رویدادها

محمد ارمی تولیدکننده فرش ابریشم قم: عشق و علاقه و انصاف و اخلاق لازمه تولید فرش به عنوان یک کالای فرهنگی است

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

نشست "بررسی مکتب قالیبافی قم و روند شکلگیری آن" موضوع پانل عصر روز پنجشنبه 24 خرداد ماه 1403 در موزه فرش ایران بود.
این نشست در ادامه نشست های مجموعه رویداد از افسانه تا اصالت برگزار گردید.


 

در ابتدای جلسه امیرحسین روشن ضمیر، مسئول اجرایی این جشنواره ضمن تشکر از حضور علاقمندان و دستاندرکاران در این نشست به معرفی برنامه نشست پرداخت و گفت: «ما امروز در خدمت استاد محمد ارمی هنرمند و مدیر برند آشنای فرش ابریشم حسین ارمی هستیم و به مطالب و سخنان ایشان پیرامون مکتب فرش قم و تاریخچه و روند شکلگیری برند فرش ابریشم حسین ارمی گوش فرا خواهیم داد. من ضمن خوشامد به ایشان تقاضا دارم مطالب خود را ایراد فرمایند»

محمد ارمی نیز ضمن سلام و حوشامد به حاضرین در جلسه طی مطالبی صمیمی و روان مطالبی ایراد کرد که در ادامه می خوانید:

او سخن خود را اینچنین آغاز کرد: «با عرض سلام خدمت یکایک شما دوستان ارجمند، باید عرض کنم که بسیار خوشوقتم از اینکه در جایی مثل موزه فرش ایران که گنجینه دار هنر قالیبافی ایران هست و در جمع دوستداران این هنر حاضر هستم. از من خواسته شده تا مطالبی پیرامون مکتب قالیبافی قم و همچنین تاریخچه و روند شکل گیری برند فرش حسین ارمی ارایه کنم.»

وی ادامه داد: «بررسی مکتب قالیبافی قم، موضوع گسترده ای است که علاوه بر فرهنگ، ریشه درموضوعات اجتماعی و اقتصادی دارد که بنظر من پرداختن به آنها در این زمان کوتاه نه تنها شدنی نیست بلکه نوعی جفا در حق هنر و مکتب قالیبافی قم است. از طرف دیگر در این زمینه مقالات متعددی نوشته شده و با جستجویی مختصر در موتورهای جستجو، به آسانی در دسترس علاقمندان است. من ترجیح میدهم تا در جایگاه یک تولیدکننده بجای اینکه وقت عزیز شما را با بازگویی مجدد و مکرر تاریخچه و روند شکلگیری فرش قم بگیرم، که نه تنها برای شما مطلبی تازه نخواهد داشت بلکه بسیار بهتر از آنچه من میتوانم بگویم پژوهشگران و متخصصین این عرصه در قالب نوشته هایی در دسترس، آنها را بازگو کرده اند، به نکاتی بپردازم که در محدوده وظایف، تخصص و ویژگی های کاری خودم به عنوان یک تولیدکننده فرش است. به همین دلیل و به خاطر محدودیت زمان جلسه به شرح مختصری از چگونگی شکلگیری برند حسین ارمی می پردازم.»

این تولیدکننده فرش ابریشم قم که تولید فرش اهدایی ریاست جمهوری ایران به نخست وزیر ژاپن، شینزو آبه را در کارنامه خود دارد ادامه داد: «من سومین نسل از خانواده ارمی هستم که به کار تولید فرش دستباف مشغولم. پدر بزرگم مرحوم حاج محمود ارمی در کار تولید قالی قم فعالیت میکرد و پسران او یعنی پدرم حاج حسین ارمی، عموهایم؛ مرحوم حاج محمد ارمی و رضا ارمی  کار پدری خود را ادامه دادند.»

      مرجوم حاج حسین ارمی بنیانگزار برند فرش ابریشم حسین ارمی

ارمی ادامه داد: «من پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه، بواسطه علاقه شخصی وارد شغل پدری شدم. ذیل همان عنوان فرش حسین ارمی. کارگاه های قالیبافی ما در قم و روستاهای اطراف آن تحت مدیریت دقیق و پر وسواس مرحوم پدر قالی های ابریشم تولید می کردند و با توجه به اینکه من در تهران ساکن بودم قرار شد کار عرضه محصولات برند فرش ابریشم حسین ارمی را در بازار تهران عهده دار شوم. با مشورت و نظارت پدرم محل فروشگاه تعیین شد و با پشتکار و علاقه و بر اساس نیاز تزیینات داخلی و دکور نهایی آن را به سرانجام رساندم و در یک آخر هفته نزد پدرم در قم رفتم و اعلام کردم که همه چیز در تهران فراهم است و خود من هم از ابتدای هفته آماده ارایه محصول به مشتریان هستم و منتظرم تا شما قالی ها را ارسال کنید. از فردای آن روز من در یک مغازه آماده و دکور شده بدون حتی یک تخته فرش می‌نشستم تا فرش ها از قم بدستم برسد. مشتری ها وارد این فضای خالی می شدند و دنبال فرش می گشتند. یکی، دو تا قالیچه می خواست دیگری شش متری زمینه سبز درخواست می کرد و اصرار داشت تا در اولین فرصت فرش ها را به دستش برسانم. من به پدر اصرار می کردم که چرا در ارسال فرش به تهران تسریع نمی کند و او توصیه می کرد که «عجله نکن تا به وقتش»، اما سفارش مشتریان را برایم ارسال می کرد.»

این تولید کننده فرش ابریشم قم افزود: «یکبار دو قالی برایم فرستاد و از من خواست تا خودم آنها را برای مشتری ببرم. من همین کار را کردم. مشتری یکی از آنها را برداشت و وجه آن را تماما به من پرداخت. گزارش کار را که با مرحوم پدرم در میان گذاشتم از من پرسید وقتی شما فرشها را برای مشتری بردید دقیقا چه اتفاقی افتاد و انتخاب و خرید مشتری چقدر زمان برد؟ گفتم زمان زیادی نبرد. مشتری وقتی فرشها را برایش باز کردم به من گفت بین این دو قالی زمینه سبز کدامیک را خود شما بیشتر می پسندید؟ من با تعجب گفتم شا باید بپسندید. ایشان هم در جواب من گفتند نظر شما را میخواهم و من یکی از قالی ها را نشان دادم و گفتم این قالی را. مشتری بلافاصله گفت قیمت آن چقدر است و بعد از ینکه قیمت آن را گفتم بدون مکث چک آن را کشید و تحویلم داد و من قالی دوم را برداشتم  و برگشتم. همه اینها جمعا چند دقیقه ای بیشتر طول نکشید. پدر گفتند نکته همینجاست. مشتری با اسم فرش ارمی آشناست و بدنبال فرش ارمی است ولو قرار باشد چند بار بیاید و دست خالی برود چرا که او خوب می داند که من فرش را تنها به خاطر درآمد آن تولید نمیکنم. بلکه عاشق کارم هستم و هر قالی را با دقت و وسواس و علاقه تولید میکنم. حال این انتخاب توست. اگر میخواهی تنها از این راه درآمد داشته باشی وارد این کار نشو. نگران درآمدت هم نباش ولی اگر میخواهی در این کار بمانی باید عاشق این کار باشی. انگیزه مادی بزودی به خاطر سختی های اینکار کمرنگ می شود و رغبت ادامه به کار را از دست میدهی. تولید خوب و علاقمندانه موجب رضایت مشتری می شود او همین عشق تو را می خرد بنابر این باید همه حواس و عشقت را صرف کار کنی. مشتری خودش خواهد آمد.»


مراسم اهدای قالی ابریشمی به شینزو آبه نخست وزیر ژاپن. این فرش ظریف 4 متر مربعی از جمله تولیدات فرش حسین ارمی است

محمد ارمی در صحبت های خود تاکید کرد: «تحریم ها و مشکلات مختلف یک واقعیت غیر قابل انکار هستند ولی عشق و علاقه و صداقت در کار میتواند بسیاری از این موانع را مرتفع کند. پدران ما با چنین نگاهی به کار تولید قالی پرداختند ولی متاسفانه امروز می بینیم گاه این اصول اخلاقی در برخی مواقع و در میان برخی تولیدکنندگان کمرنگ شده است و در عوض مدام ناله و گلایه می کنند که بازار خراب است. بنظر من ما باید به همان اندازه که به طرح و رنگ قالی توجه داریم به همان میزان و حتی بیش از آن مراقب عشق و علاقه خود به اینکار باشیم و در عین حال انصاف و اخلاق را به عنوان یکی از اصلی ترین ارکان تولید این کالای فرهنگی فراموش نکنیم. ابریشم درجه یک با ابریشم درجه دو وقتی داخل بافت استفاده شد و کار تمام شده پرداخت شد در شکل ظاهر هیچ تفاوتی با هم ندارد و تشخیص درجه یک یا دو بودن آن نه تنها برای مشتری بلکه برای بسیاری از فروشندگان هم  ممکن نیست ولی قیمت این دو خیلی متفاوت است. اشکالات و ایرادات ناشی از اختلاف کیفیت هم بعد از چند سال خودش را نشان می دهد. اینجا تنها اخلاق و انصاف است که مانع از بکارگیری جنس درجه دو می شود و همین اختلاف هاست که باعث می شود تولیدات یک برند مورد استقبال بازار قرار بگیرد و مشتری های وفادار را پیرامون یک برند جمع کند.»

ارمی در پایان اضافه کرد: «ما در مجموعه فرش ابریشم حسین ارمی قم بدنبال حفظ این ارزش های برند خود هستیم و وصیت پدرم مرحوم حسین ارمی در تولید چنین محصولاتی را سرلوحه کار خود قرار داده ایم.
از اینکه با لطف و محبت به عرایض بنده توجه فرمودید سپاسگزارم و همه شما را بخدا می سپارم.»

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.