گزارش

کتاب «کلثوم ننه»

اثر هما دلورای توسط موزه‌ی هنر لس‌آنجلس خریداری شد

کتابی با تکنیک سوز‌ن‌دوزی و چاپ سیلک

اثر هما دلورای | کتاب «کلثوم ننه» با تکنیک سوز‌ن‌دوزی و چاپ سیلک در مجموعه‌ی متعلق به موزه‌ی هنر لس‌آنجلس (LACMA) قرار گرفت.

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

اثری از هما دلوَرای، هنرمند معاصر ایرانی، تحت عنوان «کلثوم ننه» در مجموعه‌ی متعلق به موزه‌ی هنر لس‌آنجلس (LACMA) قرار گرفت. این اثر دلورای به‌تازگی توسط گالری دستان تهران در آرت‌فر فریز لس‌آنجلس ۲۰۲۴ به‌نمایش درآمد و توسط موزه خریداری شد.

هما دلورای | کتاب «کلثوم ننه» | سوز‌ن‌دوزی و چاپ سیلک | ۲۰۱۲

«کلثوم ننه» به‌صورت یک کتاب پارچه‌ای دست‌سوز به‌همراه چاپ سیلک است. این اثر در سال ۲۰۲۱ در نمایش گروهی «جریان‌های متناوب» گالری مدار موازی تهران به‌نمایش عموم درآمد. 

هما دلورای (متولد ۱۳۵۹)، فارغ‌التحصیل رشته‌ی ارتباط تصویری از دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران گرفته بوده و علاوه‌بر شرکت در نمایش‌های داخلی و خارجی متعدد، در زمینه‌ی طراحی گرافیک نیز مشغول به فعالیت است. به‌کارگیری رنگ‌های متنوع، رجوع به تایپوگرافی فارسی و نمادهای سنتی ایران، شاخص‌ترین ویژگی بصری آثار دلورای است.

این هنرمند در مسیر کاوش‌های خود درباره‌ی باورهای خرافی، روایات کتاب «Kitábi Kulśum Naneh» مربوط به قرن هجدهم را بازگو کرده است. اثر «کلسوم ننه» در سال ۲۰۱۲ خلق شده و نمونه‌ای بارز از زبان هنری هما دلورای است که در مجموعه‌های مختلف او تکرار می‌شوند. 

به گفته‌ی هنرمند، این حقیقت که در مسیر مدرنیته، باورهای خرافی نیز سیر تکاملی خود را طی کرده و با زمانه‌ی خود تطبیق پیدا می‌کنند، چرخه‌ای معیوب ایجاد کرده است. او معتقد است باورهای سنتی و نظام‌های اعتقادی، ناگزیر بر عقل یا قدرت پیروز خواهند شد و نمی‌توان با آن‌ها مبارزه کرد. در روایتی که هنرمند بازسازی کرده، شخصیتی که مسئول متعادل کردن محیط است، درنهایت توسط همان نیروهایی تسخیر می‌شود که سعی داشته آن‌ها را از محیط خارج کند؛ درواقع خود این شخصیت به سلاحی تهدیدکننده بدل می‌شود. 

موزه‌ی هنر لس‌آنجلس  (LACMA) بزرگترین مرکز هنری در غرب ایالات متحده است و گنجینه‌ای گسترده از آثار هنری مربوط به سراسر دنیا را نگهداری می‌کند. این موزه دیدگاه‌های تازه و غیرمنتظره‌ای را برای نمایش آثار متنوع انتخاب می‌کند و میراث فرهنگی کشورهای مختلف را به‌نمایش می‌گذارد. اثر «کلثوم ننه» هما دلورای اکنون یکی از نمایندگان هنر مدرن ایران در این مرکز بین‌المللی محسوب می‌شود که از دیدگاهی خاص، ارتباط تنگاتنگ مدرنیته با سنت‌ها و فرهنگ‌های عمیق ایران را به‌نمایش می‌گذارد. 

پی‌نوشت:
آرت‌فر فریز لس‌‌آنجلس یکی از برجسته‌ترین رویدادهای هنری لس‌آنجلس است. تمرکز اصلی این آرت‌فر که در سال 2019 پایه‌گذاری شد، فرهنگ و هنر معاصر است.
اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.