با هدف جذب و ترغیب متقاضیان علاقه‌مند به تشکیل تعاونی فرش دستباف خبر داد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از اتاق تعاون ایران، «عبداله بهرامی»  اظهار داشت: میز فرش در اتاق‌های تعاون استان‌ها با هدف جذب و ترغیب متقاضیان علاقه‌مند به تشکیل تعاونی فرش دستباف و همچنین ارائه و تهیه طرح‌های توجیهی فنی، اقتصادی و مشاوره و تسهیل روند اخذ مجوز فعالیت تولیدی برای تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها ایجاد می‌شود.

رئیس کمیسیون فرش دستباف، صنایع دستی و گردشگری اتاق تعاون ایران، بیان داشت: تعداد یک هزار و ۷۸۲ تعاونی فرش دستباف در سراسر کشور وجود دارد که جامعه بزرگی را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: ارائه خدمات به جامعه بزرگ تعاونی‌های فرش دستباف و متقاضیان، در اولویت خدمات این اتحادیه سراسری است که با همکاری اتاق‌های تعاون و تشکیل میز فرش تعریف شده است که به زودی در اتاق‌های تعاون سراسر کشور ایجاد خواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های تولیدکنندگان فرش دستباف کشور خاطر نشان کرد: کاهش تولید و نبود حمایت‌های موثر از اتحادیه‌ها و تعاونی فرش دستباف باعث غیرفعال شدن یا کاهش شدید فعالیت این تشکل‌های مردم نهاد شده است که باید مورد حمایت جدی قرار بگیرند.

وی گفت: افزایش قیمت مواد اولیه، تورم، نبود ثبات نرخ ارز و تعهد ارزی باعث روند کاهشی صادرات شده و بسیاری از کارگاه های تولید فرش دستباف تعطیل شده‌اند و در حال حاضر رکود سنگین بر بازار فرش دستباف حاکم شده است.

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های تولیدکنندگان فرش دستباف کشور، آمار تولید فرش در دهه ۸۰ حدود ۶ میلیون متر مربع و صادرات نیز ۳۵۰ میلیون دلار تا یک میلیارد دلار بود که در سال ۹۶ آمار صادرات به حدود ۵۰۰ میلیون دلار رسید.

از سال ۹۷ به بعد آمار صادرات با روند کاهشی به ۶۰ میلیون دلار در سال رسید. اکنون تولید فرش به کمتر از ۲ میلیون متر مربع در سال رسیده است. در گذشته حدود ۲ میلیون بافنده در کشور داشته ایم که این تعداد آنها اکنون به یک میلیون نفر رسیده است.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.