دومین رویداد از افسانه تا اصالت

آینده‌پژوهی در فرش، حلقه گم‌شده بازاریابی

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

به مناسبت روز ملی فرش و هفته جهانی صنایع‌دستی کارگاه آینده‌پژوهی در بازاریابی فرش دستباف در موزه فرش برگزار شد.

در این کارگاه که با حضور اساتید، علاقه‌مندان، و تعدادی از ذینفعان حوزه فرش دستباف بعدازظهر پنجشنبه مورخه 25 خردادماه 1402 ساعت 15 بصورت حضوری و از طریق لایو اینستاگرام  برگزار شد. در این کارگاه مهدی امیدی جعفری مدیرمجله بین المللی فرش به وضعیت فرش ایران در بازارهای جهانی در چند بخش پرداخت.

در بخش اول شباهت‌ها و تفاوت‌های فرش و صنایع دستی و همگرایی آنها در بازارهای داخلی و جهانی ارزیابی شد. سپس جایگاه فرش ایران در حوزه بین‌الملل به صورت خلاصه تشریح نموده و بخشی از بازارهای جهانی از دست رفته و رقبای جدید فرش ایرانی را معرفی نمود.

ایشان در بخش بعد آرمان‌های توسعه، تاب‌آوری و ثبات جهانی را ارزیابی کرده و اثر فرش دستباف در هر کدام از آنها مورد بررسی اجمالی قرار گرفت . پایداری فرش در اکوسیستم جهانی نیز در همین بخش عنوان شد.

مدیر مجله فرش ضمن توضیح در این خصوص به بررسی چند نمونه از کشورهای رقیب از جمله چین، ژاپن و نپال نیز اشاره داشت و به‌صورت خلاصه علت موفقیت آنها در این خصوص را عنوان نمود. وی در بخش دیگری از این سخنرانی به بررسی عوامل و مشکلات داخلی فرش پرداخته و بیشتر آنها را تابع تصمیم‌های غلط مدیران بخش دولتی دانست که باید بازنگری اساسی در آن صورت گیرد.

سلیقه‌یابی مشتریان در بازارهای جهانی و تغییر درخواست آنها، و عدم دقت لازم به این مسئله مهم نیز از جمله موارد دیگری بود که با مشارکت حاضران و به‌صورت سؤال و پرسش به آن پرداخته شد. اصرار بر تولید محصولات با نقوش و طرح‌های سنتی و استفاده از رنگ‌های موردپسند داخلی نیز در همین بخش بررسی شد.

همچنین تولید فرش در کشورهای همسایه شامل ترکیه، افغانستان و پاکستان و عوامل کاهش قیمت تولید در آن کشورها نیز به صورت اجمالی به آنها پرداخته شده و شرایط این فرش در این کشورها مشخص شد.

بازگرداندن جایگاه فرش به خانه ایرانی از موارد دیگری بود که امیدی جعفری به آن پرداخت. وی در این مورد نقش تبلیغات رسانه ملی در عموم برنامه‌ها، کمک هزینه دولتی برای خرید، و تحقیقات شرکت‌های دانش‌بنیان را در این مورد کمرنگ و خنثی دانسته و اشاره نمود که در موارد فوق کم‌کاری زیادی صورت گرفته است و ارزش گزاری فرش ایرانی را با افت مواجه کرده است.

نقش اتحادیه‌های متولی و بخش تعاون به‌عنوان حلقه رابط بین ذینفعان فرش و مرکز ملی به‌عنوان متولی بخش دولتی از مباحث دیگر این برنامه بود. همچنین عنوان شد بلاتکلیفی فرش در وزارتخانه‌های صمت و میراث فرهنگی و تصمیم‌های جدید مبنی بر تغییر ساختار جدید وزارت صمت در تشکیل سازمان بازرگانی نیز در آینده فرش تأثیر مستقیم خواهد داشت.

امیدی جعفری در پایان از زحمات منصور امیدیان مدیرعامل توسعه خوشه فرش استان تهران و مهران صحرایی سرپرست موزه فرش ایران و سایر عوامل اجرایی در هماهنگی و همراهی این برنامه تشکر و قدردانی کرد. همچنین بنابر درخواست علاقه‌مندان شرکت‌کننده قرار شد این کلاس‌ها به‌صورت مداوم و با سرفصل کامل‌تر ارائه شده و استمرار داشته باشد.

گفتنی است که دومین جشنواره از افسانه تا اصالت از سلسله رویدادهای نمایش گزیده دستبافته های ایرانی بمناسبت روز ملی فرش به میزبانی موزه فرش ایران و توسط استارتاپ چمروش و مجموعه آلبرزا از تاریخ 20 خردادماه تا 27 خردادماه 1402  برگزار شد. در این جشنواره 10 تولید کننده برگزیده فرش دستباف ایران شامل فرش محمد جمشیدی، فرش محمود محقق، فرش مهدی صیرفیان، فرش کریم صیرفیان، فرش یاشار ملفوظی، فرش فاخر زرباف، فرش محسن اعلاباف، فرش زاهدی موحد، فرش محمدخاکبازان، فرش علیرضا حقیقی و یک مجموعه دار به نام فرش مهدی فخاریان با عرضه 36  گزیده آثار دستبافه های اصیل ایرانی حضور داشتند.

 برگزاری 20 کارگاه‌ آموزشی با موضوعات بلاکچین در ردیابی اصالت و مالکیت فرش، بکارگیری هوش مصنوعی در اصالت سنجی فرش، نوآوری در اکو سیستم فرش، پنل تخصصی تولید و صادرات فرش با رویکرد هنری، رمزگشائی اسطوره ها در فرش دستباف، معرفی برند فرش محسن اعلاباف، معناشناسی و زیبائی شناسی در فرش، تحلیل فرش رنگ در عرصه ملکوت، معرفی فرش قشقائی، آینده پژوهشی در فرش، فروش فرش در فضای آنلاین، ارتقاء جایگاه فرش بعنوان یک محصول فاخر، نقش برجسته سازی فرش، هویت برند فرش ایرانی، اصالت هنری فرش صیرفیان و فرش مکتب اصفهان از جمله برنامه های این جشنواره بود.

حامیان معنوی این جشنواره وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دفترفناوری و نوآوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه حضرت معصومه (س) بودند.

 

 

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.