دومین رویداد از افسانه تا اصالت

معرفی برند هنری و تجاری فرش اعلاباف

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

کارگاه رویکرد فرهنگی و هنری در فرش دستباف با حضور 20 نفر از تولیدکنندگان، هنرمندان و علاقمندان به فرش دستباف در تاریخ 24 خردادماه 1402 از ساعت 15 تا 18 در تالار پازیریک موزه فرش ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موزه فرش ایران، در قسمت اول این کارگاه نرگس اعلاباف، نسل چهارم خاندان اعلاباف، به معرفی برند اعلاباف تبریز که توسط مرحوم حاج حسن اعلاباف بنیانگذاری شده است پرداخت.

 

وی گفت فرش اعلاباف با یک و نیم قرن تجربه، برندی هنری و تجاری از فرش تبریز است که توسط مرحوم حاج حسن اعلاباف بنیانگذاری شد؛ ایشان در سال ۱۳۲۸ چشم از جهان فرو بست از ایشان ۷ شاخه تنومند به یادگار ماند که هرکدام به نوبت خویش در جهت بارورشدن بیش از پیش فرش تبریز ایفای نقش نموده اند. یکی از شاخه های تنومند و پر بار شجر اعلاباف که در سال 1296 هجری شمسی دیده به جهان گشود، فرزند ارشد ایشان، مرحوم استاد عباسعلی اعلاباف بود. ایشان در مدارس قدیمی تبریز تحصیل نموده و در مکتب خانه فاضل و قسمتی خارج از مکتب خانه بطور خصوصی از استادان دیگر به آموختن پرداخت. چون کارخانه فرشبافی پدر وی در نزدیکی خانه بود، از دوران کودکی در اثر رفت و آمد به آنجا با فرش آشنا شد؛ بعدها بافتن فرش و رنگرزی گیاهی را که پدرش در آن مهارت کامل داشت آموخت و سایر امور فنی و رنگرزی و رنگ آمیزی نقشه و نقطه چینی نقشه ها را بتدریج فرا گرفت. در سال 1307  هنگامی که پدرش عازم مکه معظمه بود؛ امورحسابداری کارخانه را به او واگذار کرد که سبب شد اوقات بیشتری در کارخانه مشغول باشد در فراغت از مطالعه درس؛ مشغول نقاشی می شد و کم کم با استعداد خدادادی طراحی می کرد که مورد پسند پدرش واقع شد؛ در سال 1308  بود که طرحهای گوناگون او مورد پسند در بازارهای فرش در جهان گردید؛ بدین طریق پدر تمام امور کارخانه و معامله با مشتریان داخلی و خارجی را به او واگذار کرد. امروزه بیش از 600 طرح نفیس از ایشان به یادگار مانده است. محسن اعلاباف، فرزند استاد عباسعلی اعلاباف از نسل سوم خاندان اعلاباف است که این هنر ارزشمند را از پدر به ارث برده و همواره در کنار پدر و بعد از ایشان در زمینه طراحی و تولید فرش ادامه دهنده راه پدرخود بود.

نرگس اعلاباف اضافه کرد از خصوصیات بارز فرش اعلاباف استفاده از رنگ های گیاهی و مواد اولیه با کیفیت و بافت سبک سنتی هنری هست که آن را از دیگر فرش ها متمایز می کند. هماهنگی رنگ ها در فرش مثل هماهنگی سازها در موسیقی است که در آثار تولیدی اعلاباف این هماهنگی بین زیبایی و رنگ شناسی همراه با به کارگیری نقوش مشهود است. فرش های اعلاباف حتی بدون دیدن مارک، از رنگ های منحصر به فرد و بافت دقیق آن کاملا قابل تشخیص است.

محسن اعلاباف در دومین جشنواره از افسانه تا اصالت چهار نمونه اثر خود با نام های قالی ترنج شکارگاه، قالی پرده چهارستاره، قالی بزم ملکه و قالی ترمه یا محرمات 13 متری را به نمایش گذاشت که قالی ترنج شکارگاه بعنوان یکی از شش فرش برگزیده از نگاه مردمی انتخاب شد و نرگس اعلاباف نسل چهارم خانواده اعلاباف به نمایندگی از محسن اعلاباف لوح و تندیس تقدیر جشنواره را دریافت کرد. قالی ترنج شکارگاه درابعاد 300 در 185سانتی متر با رجشمار 60، با رنگ گیاهی، چله ابریشم و پرز و پود نخ و پنبه بافته شده است.


گفتنی است که دومین جشنواره از افسانه تا اصالت از سلسله رویدادهای نمایش گزیده دستبافته های ایرانی بمناسبت روز ملی فرش به میزبانی موزه فرش ایران و توسط استارتاپ چمروش و مجموعه آلبرزا از تاریخ 20 خردادماه تا 27 خردادماه 1402  برگزار شد. در این جشنواره 10 تولید کننده برگزیده فرش دستباف ایران شامل فرش محمد جمشیدی، فرش محمود محقق، فرش مهدی صیرفیان، فرش کریم صیرفیان، فرش یاشار ملفوظی، فرش فاخر زرباف، فرش محسن اعلاباف، فرش زاهدی موحد، فرش محمدخاکبازان، فرش علیرضا حقیقی و یک مجموعه دار به نام فرش مهدی فخاریان با عرضه 36  گزیده آثار دستبافه های اصیل ایرانی حضور داشتند.

 برگزاری 20 کارگاه‌ آموزشی با موضوعات بلاکچین در ردیابی اصالت و مالکیت فرش، بکارگیری هوش مصنوعی در اصالت سنجی فرش، نوآوری در اکو سیستم فرش، پنل تخصصی تولید و صادرات فرش با رویکرد هنری، رمزگشائی اسطوره ها در فرش دستباف، معرفی برند فرش محسن اعلاباف، معناشناسی و زیبائی شناسی در فرش، تحلیل فرش رنگ در عرصه ملکوت، معرفی فرش قشقائی، آینده پژوهشی در فرش، فروش فرش در فضای آنلاین، ارتقاء جایگاه فرش بعنوان یک محصول فاخر، نقش برجسته سازی فرش، هویت برند فرش ایرانی، اصالت هنری فرش صیرفیان و فرش مکتب اصفهان از جمله برنامه های این جشنواره بود.

حامیان معنوی این جشنواره وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دفترفناوری و نوآوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه حضرت معصومه (س) بودند.

 

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.