گزارش

نمایشگاه فرش قم تعیین تکلیف و به متولیان تحویل شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم با اشاره به نقش و اهمیت نمایشگاه بین المللی فرش دستباف در رونق اقتصادی استان، بر لزوم تسریع در رفع موانع و تعیین تکلیف وضعیت این نمایشگاه و تحویل آن به متولیان این حوزه تاکید کرد.

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

محسن امیدیان در نخستین جلسه شورای گفت وگوی بخش خصوصی و دولت که با حضور تجار و دست اندرکاران بخش خصوصی واتاق بازرگانی استان برگزار شد بیان کرد: مسئله تعیین تکلیف وضعیت نمایشگاه بین المللی فرش دستبافت قم به عنوان یک نیاز مهم استان و مطالبه جدی بزرگان، امری بسیار ضروری است و باید هر چه سریع‌تر نهایی شود.

وی با بیان این که نمایشگاه مذکور بزرگ‌ترین نمایشگاه بین المللی قم در حوزه فرش است گفت: در صورت راه اندازی این نمایشگاه به عنوان رکن مهم، فرش دستبافت قم برند اصلی صادرات استان خواهد بود.

امیدیان افزود: هرچه قدر این نمایشگاه زمان بر شود هزینه‌های نگهداری و استهلاک آن بالا می‌رود و باید از طولانی‌تر شدن آن جلوگیری شود.

تکمیل نمایشگاه فرش استان، یکی از اولویت‌های مهم در جذب سرمایه‌گذار و حضور بخش خصوصی است که با جدیت دنبال می‌شود؛ نمایشگاه دائمی فرش قم در کیلومتر یک آزادراه قم – تهران و در زمینی به مساحت ۷۵ هزار متر مربع قرار دارد.
استان قم قطب تولید فرش دستباف تمام ابریشم بوده و ظرفیت اشتغال ۴۰ هزارتن را در این بخش داراست، اما در حال حاضر به دلیل وجود مشکل بازار فروش محصول، بخشی از این صنعت با کاهش نقدینگی و سرمایه در گردش مورد نیاز برای ادامه فعالیت رو به رو شده‌است.

به گفته کارشناسان، فرش دستباف قم باید به عنوان یک نشان تجاری فرهنگی در معرض دید شرکت کنندگان قرار گیرد تا تمایل به استفاده از این محصول روز به روز بیشتر شود و بازار آن رونق یابد.
با بهره برداری از این نمایشگاه فرصت عرضه فرش دستباف قم به صورت تخصصی فراهم می‌شود و گردشگران داخلی و خارجی با سفر به شهر قم و آشنایی با این محصول هنری، مشتریان خوبی برای بهبود بازار فروش این محصول به حساب می آیند.

قم مهمترین مرکز تولید فرش ابریشم دستباف کشور است و بیش از ۹۰ درصد فرش دستباف تولید شده در این استان به کشورهای مختلف صادر می شود، سالانه به طور متوسط ۴۰ هزار مترمربع فرش ابریشم دستباف در قم تولید و در سال حدود ۱۰ میلیون دلار فرش از استان صادر می‌شود.

۲۷ هزار بافنده، ۳۵۰ واحد تولیدی، ۱۳۰ واحد فروش، ۱۰ کارگاه رنگرزی، ۴۰ کارگاه قالیشویی و ۳۱ کارگاه تعمیر و مرمت، تحت نظارت اتحادیه فرش دستباف قم فعالیت می کنند؛ همچنین انجمن هنرمندان طراح و نقاش فرش قم دارای ۲۰۰ عضو و اتحادیه تعاونی های تولید کننده فرش دستباف روستایی استان قم دارای پنج هزار بافنده است.

اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف قم و شرکت سهامی فرش قم با حدود ۵۰۰ خانوار قالیباف زیر پوشش از دیگر بخش های فعال در حوزه فرش دستباف است، کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قم نیز نزدیک به ۷۰۰ خانواده قالیباف را زیرپوشش دارد.

 

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.