گزارش

دو قالی استثنایی فرش رشتی‌زاده در رویداد از افسانه تا اصالت

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

 

فرش رشتی‌زاده دو قالی استثنایی را در نمایشگاه از افسانه تا اصالت در موزه فرش ارائه کرده است.

به گزارش سایت اطلاع رسانی فرش ایران، فرش دستباف ابریشم در صحن چمن از آثار ارزشمند موزه‌ای استاد علی رشتی‌زاده موسس برند فرش رشتی‌زاده در سال 1318 شمسی و بنیانگذار فرش ابریشم در منطقه قالی بافی قم بوده است. در این قالی طرحی انتزاعی و مینیمال از درختان سرو، شاخه و برگ و گل‌های متنوع بافته شده که نمادی از بهار همیشگی است. ویژگی اصلی قالی ابریشم در صحن چمن تناسب میان نقوش آن، اسکلت بندی طرح و هارمونی رنگهای به‌کار رفته در آن است. کیفیت، خلاقیت و بدیع بودن طرح و رنگ این اثر هنری، از تلفیق الهامات درونی و تجربه طراح نشأت گرفته است.

این قالی قدمتی بیش از 60 سال دارد و در اندازه 170 در 243 سانتی‌متر با جنس تمام ابریشم، و با تعداد 3,225,000 گره و به کارگیری 10 رنگ گیاهی در مدت زمان 16 ماه بافته شده و از نقشه‌های منحصر به فرد کالکشن موزه‌ای فرش رشتی‌زاده و قالی قم به‌شمار می‌رود.

در حاشیه این قالی کتیبه‌هایی دیده می‌شود که در آن رباعی معروف شماره 19 خیام، شاعر پر آوازه ایرانی بافته شده که بیانگر نوید نوروزی است. بر چهرۀ گل نسیم نوروز خوش است در صحن چمن روی دل‌افروز خوش است.

 

 

 

فرش دستباف ستاره هشت‌پر، از آثار جدید و ابداعی استاد محمدرضا رشتی زاده، فرزند و ادامه دهنده راه استاد علی رشتی‌زاده است.
این قالی به طرح واگیره ستاره هشت پر معروف است که نمادی است از گردونه مهر. نقش ستاره هشت پر یکی از اصیل ترین نقش‌های موجود در هنر ایرانی است که ریشه آن در سنگ نوشته‌های قرون پنجم و ششم به وفور دیده می‌شود. شکل ستاره هشت پر از چرخش دو مربع درهم پديد آمده که به نوعی تکامل يافته نقش دايره و بعدها چليپا و ستاره است و نمادی از خورشيد بوده و از دير باز عدد هشت، عدد رمزی خورشيد در سراسر جهان محسوب می‌شده است. طراح این نقشه با به کارگیری از نماد ساده ستاره هشت پر و ترکیب هنرمندانه آن با گل و برگ‌های تزیینی توانسته جلوه‌ای زیبا و متفاوت از نقشه ستاره هشت پر را در هنر قالی‌بافی ابداع و خلق نماید.

قالی مذکور در اندازه مربع با ابعاد 261 در 265 سانتی‌متر با جنس تمام ابریشم، با تعداد 3,568,221 گره و به کارگیری 14 رنگ در مدت زمان 18 ماه بافته شده است و جزو آثار کلاسیک مدرن مجموعه فرش رشتی‌زاده به شمار می‌رود.

 

با کلیک روی این لینک، به لیست تمامی مطالب مرتبط با این رویداد در یک صفحه دسترسی پیدا کنید

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.