دومین رویداد از افسانه تا اصالت

مهراب فرشته محبوب ترین قالی دومین جشنواره از افسانه تا اصالت

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

ناصر (یاشار) ملفوظی طراح و تولید کننده تک آثار هنری فرش دستباف با تمرکز بر حفظ اصالت و برجسته کاری فرش شناخته می شود. آثار وی با رویکردی کاملا سنتی و دستی کار می شوند و هرکدام دارای مفهوم و معنای مختص به خود هستند که با حجم دادن توسط هنر قیچی کاری جلوه خاصی پیدا می کند. این آثار بصورت دکوراتیو و دیواری ارائه می شود و از حدود سال 1390 این نمونه آثار در بازارهای بین المللی از جمله آمریکا، کانادا، سوئیس، آلمان، ژاپن و قطر عرضه و مورد توجه خاص علاقمندان قرار گرفته است. وی جوایز مختلفی از جشنواره های داخلی و خارجی دریافت کرده است و فرش گردون مهر وی که در موزه فرش ایران به نمایش درآمد دارای تقدیرنامه از جشنواره فرش فاخر اصفهان در سال 1401 است.

یاشار ملفوظی در دومین جشنواره از افسانه تا اصالت هفت نمونه کار خود را به نمایش گذاشت که قالی مهراب فرشته که با الهام از اثر استاد اکبر مهدی ئی طراحی شده است در این جشنواره بعنوان محبوبترین قالی از نگاه مردمی انتخاب شد. قالی مهراب فرشته در ابعاد  240 در 160  سانتی متر در رجشمار 80 با مصالح کرک و ابریشم بافته شده است. از این قالی فقط یک تخته تولید شده و طرح قالی همچنان که از نامش پیداست الهام گرفته از مهراب ستون دار است که در قسمت پایین آن دو فرشته بر این حریم امن نظارت دارند که باغی پر از گل و گچبری‌های ابریشمی از اسلیمی را دارد. وجه تمایز این اثر با آثار دیگر یاشار ملفوظی، نقش برجسته سازی بسیار خاص و منحصر بفرد بر روی ابریشم و ایجاد حجم از ابریشم هست که بسیار دشوار و زمانبر است. کار بافت این فرش دو سال و اجرای نقش برجسته آن دقیقا یک سال زمان برده است.

ملفوظی در پایان دومین جشنواره از افسانه تا اصالت گفت «حضور تولیدکنندگان معتبر در این جشنواره فرصت مناسبی برای هم افزائی و همینطور معرفی هنر فرهنگ فرش دستباف ایران است و موزه فرش ایران بعنوان میزبان این جشنواره اعتبار کم نظیر و خاصی به آن بخشیده است» وی در مراسم اختتامیه از سرپرست موزه مهران صحرائی و دبیر دومین جشنواره امیرحسین روشن ضمیر و سایر عوامل برگزاری قدردانی و ابراز امیدواری کرد که این جشنواره بصورت منظم و با حضور تمامی تولید کنندگان آثار هنری فرش و حمایت مسئولان ادامه یابد و هرچه زودتر جایگاه بین المللی پیدا کند.

گفتنی است که دومین جشنواره از افسانه تا اصالت از سلسله رویدادهای نمایش گزیده دستبافته های ایرانی بمناسبت روز ملی فرش به میزبانی موزه فرش ایران و توسط استارتاپ چمروش و مجموعه آلبرزا از تاریخ 20 خردادماه تا 27 خردادماه 1402  برگزار شد. در این جشنواره 10 تولید کننده برگزیده فرش دستباف ایران شامل فرش محمد جمشیدی، فرش محمود محقق، فرش مهدی صیرفیان، فرش کریم صیرفیان، فرش یاشار ملفوظی، فرش فاخر زرباف، فرش محسن اعلاباف، فرش زاهدی موحد، فرش محمدخاکبازان، فرش علیرضا حقیقی و یک مجموعه دار به نام فرش مهدی فخاریان با عرضه 36  گزیده آثار دستبافه های اصیل ایرانی حضور داشتند.

 برگزاری 20 کارگاه‌ آموزشی با موضوعات بلاکچین در ردیابی اصالت و مالکیت فرش، بکارگیری هوش مصنوعی در اصالت سنجی فرش، نوآوری در اکو سیستم فرش، پنل تخصصی تولید و صادرات فرش با رویکرد هنری، رمزگشائی اسطوره ها در فرش دستباف، معرفی برند فرش محسن اعلاباف، معناشناسی و زیبائی شناسی در فرش، تحلیل فرش رنگ در عرصه ملکوت، معرفی فرش قشقائی، آینده پژوهشی در فرش، فروش فرش در فضای آنلاین، ارتقاء جایگاه فرش بعنوان یک محصول فاخر، نقش برجسته سازی فرش، هویت برند فرش ایرانی، اصالت هنری فرش صیرفیان و فرش مکتب اصفهان از جمله برنامه های این جشنواره بود.

حامیان معنوی این جشنواره وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دفترفناوری و نوآوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه حضرت معصومه (س) بودند.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.