گزارش

کشف و ضبط یک سنگ‌نگاره دو هزار ساله ایرانی در فرودگاه بریتانیا

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

به گزارش سرویس اخبار خارجی کارپتور به نقل از خبر 12 فروردین 1401 روزنامه بریتانیایی گاردین، مأموران فرودگاه لندن موفق به کشف و ضبط یک نقش کنده‌کاری‌شده دوران ساسانی به قدمت دو هزار سال شدند.


روزنامه گاردین روز شنبه ۱۲ فروردین با اعلام این خبر گفته است این نقش برجسته یک‌متری، کنده‌شده از صخره‌ای متعلق به قرن سوم میلادی، تاکنون ثبت نشده و بنابر این، فردی که آن را قاچاق می‌کرده، احتمالا قصد فروش آن در بازار سیاه را داشته است.
بر اساس این گزارش، چنین نقش کنده‌کاری‌شده مهمی در بازارهای سیاه می‌تواند ۳۰ میلیون پوند فروخته شود.

تصویر منتشرشده نشان از نقش برجسته و شکوهمند مردی متعلق به دوران ساسانی دارد که اخیرا به صورت ناشیانه‌ و زمختی با تراشی زاویه‌دار از صخره‌ای در ایران بریده شده است.
گاردین می‌نویسد مأموران فرودگاه استانستد با دیدن یک بسته‌بندی تصادفی که وانمود شده بود کالای بی‌ارزشی در آن است، مشکوک شده و بعد از بررسی متوجه شده‌اند آن یک نقش باستانی با بیش از یک متر ارتفاع است.


دکتر سنت جان سیمپسون از موزه بریتانیا با نقش برجسته صخره ای غارت شده ساسانی. عکس از آنتونیو اولموس/ آبزرور

 

جان سیمپسون، متصدی ارشد و باستان‌شناس در بخش خاورمیانه موزه بریتانیا، می‌گوید:

«تقریباً هرگز با چنین موردی مواجه نشده‌ایم که نقشی از صخره با چنین سطحی از بی‌رحمی بریده شده باشد. آن را به طرزی باورنکردنی بد بریده و در یک جعبه کوچک و بدون بسته‌بندی مناسب قرار داده و جعبه را با میخ محکم کرده‌اند

با توجه به نبود نوشته‌ای روی نقش برجسته و معلوم نبودن محلی که از آنجا بریده و جدا شده است، مشخص کردن تاریخ دقیق آن سخت است، اما دوران امپراتوری ساسانی مربوط به ۲۲۴ تا ۶۵۱ میلادی است، امپراتوری که وسعت آن از شرق ایران تا بغداد و از آسیای مرکزی تا قفقاز را شامل می‌شد و رقیب امپراتوری روم بود.

سیمپسون می‌گوید اگرچه پایتخت ساسانی‌ها در تیسفون، نزدیک بغداد کنونی بود، اما به نظر می‌رسد این نقش از یک صخره در شیراز کنده شده باشد: «از آنجایی که این نقش از یک سنگ آهکی که در سراسر ایران یافت می‌شود تراشیده شده، نمی‌توان محل دقیق آن را مشخص کرد. تنها حدود ۳۰ نقش برجسته صخره‌ای ساسانی وجود دارد که قدمت بیشتر آنها به قرن سوم میلادی می‌رسد. تقریباً همه در بخش نسبتاً کوچکی از ایران و استان فارس هستند

به گفته او، فقدان کتیبه باعث می‌شود شناسایی فرد تصویر شده غیرممکن باشد، اما لباس و سرپوش او نشان می‌دهد فردی شاخص است: «ژست سلام و تسلیم او، با انگشت سبابه خم شده، از ویژگی‌های هنر ساسانی است که نشان از حضور جمعی از نخبگان در حضور شاه دارد. این تصویر نشان می‌دهد که نقش یاد شده بخشی از یک ترکیب بزرگتر بوده است

هنوز معلوم نیست چه کسی این بسته را از طریق هواپیما پست کرده و تاکنون کسی نیز در این رابطه بازداشت نشده است، اما آدرس دریافت کننده آن یک سایت اینترنتی حراجی در بریتانیا (کراون) بوده و این حراجی نیز گفته است که انتظار چنین محموله‌ای را نداشته است.

بعد از کشف این اثر باستانی، موزه بریتانیا با کسب اجازه از ایران، آن را برای سه ماه به نمایش خواهد گذاشت و سپس به موزه ملی تهران ارسال خواهد کرد.

سیدمهدی حسینی متین، کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن در بیانیه‌ای گفته است امیدواریم گسترش بیشتر همکاری‌ها بین موزه بریتانیا و سفارت ایران در لندن همچنان در مبارزه برای قاچاق آثار باستانی و حفاظت از میراث فرهنگی مؤثر باشد.

پی‌نوشت:
عملیات پاندورا یک عملیات بین المللی است که در سال 2016 با هدف قرار دادن قاچاق غیرقانونی کالاهای فرهنگی غارت شده یا دزدیده شده با هماهنگی یوروپل ، اینترپل و سازمان جهانی گمرک راه اندازی شد . پس از پاندورا ششم، 147050 اثر فرهنگی کشف شد و 407 مورد دستگیری تا اوایل سال 2022 صورت گرفت.
اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.