مرکز ملی فرش ایران

شناسنامه‌دارشدن فرش ایرانی ، برخورد‌ با تولیدکنندگان فرش بی‌گره در کشور

رییس مرکز ملی فرش ایران در سفر یک روزه به خراسان رضوی گفت: علاوه بر این برخورد‌ها با تولیدکنندگان فرش بی‌گره در کشور نیز شناسنامه‌دارشدن فرش ایرانی ، برخورد‌ با تولیدکنندگان فرش بی‌گره در کشورتشدید می‌شود.

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

با هدف حمایت از هنر اصیل ایرانی ،فرش ایرانی شناسنامه‌دار می‌شود
فرحناز رافع
  افزود: استان خراسان رضوی از دیرباز خاستگاه فرش مرغوب ایرانی بوده ، اما چند سالی است که فرش استان با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده، به طوریکه شاهد بروز تقلب در تولید فرش از جمله بافت فرش‌های بدون گره، ربات بافت و استفاده از مواد اولیه کم کیفیت برای تولید فرش هستیم که به فرش این استان لطمه وارد کرده است.

رافع خاطر نشان کرد: فرش دستباف ایران هویت یک ایرانی و سفیر فرهنگی ایران است، در دنیا ایران را با نام فرش دستباف آن می‌شناسند و برند ایران فرش دستبافش است، لذا نباید کیفیت فرش ایرانی را فدای موارد دیگری کنیم، زیرا هنوز این کالا بی‌بدیل است  و جایگاه نخست دنیا را دارد.

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: در صورتی که خلاقیت و نوآوری و ارتقای کیفیت را در تولید فرش ایرانی در دستور کار خود قرار ندهیم، شاهد از دست رفتن جایگاه ایران در فرش دستباف خواهیم بود.

وی بیان کرد: در این راستا مرکز ملی فرش ایران بعد از یک سال و نیم تلاش، شناسنامه فرش دستباف را طراحی و زیرساخت‌های آن را فراهم کرده که امید است بزودی این طرح در یکی از استان‌های کشور به صورت آزمایشی به اجرا درآید.

رییس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به وجود پنج هزار و ۵۰۰ دانش‌آموخته رشته فرش، ۱۱۵ هنرستان دارای رشته فرش در کشور گفت: یکی از زیرساخت‌ها و لوازم مورد نیاز برای شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف، ارزیابان تخصصی فرش است.

رافع اظهار داشت: با راه‌اندازی نظام ارزیابان فرش دستباف در کشور هم می‌توانیم زمینه ارتقا و اعتلای فرش دستباف ایرانی را فراهم کنیم و هم اعتماد مصرف کنندگان را جلب کنیم، در اینکه این فرش در چه کیفیتی و با چه مواد اولیه بافته شده و مربوط به کدام منطقه جغرافیایی است.

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: خراسان رضوی بویژه مشهد ظرفیت بالایی برای توسعه برند فرش ایرانی دارد، زیرا بیش از چندین ملیت برای زیارت بارگاه منور رضوی به این استان سفر می‌کنند که می‌توان از ظرفیت پنج میلیون زائر خارجی این منطقه برای معرفی فرش دستباف ایرانی به سایر نقاط دنیا بهره گرفت.

رافع اظهار داشت: ایجاد "هاب" (قطب )فرش در خراسان رضوی ظرفیت خوبی برای توانمندسازی جوانان، ایجاد خلاقیت و نوآوری برای تولید و بازاریابی فرش، توانمندسازی کل زنجیره تولید فرش دستباف شامل تولیدکنندگان تا استارتاپها، شرکت‌های دانش‌بنیان و خانه‌های خلاق است که در این زمینه نیازمند کمک مسوولان شهری و استانی خراسان رضوی هستیم.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.