رویدادها

فرش یک اثر هنری است که جنبه های مختلف زندگی مردم در آن منعکس شده است

سایت اطلاع رسانی فرش ایران – کارپتور

فرش یک اثر هنری است که جنبه های فرهنگی، احساسی و اجتماعی و جغرافیایی مردم منطقه در آن منعکس شده است

کارگاه آموزشی «آشنائی با فرش مکتب یزد» و معرفی گره گردان (یزدی) که روز جمعه 25 خرداد ماه 1403 ساعت 16 تا 17 در سالن پازیریک موزه فرش ایران برگزار گردید.

در این کارگاه پوریا پایدار طراح و تولیدکننده فرش دستباف یزد و خالق فرش شاهگل جفت 9 متری که در سومین جشنواره از افسانه تا اصالت در موزه فرش ایران به نمایش گذاشته شد، در مورد تاریخچه قالیبافی در یزد سخنانی ایراد کرد.

وی گفت « قالیبافی در یزد بیش از دو قرن سابقه دارد اما متاسفانه تا بحال طرح اختصاصی که متعلق به این شهر باشد عرضه نشده است و معروفترین طرح با نام سردار جنگی که ریشه در فرش کرمان و در آن انحناها و قوس ها کمی تغییر یافته است. بنابراین باید گفت در قالیبافی یزد بیشتر از طرح های کرمان و اصفهان استفاده می شده است و بعداز انقلاب هم طرح های فرش کاشان در رجشمار 30 تا 35 در یزد بافته شده است و در نتیجه فرش یزد جایگاه مناسبی در مقایسه با سایر مناطق قالیبافی ایران نداشته است و تعداد بافنده های این استان هم از حدود 60 هزار نفر در دهه 60 خورشیدی به حدود 20 هزار نفر در حال حاضر رسیده است. »

پایدار افزود «من برای طراحی فرش شاهگل حدود شش ماه از فضای معماری سنتی یزد که شهرت بین المللی دارد عکاسی کردم و همینطور از فضای جغرافیایی یزد هم الهام گرفتم. واقعیت این است که در استان یزد علاوه بر جغرافیای کویری که به آن شناخته شده است ما تنوع آب و هوایی زیادی داریم بطوریکه در دل کویر در استان یزد دریاچه وجود دارد و به فاصله 40 دقیقه ای از این دریاچه دو یخچال طبیعی وجود دارد. بنابراین در توصیف طرح و رنگ آمیزی فرش شاهگل باید بگویم که در دل فضای گرم زمینه فرش که از گرمای کویر یزد الهام گرفته شده است، رنگ های سبز و آبی فیروزه ای اشاره به دریاچه، یخچال ها و باغ شهرهای حاشیه شهر یزد دارد. نکته بعدی که به جرات می توانم بگویم در طراحی هیچ فرشی تاکنون از آن استفاده نشده است، اقتباس از فضای معماری یزد است. معماری یزد و بادگیرهای معروف آن که شهرت جهانی دارد از فاصله دور خیلی ساده به نظر می رسد و با نزدیک شدن به آن جزئیات بیشتر و دقیق تری از جمله ظرافت و نقش برجسته های ریز که گاهی بصورت نوار باریک با عرض ده سانت بصورت حاشیه مشاهده می شوند که در مسجد جامع یزد و خانه های قدیمی کار شده است. در فرش شاهگل هم اگر در حاشیه لچک و ترنج دست را بر خلاف خواب فرش بکشیم آن نقش های زیر قابل لمس است که از همان معماری یزد الهام گرفته شده است. فرش شاهگل در رجشمار 40 با 29 رنگ تمام گیاهی تولید شده است.

پایدار در پایان گفت « ضمن اینکه از شرکت در این جشنواره بسیار خوشحال هستم، بازخوردهای دلگرم کننده ای را نیز از اساتید و هنرمندان حاضر در آن گرفتم که در آینده از آنها استفاده خواهم کرد. همینطور باید تاکید کنم که نگاه من به فرش خلق یک اثر هنری است که جنبه های فرهنگی، احساسی و اجتماعی و جغرافیای شهر یزد در آن منعکس شده است.»

گفتنی است سومین جشنواره از افسانه تا اصالت از تاریخ 22 تا 25 خردادماه 1403 با حمایت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه حضرت معصومه (س) در موزه فرش ایران برگزار شد.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.