گزارش

نمایشگاه «فرش داستان‌ها» در مسکو

نمایشگاه قالی‌های دوران شوروی در موزه هنرهای تزئینی مسکو

موزه هنرهای تزئینی مسکو در روسیه با برگزاری نمایشگاهی به نام «فرش داستان‌ها. داستان‌هایی از هنر فرش شوروی» به گذشته بازمی‌گردد تا دریابد که پدیده فرش شوروی چگونه به وجود آمد.

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

این نمایشگاه طرح‌های جسورانه قالی‌بافان قرن گذشته شوروی را به نمایش گذاشته شده است. فرش شوروی در دوران خود بیش از یک محصول تولید انبوه شده بود. برخی از این فرش‌ها، آثار هنری واقعی بودند که در مناسبت‌ها و سالگردهای مهم به مقامات عالی رتبه و نهادهای دولتی هدیه داده می‌شد. فرش‌هایی نیز برای نمایشگاه‌ها و رویدادهای بین‌المللی به دست بهترین استادان اتحاد جماهیر شوروی بافته می‌شد.

آندری شاپوالوف، مدیر پروژه این نمایشگاه توضیح می‌دهد: «اتحاد جماهیر شوروی چندین سنت فرشبافی بسیار قدرتمند را از مناطق متفاوت به ارث برد و این سنت ها را گرفت، آنها را پروراند و یک پدیده کاملاً جدید ایجاد کرد. ما در این نمایشگاه تاریخچه ظهور و توسعه این پدیده را نشان می‌دهیم.»

هفت تالار موزه که به این نمایشگاه اختصاص یافته است، مضامین و طرح‌های کلیدی قالی‌بافی شوروی را ارائه می‌دهد که با جهان‌بینی جدیدی از شادی جمعی مرتبط است: کار، خانواده، صنعت، فضا، کشاورزی و ارتش.

شاپوالوف درباره فرش‌های یکی از تالارها توضیح می‌دهد: «ما اکنون در تالار داغستان هستیم و سنت داغستان بسیار قدیمی است، بسیار هنری است، اما فرش شوروی آن را کاملاً متحول کرد. یعنی از فرش داغستان، فرش داغستان شوروی خلق شده است که تفاوت دارد. به این فرش‌های پشت سر من توجه کنید. در نگاه اول برخی از طرح‌های هندسی و غیره، قابل درک نیستند و به نظر سمبلیک و نمادین میایند. اما شروع به بررسی این نمادها کنید، ناگهان متوجه می‌شوید که این یک نماد سنتی نیست، بلکه یک نماد جدید شوروی است.»

برای تماشای ویدیو کلیک کنید

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.