رویدادها

ناظران هنر چشم انتظار حرکتی نو هستند

1403/0۳/۲۴

سایت اطلاع رسانی فرش ایران – کارپتور

نشست گفتگو محور با عنوان «هنرمند مولف و جایگاه آن با معرفی قالی افسانه سیمرغ» که روز پنجشنبه 24 خرداد ماه 1403 ساعت 17:30 تا 18:30 در سالن پازیریک موزه فرش ایران برگزار شد

در این نشست سارا میرنظامی طراح فرش و رئیس انجمن طراحان فرش تهران گفت « به نظر من امضای طراح در پای فرش بافته شده دارای ارزش است زیرا با اینکار هنرمند خود را به چالش می کشد و مسئولیت هنری بخش عمده ای از اثر را با امضای خود بر عهده می گیرد و این امضاء باعث می شود که حد توقع مخاطب فرش با طراح مشخص شود و طراح برای گام جدید در صدد ایجاد منظرگاهی متفاوت از قبل باشد زیرا ناظران هنر چشم انتظار حرکتی نو هستند. لذا موجی از اعماق فرش بصورت خود جوش در خواهد آمد. »

هنرمند مولف و جایگاه آن با معرفی قالی افسانه سیمرغ

میرنظامی در بخش دوم سخنرانی خود افزود « در مورد اصالت نباید دیدگاه متعصبانه داشته باشیم زیرا تعصب عامل بازدارنده است و ممکن است این تعصب ناشی از تعریف نادرست ما از اصالت باشد. اصالت از قدیم بوده و هست و ماندگار خواهد بود اما اگر اصول و قاعده را درست فرا بگیریم و بکار ببندیم در مرحله بعد می توانیم خلاقیت داشته باشیم. بعنوان مثال پیکاسو قبل از ایجاد آثار مدرن به طراحی کاملا تسلط داشت به همین دلیل توانست تفکری جدید ایجاد کند و آثارش مورد استقبال قرار گرفت. در مورد فرش نیز این موضوع مصداق پیدا میکند لذا  من معتقدم تا زمانیکه ما نتوانیم آنچه در گذشته انجام شده را خوب درک و اجرا کنیم نخواهیم توانست خوب خلق کنیم. بنابراین ضمن اینکه باید نیازهای مخاطبین فرش را بدانیم  باید فرم ها، موتیف ها و نقوش فرش خود را با حفظ اصالتها به روز رسانی کنیم. »

میرنظامی در پایان گفت «شایان ذکر است که فرش علاوه بر اینکه کف پوش مناسبی است قرار بود که حس باغ ایرانی را از محیط بیرون از خانه به داخل آن ایجاد کند و این احساس خوب در باغ زندگی کردن را به انسانها منتقل کند. با نظر به اینکه این باغ و آرایش آن به روز شده است و همه گل ها همچنان در آن وجود دارد بنظر میرسد فرش هم همین مصداق را دارد و میتواند با حفظ عنصر و اصولش با فرم جدید و مورد پسندتر عصر حاضر شود  من باور دارم که اساتید و هنرمندان برجسته ای در داخل کشور داریم که می توانند در کنار هم و در یک زنجیره اتفاقات خوبی را رقم بزنند. »

گفتنی است سومین جشنواره از افسانه تا اصالت از تاریخ 22 تا 25 خردادماه 1403 با حمایت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه حضرت معصومه (س) در موزه فرش ایران برگزار شد.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.