مقالات

مطالبه‌گری بعنوان یک مهارت اجتماعی، نیازمند تمرین است!

به بهانه کارزار بیمه قالیبافان

تجربه تاریخی حکمرانی و مدل سیاسی اداره کشور از سوی حکام و امرا در طول تاریخ این سرزمین، بدلیل تسلط قاطع ایشان بر منابع قدرت، بیش از آنکه تابعی از اراده عمومی باشد، وابسته به اراده و خواست غلط یا درست حکمرانان و دستگاه‌های کارگزارحکومتی بوده است. وجود منابع مادی تعیین کننده‌ای چون معادن و ذخایر سرزمینی غنی، نیاز حکومت‌ها به تولید ملی را به پایین‌ترین سطح تنزل داده و عملا بی نیازی آنها به نیروی ملت را بدنبال آورده است....

به بهانه کارزار بیمه قالیبافان



 

 

تجربه تاریخی حکمرانی و مدل سیاسی اداره کشور از سوی حکام و امرا در طول تاریخ این سرزمین، بدلیل تسلط قاطع ایشان بر منابع قدرت، بیش از آنکه تابعی از اراده عمومی باشد، وابسته به اراده و خواست غلط یا درست حکمرانان و دستگاه‌های کارگزارحکومتی بوده است. وجود منابع مادی تعیین کننده‌ای چون معادن و ذخایر سرزمینی غنی، نیاز حکومت‌ها به تولید ملی را به پایین‌ترین سطح تنزل داده و عملا بی نیازی آنها به نیروی ملت را بدنبال آورده است.

با پیشرفت و توسعه جوامع و تعامل آنان از یک سو و تولید منابع جدیدی از قدرت از سوی دیگر، مدل‌های سنتی حکومت ناکارامد شدند. سرعت پیشرفت‌‌ها نیازهای تازه‌ای بدنبال داشتند که نقش مولد جوامع را بطور فزاینده بیشتر و عمیقتر کرده و به سربرافراشتن نهادهای اجتماعی نوظهورو توزیع قدرت میان حکومت و مردم انجامیده است. اداره این جوامع پیچیده تنها از قدرت سیاسی متمرکز در بخش کوچکی از جامعه ساخته نبود. ازاینرو آنان را وادار به اتکا به نیروهای جامعه و تقسیم قدرت کرد تا آنجا که حکومت‌های امروز در جوامع توسعه یافته عملا توسط جامعه مشروعیت یافته و اداره می‌شوند.

از آنجا که منابع قدرت عملا به جامعه تعلق دارد، حکومت از انحصار فرد و افراد محدود اطراف او خارج شده و معنای سابق خود را از دست داده است. در چنین جامعه‌ای شایستگی ملاک اصلی تصدی امور است و ابزارهای سنجه و بررسی تعریف شده، راه را بر انحراف بسته و یا سخت می‌کند. در جوامع پیشرفته که خواست معقول، مشروع و قانونی مردم محترم شناخته می‌شود، ساز و کارهایی تعریف گردیده تا در کنار روند طبیعی امور، نیازهای مغفول یا نوظهور جامعه بتواند در قالب مطالبه‌گری اجتماعی به کمک مجریان حکومت آمده و در تعاملی موثر و سازنده، مسیر قانون و قانونگذاری را طی نماید و برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی سپرده شود. یکی از روش‌هایی که به این روند کمک کرده و سرعت می‌بخشد، دادخواست یا عریضه (Petition) است. پتیشن یک درخواست کتبی رسمی است که بطور معمول توسط افراد زیادی امضا می‌شود و یک موضوع معین را از مقامات درخواست می‌کند.

در سال‌های اخیر با توجه به توسعه امکانات دیجیتتال و فراگیری دسترسی عمومی به اینترنت، پتیشن‌ها از قالب فیزیکی خارج و به فضای دیجیتال پیوسته‌اند. این امکان سرعت نتیجه‌گیری و پوشش فوق‌العاده و حداکثری برای مطالبات فراهم آورده و هزینه‌های مادی سنگین آن را بسیار ناچیز کرده است. در این روش کنشگری، مردم با طرح خواسته خود عملا دستور کار جدیدی را برای مسئولان تعریف و با تعداد امضاهایشان اهمیت آن را به ایشان گوشزد می‌کنند. همانقدر که مردم و جامعه تجربه این نوع کنشگری را ندارند مسئولان نیز به همان اندازه بلکه بیشتر، با چنین حق و اقدامی بیگانه و حتی مخالف‌اند. این هر دو نقص، تنها با استمرار در کنشگری اجتماعی، مطالعه پیرامون این امر و تجربه و تمرین برطرف خواهد شد.

بیمه قالیبافان و هنرمندان صنایع دستی را می‌توان به عنوان نمونه شاهد آورد. سال‌هاست که حمایت از این دو قشر از طریق امکان بیمه تامین اجتماعی آنان با تصویب قانونی، جنبه عملی بخود گرفته است لکن دستگاه‌های اجرایی به بهانه‌های مختلف و دلایل متعدد از اجرای آن طفره رفته‌اند. هر مدیر مرتبطی در ابتدای کار قول پیگیری و اجرای تام و تمام آن را وعده داده است و در مصاحبه‌ها و مناظره‌ها و نشست‌ها و سمینارها به آن پرداخته ولی عملا کار از آن ناحیه جلو نرفته و بنظر می‌رسد که از این طریق اصولا پیش نخواهد رفت. همین خواسته طی هفته گذشته از سوی دستاندرکاران صنف و خود مردم از طریق پلتفرم جمع‌آوری امضاء «کارزار» طرح گردیده است. تنها ظرف همین یک‌هفته و بدون تبلیغات گسترده توانسته است تعداد قابل قبولی امضاء جمع‌آوری کند. با توجه به اینکه ذینفعان این مطالبه بافندگان فرش و دستبافته‌ها هستند و اغلب ایشان امکان مناسب دسترسی به اینترنت و تعامل با این پلتفرم را ندارند، بخش قابل ملاحظه‌ای از آنان در روستاها و نقاط دورافتاده و محروم سکونت دارند، این روش کنشگری دیجیتال به عنوان روشی نو برای آنان چندان شناخته شده نیست، بر اساس سوابق ذهنی، امیدی به نتیجه مطالبه مردمی ندارند و...، باید این تعداد امضا را به عنوان تمرین موفقی برای مطالبه‌گری اجتماعی به دستاندرکاران این بخش تبریک گفت.

اگر آینده روشنی انتظار داریم، اگر پاسخگو کردن دستگاه‌ها را ضروری می‌دانیم و اگر...، باید کنشگری و مطالبه‌گری اجتماعی را تقویت کنیم. بستر فراهم آمده امروز، علاوه بر امکان به ثمر نشاندن کارزار بیمه بافندگان و هنرمندان صنایع دستی، فرصت مغتنمی برای تمرین مطالبه‌گری و همراهی و همکاری اجتماعی است.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • درخواست شروع مجدد بیمه قالیبافی وصنایع دستی

    با عرض سلام و ادب بسیار ممنونم از حمایت‌های شما در پیشبرد کارزار حمایت از بیمه تامین اجتماعی.همواره موفق باشید

    • سلام بر شما ما حمایت از بافندگان را بعنوان بخشی از تلاشگران فرهنگ کشور وظیفه خود میدانیم. امیدواریم با برقراری امکان بیمه برای قالیبافان و فعالان عرصه صنایع دستی، شاهد رفاه و آسایش آنان باشیم. خدا یارتان.

    • با سلام متقابل؛ مطمئن هستیم تلاش همسو و همدلانه خانواده بزرگ فرش دستباف بی ثمر نخواهد بود. سپاس از شما.

    منم بیمه قالیبافی بودم ۴سال هم پرداخت کردم بازرس اومدن تایید نکردن ولی من در حال بافتم الان هم زرع ونیم میبافم

    • خدا قوت. موفق باشید

    • سلام بر شما ما حمایت از بافندگان را بعنوان بخشی از تلاشگران فرهنگ کشور وظیفه خود میدانیم. امیدواریم با برقراری امکان بیمه برای قالیبافان و فعالان عرصه صنایع دستی، شاهد رفاه و آسایش آنان باشیم. خدا یارتان.

    با سلام بافندگان فرش وگلیم انسانهای زحمتکشی هستند. تنها راه جبران اینهمه زحمت بیمه قالیبافی میباشد. که همونم اگه نیم نگاهی به حقوق این قشر بازنشسته بنماییم باز هم میبینیم که در پایینترین سطح درآمدی هستند لطفا در افزایش حقوق بافندگان فرش هم تلاش نمایید. با تشکر از همه افرادی که در این راه بی وقفه زحمت میکشن تا به گوش مسئلولین برسد ندای قشر زحمتکش قالی بافان. 🌹

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.