گزارش

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان:

قالی‌بافان گیلان از تسهیلات اشتغالزایی تبصره ۱۶ برخوردار می‌شوند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان به ۱۳ هزار قالی‌باف گیلان قول داد: سهم قالی‌بافان گیلان از تسهیلات تبصره ۱۶ و مشاغل خانگی قانون بودجه تعیین می شود تا آنان هم بتوانند از این تسهیلات در توسعه و رونق بخش بهره‌مند شوند.

سایت اطلاع رسانی فرش ایران- کارپتور

سید محمد اسحاقی روز شنبه در در نخستین جشنواره نوآوری و کارآفرینی زنجیره ارزش قالی در استان گیلان اظهار کرد: در گیلان ۵۱ هزار متر مربع فرش تولید می‌شود اما این فرش‌ها تحت ویژند(برند) شهرهای قم، اصفهان و سایر نقاط کشور در بازار عرضه می‌شود. چرا نباید ویژند گیلانی در مرکز فرش ایران نماد داشته باشد. این موضوع تقاضای گیلانیانی که در این عرصه هنرنمایی می‌کنند و مطالبه ماست تا فرش تولیدی این استان با نام این منطقه در بازار عرضه شود.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت تولید ابریشم تصریح کرد: سه هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی گیلان به توتستان‌ها اختصاص دارد و به رغم آنکه نوغانداری این استان دستخوش تغییرات است ۹ هزار ۹۰۰ خانوار گیلانی در حوزه تولید پیله‌تر فعالیت و سالانه بیش از ۶۰۰ تن پیله‌ ابریشم تولید می‌کنند. مرکز تحقیقات کرم ابریشم در گیلان قرار دارد اما با وجود این زیرساختها چه مشکلی در صنعت ابریشم گیلان وجود دارد که از توانمندی هایمان استفاده نمی‌کنیم.

اسحاقی افزود: کارخانه ابریشم صومعه سرا با تشکیل ستاد کمیته نوغانداری احیا شده است و می تواند به شما در تقویت صنعت فرش کمک کند در این ستاد از وجود سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز استفاده خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان به ۱۳ هزار قالی‌باف گیلان قول داد: سهم فرش‌بافان گیلان در تبصره ۱۶ قانون بودجه تعیین شود تا بتوانند از تسهیلات مشاغل خانگی این بخش بهره مند شوند. اگر تاکنون نتوانسته اید از تسهیلات این بخش برخوردار شوید از ضعف مسئولان و عدم مطالبه‌گری شما بوده است اما از امروز یقین بدانید این صنف در قانون بودجه تبصره ۱۶ و مشاغل خانگی تعریف خواهند شد.

وی تاکید کرد: باید شیوه کسب و کار در صنعت فرش تغییر کند و زمینه های فرهنگی، اصالت بومی و محلی مطابق سلیقه روز شناسایی شود در این راستا کارگروهی در استان با محوریت مدیرکل صنعت و معدن و تجارت که زمینه‌های فرهنگی و اصالت گیلانیان و ایرانیان را بشناسند، تشکیل شود تا با کمک آنها گره بخش فرش گشایش یابد.

مدیر کل صنعت، معدان و تجارت استان گیلان با اشاره به نگاه مدیران گذشته به بخش فرش را چندان رضایت بخش ندانست و گفت: با توجه به آنکه بخش قابل توجهی از مردم گیلان در بخش قالی‌بافی اشتغال دارند حل مشکلات این بخش با جدیت در گیلان دنبال شده و پس از آسیب شناسی مسائل آنها با نظر استاندار اقدامات لازم انجام خواهد شد.

تیمور پورحیدری با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش آموزش قالی‌بافان و برگزاری دوره های متعدد برای آنها اظهار کرد: در این استان تعداد تولید کنندگان فرش دستباف به ۱۳ هزارو ۳۹۶ نفر نفر می رسد و ۵۷ کارگاه متمرکز و غیر متمرکز تولید فرش در این استان فعالیت دارند.

وی با اشاره به افزایش تولید سالانه فرش در گیلان از ۱۲ هزار مترمربع به ۵۱ هزار متر مربع طی سه سال اخیر گفت: ۹۲ درصد بافندگان فرش در استان گیلان را زنان و هشت درصد را مردان تشکیل می دهند و بیش از ۹ هزار نفر در این بخش بیمه تامین اجتماعی هستند.

وی به مشکلات فقدان هویتی در بخش فرش گیلان اشاره کرد و افزود: برای ایجاد ویژند (برند) در فرش به همفکری همه فرهیختگان این استان نیاز داریم.

پورحیدری یکی از رسته های مهم در اشتغالزایی استان گیلان را توسعه صنعت فرش عنوان کرد و افزود: به دلیل نداشتن تشکل صنفی مستقل و بافندگان فرش در استان گیلان این صنف مظلوم واقع شده اند.

در این جشنواره از فرش درویش سرایی هنرمند فرش باف گیلان رونمای شد و در پایان این مراسم از ۱۲ نفر از فعالان فرش گیلان با اهدا لوح و تندیس تقدیر شد.

 

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.