گزارش

استارتاپ چمروش؛ مبدع طرح اثر انگشت دیجیتالی فرش

امروزه  متاسفانه کپی برداری از طرح‌های فرش دستباف ایران در کشورهایی مانند پاکستان، هند، نپال و حتی چین و همینطور تقلب در مورد اصالت و کیفیت آن به این هنر دیرپا و ارزشمند که بخشی از میراث فرهنگ ایران زمین است لطمه جدی وارد کرده است.

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

استارتاپ چمروش ابداع کننده سامانه هوشمند ثبت، ردیابی و اعتبارسنجی اصالت و مبدا فرش دستباف توسط شواهد و داده‌های واقعی است که در بهار سال 1397 توسط جمعی از فارغ التحصیلان دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر و همینطور حمایت چندین استاد معتبر داخلی و بین‌المللی پایه‌گذاری شده است.

 این استارتاپ نماد چمروش پرنده‌ی اساطیری ایرانی را بعنوان برند خود انتخاب کرده است. بدن چمروش همچون شیر و سر و بال‌هایش همچون عقاب است. گفته میشود زیستگاه آن در رشته کوه البرز است و از سرزمین ایران در برابر هجوم بیگانگان محافظت می‌کند.

 

استارتاپ چمروش همچنین عبارت خلاقانه «افسانه اصیل اسرارآمیز» را بعنوان مانترا یا آوای برند (فلسفه و جوهره برند) خود انتخاب کرده است. این آوای برند اول بر خود پرنده اشاره می‌کند که دارای افسانه‌ای اصیل و اسرارآمیزی است. دوم به داستان پژوهشگران، هنرمندان و تولیدکنندگان فرش دستباف دلالت می‌کند که بصورت اسرارآمیزی برای یک هدف مشخص و ارزشمند گرد هم آمده‌اند. سوم بر ماهیت فرش متمرکز است. زیرا فرش دستباف یا قالی تجلی ملموسی از افسانه اسرارآمیزی است که با چیدن و ریسیدن پشم آغاز می‌شود و با رنگرزی، طراحی و بافت سپس فروش و استفاده از آن ادامه می‌یابد. در نهایت استارتاپ چمروش اصالت این افسانه اسرارآمیز را با فناوری‌های دیجیتال تائید می‌کند.

در این سامانه اینترنت اشیاء مبدا تولید فرش را شناسایی می‌کند و سپس با استفاده از پردازش تصویر و الگوی بافته شده فرش، هویت و اثر انگشت دیجیتالی فرش تولید می‌شود که این هویت برای هر فرش دستباف کاملاً انحصاری و غیرقابل تکرار است. در نهایت بلاکچین تمام مشخصات و هویت فرش را در یک سیستم غیرمتمرکز ثبت می‌کند بطوریکه صحت این اطلاعات تغییر ناپذیر بوده و بوسیله اپلیکیشن موبایل قابل راستی آزمایی است.

 

 

در واقع چمروش نحوه ارزش آفرینی در فرش دستباف را با ایجاد یک سامانه و پلتفرم ردیابی و نظارت کارآمد در زنجیره تولید و فروش فرش متحول می‌کند. هدف چمروش تائید اصالت فرش‌های دستباف ایرانی و تقویت ارزش ذاتی آن، گزارش فرش‌های تقلبی، ایجاد و افزایش وفاداری مشتریان و ایجاد یک پلتفرم سرمایه‌گذاری برای توسعه پایدار است. چمروش ضمن محافظت از فرش دستباف بعنوان میراث فرهنگی و هنری ایران زمین، راه حل‌های زیر را توسعه می‌دهد.

 

 

چمروش با به خدمت گرفتن فناوری‌های دیجیتال موجب بهبود کارایی، شفافیت در ردیابی زنجیره تولید و تامین فرش دستباف شده و شش مزیت اصلی را بصورت ارزش به طرفداران فرش و مجموعه‌دارهای فرش‌های فاخر ارائه می‌دهد.

  • اثبات مبدأ تولید فرش توسط اینترنت اشیاء
  • ایجاد وفاداری در مشتری با سیستم چندرسانه‌ای
  • تأکید بر منحصر به‌فرد بودن با  اثر انگشت دیجیتالی
  • امکان ادعای مالکیت بر فرش و ثبت مشخصات توسط بلاکچین
  • تأیید اصـالت و قدمت فرش توسط کد پاسخ سریع و برنامه موبایل
  • افزایش ارزش فرش با ایجاد اعتماد و تهیه داستان با شواهد و داده‌های واقعی

 

شرکت چمروش دانشورز خاورمیانه:   
بنیانگذار و  مدیر عامل: امیرحسین روشن ضمیر

نشانی دفتر مرکزی: خیابان ولیعصر، مقابل دوراهی اسدآبادی، کوچه افتخاری نیا، پلاک 60 طبقه همکف کد پستی 1595613731  تهران
تلفن: 88803484 -021
سايت اختصاصي:    www.chamrosh.com
پست الکترونيک:   info@chamrosh.com

 

با کلیک روی این لینک، به لیست تمامی مطالب مرتبط با این رویداد در یک صفحه دسترسی پیدا کنید

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!