روز ملی فرش دستباف

برگزاری مراسم روز ملی فرش 1402 در موزه فرش ایران

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

مراسم جشن روز ملی فرش با حضور بیش از 200 از نفر از اساتید، پیشکسوتان، تولیدکنندگان، رئیس اتاق اصناف استان تهران، روسای اتحادیه های فرش تهران و قم و گروهی از هنرمندان و علاقمندان به فرش دستباف روز شنبه 20 خردادماه 1402 از ساعت 15 تا 17 در موزه فرش ایران برگزار شد. در این مراسم کتاب گنجینه ملی فرش ایران، پاکدست تاریخ شفاهی فرش و رسانه تصویری خانواده فرش رونمائی و دومین جشنواره از افسانه تا اصالت با حضور 9 تولیدکننده برگزیده و یک مجموعه دار افتتاح شد.

در ابتدای مراسم مهران صحرائی سرپرست موزه فرش ضمن خوشامدگویی و قدردانی از حضور اساتید و روسای اتحادیه ها تاکید کرد که با تدوین رویکرد فرهنگی و هنری برای موزه در تلاش هستیم از حضور و توان استارتاپ ها برای تحقق این رویکرد استفاده کنیم.

مرتضی ادیب‌زاده مدیرکل موزه‌ها سخنران بعدی این مراسم بود. وی ضمن تبریک این روز به حاضران، پیرامون هنر قالیبافی گفت: «هنر تجلی روح کمال طلب و جمال جوی انسان در قالب محسوس است و در تمام مراحل فرش‌بافی این مراحل را می‌بینیم. فرش و هنر فرش‌بافی ایران به ذات خودش متعالی است.» او اضافه کرد: «هدف ما در اداره‌کل موزه‌ها حفظ و پاسداشت فرش ایرانی در قالب آثار موزه‌ای است. باید بتوانیم با هنرمندان و کارگاه‌های فرش‌بافی ارتباط برقرار کنیم. امیدواریم برای اعتلای فرش که متعلق به همه مردم است قدمی برداریم و از تمام هنرمندان و پیشکسوتان تقاضا می‌کنم برای تحقق این موضوع کمک کنند.»

امیرحسین روشن ضمیر بنیانگذار چمروش و عضو هیات مدیره مجموعه آلبرزا سخنران بعدی این مراسم بود که با اشاره به نقش موزه ها در پیوند گذشته، حال و آینده گفت استارتاپ چمروش و استارتاپ استودیو آلبرزا از حدود یکسال پیش همکاری خود را با موزه فرش ایران آغاز کرده اند و برگزاری دومین جشنواره از افسانه تا اصالت حاصل این همکاری است. 

 


 

رونمايى از كتاب گنجینه ملی فرش ایران 
بخش اصلی مراسم به رونمايى از كتاب گنجینه ملی فرش ایران اختصاص داشت. این کتاب كه حاصل ۱۰
سال مطالعه و پژوهش تورج ژوله و نظارت دکتر سیروس پرهام، فرش‌شناس بین‌المللی است، با  مقدمه پرویز تناولی توسط انتشارات یساولی در 210 صفحه و به  دو زبان انگلیسی و فارسی  به چاپ رسیده است.

در این بخش تورج ژوله، نویسنده و پژوهشگر فرش دستباف ایران، به تشریح چرایی و چگونگی انتشار كتاب گنجینه ملی فرش ایران به عنوان کاتالوگ رسمی و بین المللی موزه فرش ایران پرداخت. او با اشاره به مطالعات اولیه و دستیابی به طرح کلی کتاب، چالش ها و دقایق آماده سازی و عکاسی قالی ها، مشکلات و موانع پیش روی انتشار کتاب و مراحل آماده سازی پیش از چاپ و بالاخره چاپ و صحافی نفیس، که همگی با وسواس و عشق و علاقه بانجام رسیده، نتیجه آنرا با کاستی هایی که طبیعت کارهای بزرگ و زمان بر است مطلوب ارزیابی کرد. ژوله با نقش اثرگذار و مهم نظارت دکتر سیروس پرهام که در تمامی مراحل، خصوصا تهیه متن اصلی سایه انداخته، از وی تقدیر و تشکر ویژه نمود. ژوله افزود: «درطول این قریب به 11 سال، موضوعات و قصه های جنبی زیادی به وقوع پیوست که اهمیت زیادی داشت. از جمله این وقایع می توان به تماس های ایجاد شده با موزه های بزرگ جهان و ایجاد زمینه های همکاری بین موزه ای اشاره کرد.

در ادامه معرفی كتاب گنجینه ملی فرش ایران، رضا یساولی، مدیر هنری انتشارات یساولی، نقش انتشارات یساولی را در تولید این کتاب نفیس تشریح نمود.

 


سیدرضی میری پژوهشگر و تولیدکننده فرش، سخنران بعدی این مراسم بود.
میری ضمن اشاره به کار ارزشمند انتشار  كتاب گنجینه ملی فرش ایران به نقش انگیزه توام با عشق و درک متعالی صاحبان معرفت، در توسعه فرهنگ اشاره و با احترام و بغضی که مانع سخن گفتن او می شد از دکتر سیروس پرهام، استاد فرش شناس  فرزانه که عمری با اشتیاقی خستگی ناپذیر در خدمت اعتلای فرهنگ و هنر ایران بوده است قدردانی کرد. او با اشاره به سختی کار انجام شده، از تورج ژوله بخاطر صرف این همه عشق و تلاش قدردانی کرده و در عباراتی از سرِ قدردانی که مورد توجه و تشویق حاضران قرار گرفت گفت: «اتفاقی که امروز در موزه فرش ایران در حال وقوع است براستی گرامیداشت روز ملی فرش است.
نمیدانم چطور باید روز فرش را از این بهتر جشن گرفت؟ جشنی که در آن تورج ژوله وجود داشته باشد»

در ادامه مراسم، احمد کریمی اصفهانی رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف، علی توسطی رئیس اتاق اصناف استان تهران و محمد جمشیدی از تولیدکنندگان برتر قم، به سخنرانی پرداختند.

حاضران در پایان مراسم، با حضور در گالری موزه فرش ایران ضمن افتتاح دومین جشنواره از افسانه تا اصالت از 36 گزیده فرش دستباف ایرانی ارایه شده دیدن کردند. 


دومین جشنواره از افسانه تا اصالت از سلسله رویدادهای نمایش گزیده دستبافته های ایرانی بمناسبت روز ملی فرش به میزبانی موزه فرش ایران و توسط استارتاپ چمروش و مجموعه البرزا از تاریخ 20 خردادماه تا 27 خردادماه 1402 برگزار می شود. در این جشنواره 9 تولید کننده برگزیده فرش دستباف ایران شامل فرش محمد جمشیدی، فرش محمود محقق، فرش مهدی صیرفیان، فرش کریم صیرفیان، فرش یاشار ملفوظی، فرش فاخر زرباف، فرش محسن اعلاباف، فرش محمدخاکبازان، فرش علیرضا حقیقی و مهدی فخاریان بعنوان مجموعه دار با عرضه 36 گزیده آثار دستبافته های اصیل ایرانی حضور دارند.

حامیان معنوی این جشنواره وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دفترفناوری و نوآوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه حضرت معصومه (س) هستند.

 

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.