گزارش

تار و پود وجود من از کودکی به دار قالی گره خورده است

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور


 دانش‌آموز ۱۸ ساله مشهدی، دارای رتبه اول المپیاد فرش دستباف ایران به‌مناسبت روزملی فرش عنوان کرد از کودکی در کارگاه قالی‌بافی مادرش حضور داشته و تار و پود وجودش به دار قالی گره خورده است.


حدیث اخلاق، دختر کارآفرین مشهدی، متولد ۲۳ دی‌ماه ۱۳۸۳ و دانش‌آموز سال دوازدهم دبیرستان شهدای فلسطین ناحیه ۴ مشهد است. وی از کودکی در میان تار و پود قالی‌های دست‌بافت مادرش بزرگ شده‌ است و علاقه‌اش به این رشته از همان کودکی، استاد‌کار شدن او را در ۹ سالگی حاصل می‌کند؛ به‌طوری که در نوجوانی برای تحقق علاقه و پیش‌گرفتن مسیر قالیبافی وارد رشته طراحی فرش می‌شود.

وی با بیان اینکه هیچ کاری بدون عشق و علاقه رقم نخواهد خورد و تلاش، عنصر اصلی موفقیت او بوده است، از جزئیات رشته خود در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «این رشته چالش‌ها و سختی‌های خود را در پی دارد، اما چیزی که همواره مشوق من بود خانواده به‌ویژه مادرم، معلمانم، مدیر مدرسه و دوستانم بودند، من با کمک تیم قوی مدرسه "مایی" بزرگ ساختم و توانستم با یاری گرفتن از اندیشه خالصانه در راه مهارت‌آموزی، به موفقیت‌های تیمی برای خود و تمام همراهان و پشتیبانانم در این مسیر برسم. من نه؛ ما با تلاش، سپری در برابر مشکلات و محدودیت‌های مختلف ساختیم و به رتبه‌های منطقه‌ای، استانی و کشوری رسیدیم و آینده روشنی را برای صنایع دستی ایران در جهان خواهیم‌ ساخت.»

دانش آموز افتخارآفرین کشوری طراحی فرش افزود: «از پایه دهم که قصد ورود به این حرفه را کردم حق انتخاب یک رشته از بین دو رشته طراحی فرش و هنر فرش را داشتم که من به سمت رشته طراحی فرش گرایش پیدا کردم و از همان پایه دهم با عشق و علاقه و فکر اقتصادی در این رشته مشغول فعالیت شدم.»

«از آن‌جا که فرش دستباف در کشور ما نقش مهمی در صنایع دستی ایفا می‌کند و طرفداران فراوانی دارد، توانستم به کسب درآمد از مهارت خود بپردازم. به‌طوری که پذیرش سفارش داشتم و با کسب تجربه محکم‌تر در مسیر مهارت‌آموزی قدم برداشتم.»

اخلاق ادامه داد: «ما در سه سال تحصیلی، آموختن این رشته با بافت فرش، رنگرزی و طراحی فرش که رشته تخصصی این حرفه است؛ آشنا می‌شویم. کشیدن نقشه و رنگ‌آمیزی آن، بخش مهم محتوای درسی ماست که طبق نظر مشتری طراحی می‌شود.»

وی با اشاره به اینکه دبیران نیز نقش موثری در شکوفایی ذوق هنری هنرجو ایفا می‌کنند، از دبیران و متخصصان طراحی فرش مدرسه مریم شهریاری، آتنا غلامی، معصومه افکن‌پور و معصومه صیادی به‌عنوان مدیر مدرسه برای بی‌منت یاری رساندن در این مسیر به هنرجویان راه مهارت تشکر کرد‌.»

حدیث اخلاق با شرکت در مسابقات مدرسه‌ای منطقه‌ای، استانی و کشوری در رشته طراحی فرش، صاحب مقام‌های گوناگون و موفقیت‌های افتخارآفرین در این رشته شده که بالاترین آن کسب مقام اول در المپیاد فرش دستباف ایران بود.

به پاس زحمات و تلاش‌های وی در این مسیر، هدایای نفیسی از جمله لوح تقدیر از رئیس مرکز ملی فرش دستبافت کشور، لوح تقدیر از مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌ رضوی، ۱۵۰ میلیون ریال جایزه نقدی و ۵۰۰ میلیون ریال وام جهت راه‌اندازی کسب و کار مستقل به وی اعطا شد.

در پایان این دانش‌آموز افتخارآفرین عنوان کرد: «ورود به این رشته نقطه عطف شکوفایی هنر و استعداد درون من بود؛ آرزو دارم دانش‌آموزانی همچون من و دوستانم با علاقه در مسیر عارفانه هنر قدم گذاشته و موفقیت‌های بیش از پیش برای کشور گران‌قدرمان ایران، به ارمغان بیاورند.»

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.