رویدادها

شرکت استاد حاج محمد جمشیدی در مراسم روز ملی فرش و افتتاحیه سومین جشنواره از افسانه تا اصالت

سایت اطلاع رسانی فرش ایران – کارپتور

استاد حاج محمد جمشیدپور ملقب به جمشیدی از برجسته ترین تولیدکنندگان هنرمند فرش ابریشم دستباف قم، روز 22 خردادماه بهمراه فرزندان خود در مراسم روز ملی فرش و افتتاحیه سومین جشنواره از افسانه تا اصالت شرکت کرد. استاد جمشیدی که برای دومین بار در جشنواره از افسانه تا اصالت شرکت کرده است، در گفتگوی کوتاهی تصریح کرد « همانطور که قبلا گفته ام موزه فرش ایران روی چشم تمامی اهالی فرش قرار دارد و همه ما باید از برنامه ها و جشنواره هایی که در موزه فرش برگزار می شود و هدف آن حفاظت از ارزش ها و اصالت های فرش ایرانی است، حمایت کنیم.»

استاد محمد جمشیدی بنیانگذار برند فرش دستباف جمشیدی و طراح برجسته نقشه های جاودان فرش ایرانی در اردیبهشت سال 1326 در شهر قم چشم به جهان گشود. پدر و مادر ایشان اهل کاشان بودند و او حرفه قالیبافی را نزد مرحوم حاج ابراهیم منتظری در قم آموخت و از سال ۱۳۵۹ بافتن فرش‌های تمام ابریشم را آغاز کرد. ریز بافی با تراکم بالا ، ابداع رنگ های اسپرت و تابیده شده و استفاد ازشیوه‌ی رنگ رزی سنتی و گیاهی که زیبایی و ماندگاری بالایی از ویژگی های مهم فرش جمشیدی است که توجه خریداران مختلف را در جهان از جمله کشور ژاپن به خود جلب کرده است. لازم به ذکر است که وی اولین فرش خود را به مبلغ 50 تومان فروخت و با همین پول کسب و کار خود را توسعه داد و آخرین فرش او را ژاپنی ها با قیمت حدود پانزده میلیارد تومان خریداری کردند. استاد در طول زندگی کاری اش دو تخته فرش ابریشم دستباف را یکی به حرم حضرت رقیه در سوریه و دیگری به یونسکو هدیه داده است.


از راست: علیرضا جمشیدی، محمد رضا جمشیدی، استاد محمد جمشیدی، امیر حسین روشن ضمیر، لاهیجی، خاکسار

استاد محمد جمشیدی هم اکنون با 65 سال سابقه درخشان و تولید حدود 3000 تخته فرش با برند جمشیدی بهمراه  فرزنداش علیرضا و محمدرضا به تولید فرش دستباف جمشیدی مشغول است.  علیرضا جمشیدی متولد سال ۱۳۶۷ و فارغ التحصیل رشته‌ی مهندسی صنایع است و از ۱۳ سالگی با این حرفه آشنا شد و از سال ۱۳۸۵ پس از فراگیری فنون رنگ رزی و طراحی به طور تمام وقت در کنار پدر مشغول به تولید فرش است. محمد رضا جمشیدی متولد ۱۳۷۱ و فارغ التحصیل مهندسی کامپیوتر است و از سال ۱۳۹۰ در کنارپدرش شروع به کار کرده است.

گفتنی است سومین دوره جشنواره از افسانه تا اصالت توسط موزه فرش ایران و با همکاری شرکت استارتاپی چمروش و شرکت آریا برنا اندیش هنر به اجرا در آمد. حامیان معنوی این جشنواره وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه حضرت معصومه (س) بودند.

 

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.