شرکت فرش آستان قدس رضوی

طرح‌ها و نقشه‌های به ‌کار رفته در دستباف‌های رضوی به همت شرکت فرش آستان قدس رضوی کتاب می‌شود

سایت اطلاع سانی فرش ایران - کارپتور

مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی از تهیه بانک غنی 40 ساله از طرح و نقشه دستباف‌های رضوی خبر داده و گفت: فرش دستباف ایران به علت گستردگی و پراکندگی در سراسر کشور و آمیختگی با فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌های مناطق مختلف، ذخیره و گنجینه‌ای غنی از طرح‌ها و نقش‌های متنوع را در اختیار دارد.

دکتر حمید کارگر گفت: فرش ایرانی در طول قرن‌های متمادی به خاطر تنوع جغرافیایی و قومی گسترده‌ای که دارد، دارای هزاران هزار نقشه ارزشمند و متفاوت شده است.

او ادامه داد: بررسی زیست‌بومِ امروز بسیاری از اقوام، عشایر و روستاهای فرشباف ایرانی همچون بختیاری‌ها، شاهسون‌ها، قشقایی‌ها، افشارها، ارمنی‌ها و دیگران نشان می‌دهد این اقوام شاید به دلیل هجوم بی‌امان جهانی شدن به تدریج از شیوه زندگی پیشینشان فاصله گرفته باشند اما به‌واسطه فرش‌هایشان که در جهان پخش شده، نامشان زنده مانده است.

مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی گفت: این شرکت در طول چهار دهه فعالیت خود از یک ‌سو میراث دار آن گنجینه غنی و پربار فرش ایران بوده و از سوی دیگر در تلاش بوده سبک و حال و هوای خاص خود را با تکیه بر همان میراث کهن خلق کند.

او درباره ویژگی‌های منحصر به ‌فرد بانک غنی جمع‌آوری شده تصریح کرد: طرح‌ها و نقشه‌های به ‌کار رفته در دستباف‌های رضوی در این سال‌ها پیوندی قوی با مکتب هرات و هنر خراسان دارند و در عین تنوع و گوناگونی، از یک روح واحد و یگانه تبعیت می‌کنند.

مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی به زائران و مجاوران توصیه کرده وقتی برای زیارت به حرم مطهر مشرف می‌شوند، با گشت و گذار در رواق‌های متعدد بارگاه رضوی اگر نگاهی به زیر پای خود داشته باشند، انواعی از نقشه‌های فرش را با تنوعی قابل توجه می‌بینند که با وجود گوناگونی، از یک خانواده‌اند و در هماهنگی و وحدت رویه با هم قرار دارند.

 

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.