دومین رویداد از افسانه تا اصالت

قالی ترنج شکارگاه اعلاباف در جمع شش فرش برگزیده مردمی دومین جشنواره از افسانه تا اصالت

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

معرفی قالی ترنج شکارگاه محسن اعلاباف بعنوان یکی از شش فرش برگزیده از نگاه مردمی در دومین جشنواره از افسانه تا اصالت.

 

به گزارش روابط عمومی موزه فرش ایران قالی ترنج شکارگاه که توسط محسن اعلاباف تولید شده است بعنوان یکی از شش فرش برگزیده از نگاه مردمی در دومین جشنواره از افسانه تا اصالت معرفی شد.

فرش اعلاباف با یک و نیم قرن تجربه، برندی هنری و تجاری از فرش تبریز است که توسط مرحوم استاد حاج حسن اعلاباف بنیانگذاری شد و فرزند ارشد ایشان مرحوم استاد عباسعلی اعلاباف است که امروزه بیش از 600 طرح نفیس از ایشان به یادگار مانده است. محسن اعلاباف فرزند استاد عباسعلی اعلاباف و نوه مرحوم حاج حسن اعلاباف نسل سوم خاندان اعلاباف است که این هنر ارزشمند را از پدر به ارث برده و همواره در کنار پدر و بعد از ایشان در زمینه طراحی و تولید فرش ادامه دهنده راه پدر خود بوده است.

از خصوصیات بارز فرش اعلاباف استفاده از رنگ های گیاهی و مواد اولیه با کیفیت و بافت سبک سنتی هنری است که آن را از دیگر فرشها متمایز میکند. هماهنگی رنگها در فرش مثل هماهنگی سازها در موسیقی است که در آثار تولیدی اعلاباف این هماهنگی بین زیبایی و رنگ شناسی همراه با به کارگیری نقوش مشهود هست. فرشهای اعلاباف حتی بدون دیدن مارک آن از رنگهای منحصر به فرد و بافت فرش کاملا قابل تشخیص است.

محسن اعلاباف در دومین جشنواره از افسانه تا اصالت چهار نمونه آثار خود با نام های قالی ترنج شکارگاه، قالی پرده چهارستاره، قالی بزم ملکه و قالی ترمه یا محرمات 13 متری  را به نمایش گذاشته بود که قالی ترنج شکارگاه بعنوان یکی از شش فرش برگزیده از نگاه مردمی انتخاب شد و نرگس اعلاباف نسل چهارم خانواده اعلاباف به نمایندگی از محسن اعلاباف لوح و تندیس تقدیر جشنواره را دریافت کرد. قالی ترنج شکارگاه درابعاد 300 در 185 سانتی متر با رجشمار 60، با رنگ گیاهی، چله ابریشم و پرز و پود نخ و پنبه بافته شده است.

گفتنی است که دومین جشنواره از افسانه تا اصالت از سلسله رویدادهای نمایش گزیده دستبافته های ایرانی بمناسبت روز ملی فرش به میزبانی موزه فرش ایران و توسط استارتاپ چمروش و مجموعه آلبرزا از تاریخ 20 خردادماه تا 27 خردادماه 1402  برگزار شد. در این جشنواره 10 تولید کننده برگزیده فرش دستباف ایران شامل فرش محمد جمشیدی، فرش محمود محقق، فرش مهدی صیرفیان، فرش کریم صیرفیان، فرش یاشار ملفوظی، فرش فاخر زرباف، فرش محسن اعلاباف، فرش زاهدی موحد، فرش محمدخاکبازان، فرش علیرضا حقیقی و یک مجموعه دار به نام فرش مهدی فخاریان با عرضه 36  گزیده آثار دستبافه های اصیل ایرانی حضور داشتند.

 برگزاری 20 کارگاه‌ آموزشی با موضوعات بلاکچین در ردیابی اصالت و مالکیت فرش، بکارگیری هوش مصنوعی در اصالت سنجی فرش، نوآوری در اکو سیستم فرش، پنل تخصصی تولید و صادرات فرش با رویکرد هنری، رمزگشائی اسطوره ها در فرش دستباف، معرفی برند فرش محسن اعلاباف، معناشناسی و زیبائی شناسی در فرش، تحلیل فرش رنگ در عرصه ملکوت، معرفی فرش قشقائی، آینده پژوهشی در فرش، فروش فرش در فضای آنلاین، ارتقاء جایگاه فرش بعنوان یک محصول فاخر، نقش برجسته سازی فرش، هویت برند فرش ایرانی، اصالت هنری فرش صیرفیان و فرش مکتب اصفهان از جمله برنامه های این جشنواره بود.

حامیان معنوی این جشنواره وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دفترفناوری و نوآوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه حضرت معصومه (س) بودند.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.