رویدادها

حضور شرکت فرش آستان قدس رضوی در سومین جشنواره از افسانه تا اصالت

سایت اطلاع رسانی فرش ایران – کارپتور

شرکت فرش آستان قدس رضوی با نمایش دو تخته قالی چلسی بازبافی و باغ سرخ در سومین جشنواره از افسانه تا اصالت مشارکت کرد. اول قالی چلسی که تغییراتی متناسب با سبک خراسان باز طراحی و بافته شده است. قالی چلسی که یکی از نامدارترین دستبافته های ایرانی است و در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن نگهداری می‌شود دارای دو ترنج کامل با کلاله‌های جانبی و نیم ترنج متصل به حاشیه و لچک‌هایی به نقش یک‌چهارم ترنج است که همین الگو -با تغییر رنگ زمینه آن از لاکی به کرم- در بازطراحی آن رعایت شده است. دوم قالی باغ سرخ که با نقشه کلاسیک و آشنای لچک و ترنج در زمینه‌ای به رنگ لاکی و حاشیه و لچک‌هایی به رنگ سرمه‌ای بافته شده است. طرح این قالی چنان است که گویی گردش ساقه‌ها در زمینه‌ای یاقوتی، گل و برگ‌ها را در جای جای باغ این فرش، گرد خورشید مرکزی گسترانیده و حاشیه‌ای کبود با پرچینی رنگارنگ به زیبایی از این باغ سرخ پاسبانی می‌کند.

شرکت فرش آستان قدس رضوی در سال 1360 به‌صورت «سهامی خاص» تأسیس شده است و انگیزه پی‌ریزی آن، افزون بر تأمین نیاز حرم مطهر، حفظ و حراست از فرش دستباف ایران به‌عنوان هنر بومی و اصیل این سرزمین از یک‌سو و ایجاد اشتغال برای هنرمندان قالیباف نیز از سوی دیگر بود. از آن زمان تاکنون و در طول ۴ دهه، این شرکت به تهیه و تولید فرش دست‌باف برای حرم مطهر رضوی پرداخته و با توسعه فعالیت خود در واحدهای طراحی، تأمین مواد اولیه، رنگرزی، بافت، پرداخت و شست‌و‌شو، افزون بر خدمات‌رسانی به آستان قدس رضوی، به عرضه و فروش داخلی و خارجی دست‌بافته‌ها نیز می‌پردازد. شرکت فرش آستان قدس ازحدود سه سال گذشته رضوی راهبرد جدیدی را مبنی بر طراحی و عرضه فرش های فاخر و هنری تدوین کرده است که حاصل آن خلق آثاری مانند قالی ضامن آهو، بازبافی قالی چلسی و قالی باغ سرخ است که در خردادماه 1403 در موزه فرش به نمایش گذاشته شدند.

گفتنی است سومین دوره جشنواره از افسانه تا اصالت توسط موزه فرش ایران و با همکاری شرکت استارتاپی چمروش و شرکت آریا برنا اندیش هنر به اجرا در آمد. حامیان معنوی این جشنواره وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه حضرت معصومه (س) بودند.

 

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.