گزارش

عظیم زاده پیش‌بینی کرد: توافق تهران - ریاض؛ آینده درخشان صادرات فرش ایران!!

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستبافت تبریز گفت: با توجه به توافق ایران با کشورهای عربی به‌ویژه عربستان، آینده فرش دستبافت ایرانی به‌ویژه فرش تبریز درخشان است.

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

«احد عظیم‌زاده» در گفت‌وگو با خبرنگار ایران‌پرس در تبریز، با بیان اینکه توافق ایران و عربستان بر بازار صادرات فرش ایرانی تاثیر مثبت دارد، اظهار کرد: درحال حاضر بازار فرش برای صادرات به امارات و روسیه خوب است و با توجه به اینکه در هشت سال اخیر فرش ایرانی به عربستان صادر نشده است اما با توافق دو کشور بازار آینده فرش ایران مثبت پیش‌بینی می‌شود. 

عظیم‌زاده، جایگاه فرش دستبافت تبریز در بازارهای جهانی را مثبت دانست و تصریح کرد: به‌سبب کم شدن تولید و همزمان بالا رفتن تقاضای جهانی، وضعیت فرش ایران بهتر می‌شود و باید متناسب با تقاضای بازارهای جهانی، فرش تولید شود. 

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستبافت تبریز گفت: چین برای مقطعی تولید فرش را شروع کرد اما موفق نبود و به‌همین سبب 98 درصد فرش چین کنار گذاشته ‌شد و اکنون چین به یکی از بهترین خریداران فرش ایران تبدیل ‌شده است.

فرش دستبافت تبریز یکی از بهترین فرش‌های ایران است و به‌سبب طرح، نقشه و نوع بافت، این هنر دستی و شاهکار ایرانی، مشتریان خوبی در داخل و خارج کشور دارد.

پی‌نوشت:
کارپتور: عظیم زاده در این مصاحبه برخلاف ادعای مرکز ملی فرش ایران مبنی بر رشد تولید فرش کشور، بدرستی به کاهش میزان تولید فرش اشاره کرده است. درعین حال ادعاهای دیگر وی از جمله بالا رفتن تقاضای جهانی فرش دستباف کاملا نادرست است. از سوی دیگر توافقات میان ایران و عربستان و بازگشت مناسبات به روال عادی بیشتر متوجه مناسبات و تعاملات سیاسی است. اینکه طی هشت سال گذشته فرش ایرانی به عربستان صادر نشده نه تنها به معنی معطل بودن بازار آن کشور و انباشته شدن تقاضا نسبت به فرش ایرانی نیست، بلکه نشان می دهد که در خلاء حضور فرش ایرانی در بازار عربستان سایر کشورهای تولیدکننده از جمله ترکیه، هند، افغانستان و... فرصت کافی برای ورود بلامنازع به این بازارها را داشته و فضای فعالیت برای تولیدات ایرانی را تنگ و محدود کرده اند. عظیم زاده همچنین در جایی از این مصاحبه می گوید: «با توافق دو کشور بازار آینده فرش ایران مثبت پیش‌بینی می‌شود» این میزان از ساده انگاری و خوشبینی یقینا مانع از بررسی صحیح شرایط بازار و حضور هوشمندانه فرش ایران برای بازیابی فرصت از دست رفته بازار عربستان خواهد بود. در انتها نباید فراموش کرد که مشکل اصلی صادرات فرش ایران محدودیت های ناشی از تحریم است و صرف توافق سیاسی میان ایران و عربستان نه این تحریم ها را رفع می کند و نه روندهای مبادلات مالی و تجارت تحت تحریم را دگرگون خواهد کرد.
اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.