گزارش

حضور فرش فاخر زرباف در رویداد از افسانه تا اصالت با عرضه قالی سبک عمواوغلی

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

 

فرش فاخر زرباف توسط زهرا خداویسی در سال 1380 بنیانگذاری شد و یکی از شعارهای اصلی آن زنده نگهداشتن یاد و هنر طراحان بزرگ قدیمی است که دست بافته های آنها زینت بخش کاخ‌ها و موزه‌های بزرگ جهان است.  خداویسی با همراهی همسرشان حسین آگهی ظرف چند سال گذشته در زمینه طراحی و تولید قالی‌های نفیس به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کرده است. خداویسی در گفتگوی اختصاصی با کارپتور ضمن تبریک سال نو و نوروز باستانی به همه ایرانیان و بازدیدکنندگان محترم موزه فرش گفت « قالی ایران قدیمی ترین هنر و فرهنگ ایرانی است که همواره در دنیا حرفی برای گفتن دارد و بر این اساس کارگاه فرش فاخر زرباف در همکاری با برترین اساتید طراحی و هنرمندان قالیباف و بهره‌گیری از رنگرزی گیاهی و مصالح درجه یک بر بازبافی و تولید قالی‌های نفیس، موزه‌ای و تاریخی تمرکز دارد تا بتواند اصیل‌ترین نقشه‌های ایرانی را در قالب فرش به دست دوستداران این هنر برساند. »

او اضافه کرد که فرش فاخر زرباف بعنوان یکی از سه تولید کننده برگزیده با حمایت استارتاپ چمروش در رویداد از افسانه تا اصالت، یک جفت قالی نفیس 9 متری سبک عمو اوغلی را به نمایش گذاشته است. این دو قالی به ابعاد 3.5 در 2.5 متر با رجشمار 65 در 34 رنگ بافته شده اند و 5 بافنده متبحر حدود دو سال و نیم برای بافت آن زمان صرف کرده‌اند.  گفتنی است خانواده هنرمند عمواوغلی از بافندگان زبر‌دست کهنموی آذربایجان (روستایی مابین اسکو و کندوان) هستند که مکتب جدیدی را در بافت فرش پایه‌گذاری کردند. از ویژگی‌های بارز قالی‌های عمواوغلی وزن اندک، لطیف‌بودن، استفاده از رنگ‌های طبیعی، بافت ریز قالی و تعداد گره فراوان است که انواع لچک ترنج و افشان یا گلدانی در آن دیده می‌شود.

خداویسی در پایان از همه دوستداران و علاقمندان به فرش دستباف دعوت کرد تا در کارگاه تجربه او که در روز 5 فروردین از ساعت 13 تا 14 در آمفی تاتر موزه فرش برگزار می شود شرکت کنند.

لازم به یادآوری است که رویداد از افسانه تا اصالت که با نمایش 40 گزیده فرش اصیل ایرانی در موزه فرش ایران از 29 اسفند 1401 آغاز شده است تا 12 فروردین 1402 ادامه می‌یابد.

با کلیک روی این لینک، به لیست تمامی مطالب مرتبط با این رویداد در یک صفحه دسترسی پیدا کنید

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.