دنیای نشر

«گنجینه فرش شهرداری تبریز» کتاب شد

کتاب «گنجینه فرش شهرداری تبریز» نوشته جعفر مهرخانی، با ترجمه مهراب محرابی‌نیا به صورت دو زبانه در 54 صفحه، توسط انتشارات فادیا چاپ شد.

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

این کتاب که به همت اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تبریز منتشر شده است، داستان ۹ تخته قالی بزرگ موجود در تالار فرش شهرداری تبریز، از آغاز نامه‌نگاری‌ها برای طراحی و سفارش بافت فرش در سال ۱۳۱۹ شمسی، تا قرارداد سفارش بافت فرش‌ها توسط عبدالله سررشته‌دار، شهردار وقت تبریز و قاسم صدقیـانی، مدیر شعبه تبریز شرکت سهامی فرش ایران را روایت می‌کند.


 

قالی ایران از تبریز تا کرمان، تالار فرش شهرداری تبریز، شرکت فرش ایران، طرح لچک- ترنج، قالی لچک- طرح ترنج افشان دسته گلی، قالی لچک- طرح ترنج افشان خوشه انگوری و ... قالی لچک- طرح ترنج افشان گلفرنگ، بخش از سرفصل‌های این کتاب هستند.
 
در این کتاب علاوه بر معرفی طرح‌ها و نقوش به‌کار رفته در فرش‌های موجود در تالار شهرداری تبریز، به زندگینامه تعدادی از تاجران مشهور فرش، طراحان، بافندگان و ناظران این فرش‌ها اشاره مختصری شده است.
 
تالار فرش موزه شهرداری تبریز، یکی از مهم‌ترین و بارزش‌ترین تالارهای این موزه است که بزرگترین فرش ایران (در سال ۱۳۲۰ شمسی)که حدود ۱۱۱ متر مربع است را در دل خود جای داده است.

تعدادی فرش‌های نفیس دیگر نیز در این تالار موجود است که قدمت آن‌ها به سال ۱۳۲۰ شمسی برمی‌گردد و همزمان با بهره‌برداری از ساختمان عمارت شهرداری، به سفارش حاج ارفع الملک جلیلی؛ بانی عمارت شهرداری برای استفاده تشریفاتی در برخی از تالارهای همین عمارت در کارگاه حاج ابوالقاسم جوان در تبریز بافته شده‌اند.
 

برچسب ها: کتاب -
اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.