نقد و نظر

فرش قرمزی برای هیچکس!

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

علیرضا قادری

سی امین نمایشگاه فرش دستباف تهران در حالی به آخرین روز برپایی خود نزدیک می شود که به لحاظ بی برنامگی، ضعف شدید متولی فرش کشور و مجری منتخب وی را در برگزاری و رعایت حداقلی استانداردها، عدم تبلیغات، کاهش شدید بازدید و حذف عملی بازدیدکنندگان، تجار و خریداران خارجی ... رکود سی ساله سوء مدیریت و ناکارآمدی را شکسته است!

این در حالی است که شرایط شکننده و فشارهای طاقت سوز اقتصادی، فعالان این حوزه را همچون تمامی دیگر اقشار با مخاطرات روزافزونی مواجه کرده که نه سود بلکه حیات حداقلی خود را نیز در مسیر این طوفان نابودگر اقتصادی می بینند.

یکی از تولیدکنندگان شرکت کننده در این نمایشگاه در مصاحبه با روزنامه اطلاعات با نگرانی شدید نسبت به این شرایط و با دردمندی می گوید:
«اگر این نمایشگاه جواب ندهد، تا آخر سال نمی‌توانیم سرپا بمانیم!!»

نمایشگاه ها خصوصا نمایشگاه شهریور ماه، یکی از امیدهای دستاندرکاران و تولیدکنندگان فرش کشور است. اینان در طول این چند دهه کوشیده اند تا با آماده سازی و ارایه آخرین تولیدات خود، ظرفیت های تولید و عرضه فرش دستباف ایران را به علاقمندان، خریداران، تجار و خصوصا تجار سایر کشورها معرفی نموده و بر توسعه بازار فرش ایران در داخل و خارج کشور اثر گذارند.

نمایشگاه امسال و تولیدات یکساله اخیر تولیدکنندگان  با کمال تاسف بازدیدکننده نداشت و بیشتر افراد حاضر غرفه داران و عوامل ایشان بودند.
یکی از غرفه داران شرکت کننده در این نمایشگاه می گوید: «در نمایشگاه امسال، فقط خود تولیدکننده‌ها رفت وآمد دارند، هیچ تبلیغاتی نشده است.»

 


سمت چپ تصویر: سی امین نمایشگاه فرش تهران. ورودی سالن 38  بعد از ظهر دومین روز برپایی نمایشگاه
سمت راست تصویر: بازار تهران. کسادی و زمینگیری حجره داران فرش

 

این در حالی است که متولی از این نمایشگاه به عنوان بزرگترین نمایشگاه فرش جهان نام می برد. نمایشگاه بین المللی! فرش -که صفر تا صد برنامه ریزی و اجرای آن در اختیار متولی و سیاست های اوست- از جمله فرصت های متعددی است که به عنوان عیار و سنگ محکی، حد و سقفِ درک، توان، مدیریت و کارآمدی او را با شفافیت و صراحت ارزیابی و با صورتی چنین، آشکار می سازد.

احد عظیم زاده در این خصوص به گزارشگر روزنامه اطلاعات گفت:
« کسانی در رأس این صنف هستند که کار را نمی‌شناسند... مرکز ملی فرش را به افراد غیرمتخصص سپرده اند! »

اینکه وزارت صمت چرا برای جایگاه های مدیریت خود افراد ناکارامد را بر می گزیند، موضوعی است که ظاهرا به من و ما مربوط نیست! خودشان میدانند! ولی این امر که گماردن چنین ماموران دهن دار بی گوش و چشمی تا چه میزان می تواند بار حساس و شکننده حال و آینده اقتصاد، فرهنگ، هنر و آبروی این ملک و ملت را به مقصد رسانده و زمینگیر نکند موضوعی نیست که بتوان از آن به سادگی و ساده انگاری گذشت.

سایت اطلاع رسانی فرش ایران، به عنوان رسانه تخصصی مورد اعتماد جامعه فرش دستباف ایران، به سهم خود و در اعتراض به چنین وضعیت نگران کننده ای، با توجه به اینکه در اغلب قریب به اتفاق مطالب و سخنان متولی فرش کشور هیچ نشانه ای از تدبیر، صداقت، دلسوزی و احترام به خانواده بزرگ فرش دستباف و سرنوشت آن مشاهده نمی کند، از تاریخ امروز ششم شهریور ماه 1402 تا اطلاع ثانوی، هیچ یک از اخبار و گزارشات آن دستگاه را بازتاب نداده و منتشر نخواهد کرد.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.