فرش در ایران

قالی ایرانی؛ همیشه در اتاق ترامپ!

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ رسماً از برجام خارج شد. خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی و محدودیت هایی که این اقدام برای نقل و انتقالات پولی و بانکی برقرار کرد نه تنها امکان مبادله قالی ایرانی با آمریکا، بلکه تجارت دیرینه میان ایران و اروپا را نیز با چالش های جدی روبرو کرد. در این میان فرش ایرانی به عنوان یک محصول هنری که نقش قابل ملاحظه ای را در تبادل فرهنگی میان ملت ایران و سایر ملل جهان از جمله شهروندان آمریکایی بر عهده داشت نیز جزو اقلام تحریمی قرار گرفت و دوستداران هنر قالی ایران در جهان را از دسترسی آسان محروم کرد. نکته جالب و مهم در این میان حضور همواره فرش ایرانی به عنوان عنصری مهم و ارزشمند در تزئین فاخر و صحنه پردازی مجلل در واتیکان، کاخ پادشاهی سعودی و نیز در سالن ها و سرسراهای کاخ سفید است، همانجا که خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای اعلام شد.

در ادامه چند مورد از این حضور را به نقل از خبرگزاری Usatoday مشاهده می کنیم:

 

رئیس جمهور دونالد ترامپ و رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین در 16 ژوئیه 2018 در هلسینکی در حالی که بر روی فرش کاشان ایستاده اند، عکس می گیرند.
PABLO MARTINEZ MONSIVAIS, AP

 

ترامپ و کیم جونگ اون از کره شمالی در سنگاپور در 12 ژوئن 2018. آنها روی یک فرش عتیقه ایرانی هریس سراپی از شمال غرب ایران نشسته اند.
EVAN VUCCI, AP

 

پاپ فرانسیس در 24 مه 2017 در شهر واتیکان با رئیس جمهور و ملانیا ترامپ، بانوی اول، روی فرش بیجار ایرانی قدم می‌زند.
ALESSANDRA TARANTINO, EPA

 

رئیس جمهور و بانوی اول در 20 مه 2017 در ریاض با سلمان بن عبدالعزیز آل سعود پادشاه عربستان سعودی در حالی که بر روی فرش ایرانی نائین نشسته اند، دیدار کردند.
ANADOLU AGENCY, GETTY IMAGES

 

پرزیدنت ترامپ در 22 مه 2017 در حالی که روی فرش ابریشم و پشم نایین ایرانی نشسته است، با رئیس جمهور اسرائیل روون ریولین دیدار می کند.
HAIM ZACH, ANADOLU AGENCY VIA GETTY IMAGES

 

ترامپ و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در دیداری در اورشلیم در حالی که روی قالی تبریز در 22 مه 2017 بودند، گفتگو کردند.
MENAHEM KAHANA, AFP/GETTY IMAGES

 

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.